Slovenská firma vytvorila prvý mestský autobus na špeciálny pohon: V pláne má vyrobiť viac ako dve stovky kusov

vodíkový autobus

Vodíkový autobus vyvinula slovenská startupová firma (Zdroj: Freepik/user5356353)

Vodíkový autobus, vôbec prvý svojho druhu na Slovensku, bol v utorok predstavený slovenským technologickým startupom s názvom Mobility & Innovation Production (MIP), s. r. o, ktorý vznikol spojením technologickej spoločnosti Mobility-Innovation a.s. a súkromného investora. Nízkopodlažný mestský autobus na vodíkový pohon je plne uspôsobený, a teda homologizovaný na predaj a užívanie v ktorejkoľvek z krajín Európskej únie.

Využíva nízku spotrebu vodíka

Vodíkový autobus má dojazd 400 kilometrov a ako palivo využíva vodík v nízkej spotrebe. Disponuje ultraľahkou konštrukciu karosérie, ktorá je vytvorená z viacerých materiálov. Do roku 2025 spoločnosť plánuje sériovo vyrábať 250 kusov týchto autobusov. Vozidlo s využitím vysoko efektívneho palivového článku a uloženia vodíkových nádrží v motorovom priestore je schopný prejsť 400 km na jedno natankovanie.

Spomínaných 400 kilometrov dokáže odjazdiť pri spotrebe 3,2 kilogramu vodíka na 100 kilometrov. Autobus je vďaka nesmierne ľahkej kompozitnej konštrukcii jeho karosérie schopný odviezť až 68 cestujúcich. Čo sa týka rozmerov, je osem metrov dlhý, 2,5 metra široký.

Bezpečná a ľahká karoséria

Konštrukcia autobusu okrem iného nepodlieha korózii, jej životnosť pri správnej údržbe dosiahne bez problémov aj 40 rokov. Je pevná, nevedie elektrinu a je aj nehorľavá. Vnútro sa ľahko udržiava. Vozidlo prešlo rôznymi zložitými certifikáciami a kontrolami, tak sa mohlo pridať k elektrickej verzii autobusu z dielne tej istej firmy, ktorý je už v prevádzke.

Renomovaní technologickí partneri z piatich krajín sa spojili do tohto unikátneho projektu, ktorého výsledkom je práve vodíková verzia mestského autobusu. Spoločnosť Mobility & Innovation Production plánuje vyrobiť v tomto roku 40 kusov elektrickej a vodíkovej verzie mestského autobusu. Cieľom startupu je je navyšovať výrobu a v krátkom čase ju plnohodnotne spustiť. V roku 2023 chcú vyrobiť 100 kusov a postupne to navyšovať na 250 kusov do roku 2025.

vodíkový autobus
Nízkopodlažný mestský autobus na vodíkový pohon vyvinutý a vyrobený na Slovensku (Zdroj: TASR/Pavel Neubauer)


Zdroj: TASR, automagazin.sk, plnielanu.sk
Odporúčame