Bolesti či zápaly, napokon vážne ochorenie: Strašiak menom oxidačný stres hrozí každému

Unavená žena s hlavou na stole

Na príčine zdravotných problémov môže byť oxidačný stres (Foto: GettyImages)

Posledné mesiace boli pre väčšinu z nás určite poriadne stresujúce. Okrem klasického stresu však ovplyvňuje náš organizmus aj takzvaný oxidačný stres.

Stoja za ním voľné radikály, skupiny molekúl, ktoré nesú záporný náboj. Majú tak schopnosť reagovať veľmi agresívne s ostatnými molekulami, ktoré sú neutrálne. Následkom tejto aktivity dochádza k poškodzovaniu buniek organizmu, ktoré môže byť rôzneho stupňa závažnosti.

Ako funguje a v čom je iný?

Voľné radikály máme v organizme stále prítomné. Zúčastňujú sa na mnohých chemických reakciách a sú dokonca pre náš organizmus potrebné. Problém však nastáva vtedy, keď ich počet stúpne nad únosnú mieru, keď sa premnožia. Za normálnych okolností sa ľudský organizmus usiluje udržať tvorbu aj reakcie voľných radikálov pod kontrolou.

Tento „systém ochrany“ zabezpečujú látky, nazývané antioxidanty. Tie chránia imunitný systém človeka, neutralizujú účinok voľných radikálov a obmedzujú ich vznik. Ak je však antioxidačná ochrana nedostatočná, voľné radikály cez ňu preniknú a začnú napádať zdravé bunky. Práve vtedy dochádza k oxidačnému stresu.


Mohlo by vás zaujať: Ako chrániť náš organizmus pred voľnými radikálmi? Siahnite po týchto potravinách


Spôsobuje bolesti aj chronickú únavu

Ak vaša fantázia stále nepracuje naplno a nemáte potuchy, čo to ten oxidačný stres vlastne je, skúste si predstaviť rozkrojené jablko. Pôsobením voľných radikálov zhnedne – na pohľad síce bude vyzerať nevábne, jeho chuť ani vlastnosti sa však nezmenia. U človeka je situácia iná. Vplyv voľných radikálov sa síce tiež môže prejaviť vizuálne, napríklad sivastou a vráskavou pokožkou. Objaviť sa tiež môže skleslosť, chronická únava, nespavosť, rôzne alergické prejavy, bolesti hlavy a kĺbov či náchylnosť na infekcie a zápaly. Oxidačný stres je tiež spájaný s cukrovkou, Alzheimerovou chorobou alebo rakovinou.

Spúšťačov je mnoho

Spúšťačov, ktoré urýchľujú tvorbu voľných radikálov, je okolo nás množstvo. Patrí k nim napríklad aj slnečné žiarenie, ktoré je za normálnych okolností zdraviu prospešné. Pôsobeniu voľných radikálov však celkom zabrániť nemožno. Útočia na nás totiž zo všetkých strán, napríklad v podobe znečisteného ovzdušia, pesticídov v pôde či modrého svetla z mobilov a počítačov. Ruku k dielu prikladáme aj my sami: nezdravým životným štýlom a stresom.


Mohlo by vás zaujať: Vitamín E je silný antioxidant: Pred čím chráni naše bunky a ako ho získať viac?


Pomôže

Oxidácia sa zvyšuje, ak sme pod vplyvom stresu, toxínov a infekcií, ale aj pri zvýšenom príjme cukru. Tu je niekoľko tipov, ktoré dokážu pomôcť:

Vyhnite sa stresu: Naučte sa relaxovať, osvojte si niektoré z antistresových techník. Pomôcť môže pravidelné cvičenie, meditácia, rozhovor s priateľom, prechádzka či pobyt v prírode.

Chráňte sa pred infekciami: Keď naše telo bojuje s infekciou, imunitný systém stráca energiu a dochádza k oxidácii. Dávajte si preto na seba pozor, otužujte sa a zabezpečte si dostatok vitamínov.

Vyhnite sa toxínom: Vyberajte si organické potraviny, skoncujte s fajčením. Aj pri výbere kozmetiky či čistiacich prostriedkov preferujte prírodné produkty. Vedeli ste napríklad, že v PVC podlahách a tapetách sa nachádzajú ftaláty, v osviežovačoch vzduchu nájdeme formaldehyd a elektronika či bytový textil obsahuje kadmium a chróm?

Obmedzte cukor: Oxidačný stres spôsobuje aj nepravidelné stravovanie či konzumácia veľkého množstva naraz.

Zvýšte príjem antioxidantov: Pomôže vám zvýšený príjem antioxidantov, či už v prírodnej podobe, alebo užívaním doplnkov stravy. Blokujú oxidáciu, potláčajú ju a zamedzujú jej škodlivosti.

Potraviny bohaté na antioxidanty: zamerajte sa na tie najfarebnejšie, ako červená repa, paradajky, ríbezle, čerešne, egreše, jahody, černice a čučoriedky. Určite do jedálnička zaraďte aj špargľu, broskyne, marhule, jablká, hrušky, banány, citrusy, hrozno, hrášok, špenát, mrkvu, cibuľu, cesnak, brokolicu, kel, karfiol a avokádo. Výborným zdrojom antioxidantov sú tiež orechy, semienka, zelený a čierny čaj, rastlinné oleje lisovaných plodov, bylinky a koreniny, ako škorica, zázvor, kurkuma, klinček či bobkový list.

Výživové doplnky: vitamíny C a E, zinok, horčík, selén, vitamín D, beta-karotén, glycín, caronosive, konezým Q10, glutamín, metylfolát, B12, SAM, alfa lipoová kyselina


Aké skúsenosti s oxidačným stresom máte vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close