Pravda o strečingu: Je pri športe naozaj taký dôležitý?

strečing

SITA

Vedci zo Sydneyskej univerzity preskúmali desiatky nedávnych štúdií o strečingu. Zisťovali, či preťahovanie skutočne pôsobí preventívne proti bolestiam po cvičení. A čo zistili?

Autori našli 12 výskumov vykonaných za posledných 25 rokov priamo na túto tému. Väčšinou išlo o krátkodobé štúdie, každá však priniesla v podstate rovnaký výsledok. Strečing neznamená žiadne zásadné zmenšenie pravdepodobnosti bolesti svalov v dňoch nasledujúcich po cvičení.

To ale neznamená, že by sa ľudia nemali preťahovať, dodávajú autori štúdií. Skôr to ukazuje, že strečing nie je takým prínosom, ako sa mnohí domnievajú, píše denník The New York Times. Tí, ktorí sa pravidelne preťahujú, sa často domnievajú, že tým zabránia bolestiam a zraneniam. Tí, čo sa nepreťahujú s rovnakou vervou, tvrdia, že strečing je strata času. Veda ukazuje, že každá z oboch skupín môže mať pravdu.


Tiež by vás mohlo zaujať: Trápi vás množstvo kíl navyše? Začnite s pohybom – ale opatrne!


Svaly bolia so strečingom či bez neho

Väčšina z nás si pod strečingom predstavuje istú pozíciu, ako predklon k špičkám, alebo preťahovanie lýtok a stehien s opretím o stenu do tej chvíle, než to začne byť nepríjemné, napríklad pol minúty. Tento druh preťahovania je známy ako statický strečing a používa ho veľa ľudí pred i po cvičení. V jednej z použitých štúdií sa ukázalo, že asi 54 percent aktívnych dospelých z celkového počtu 2377 opýtaných, využíva tento statický strečing, aby zabránilo bolesti svalov.

Podľa rovnakej štúdie však bolo percento ľudí, ktorí pociťovali bolesť po cvičení podobné u tých, ktorí sa 15 minút preťahovali, ako u tých, čo sa nepreťahovali. Asi 32 percent ľudí, ktorí neabsolvovali strečing, hovorilo o bolesti, u druhej skupiny to bolo 25 percent.

„Naša interpretácia týchto údajov hovorí, že v priemere strečing skutočne redukuje bolesti, ale ide o malý účinok,“ uviedol Robert D. Herbert zo Sydneyskej univerzity. V rovnakej štúdii sa tiež ukázalo, že u športovcov, ktorí vykonávajú strečing, bol zaznamenaný približne rovnaký počet športových zranení ako u tých, čo sa nepreťahujú.


Tiež by vás mohlo zaujať: Bavte sa a chudnite: Vyformujte si postavu zumbou!


Svoje robí psychika

Rad expertov varuje, že je ťažké interpretovať tieto výsledky, pretože žiadna štúdia o strečingu nemá akýsi zlatý štandard ohľadom nestrannosti a náhodnosti. Môžete rozdeliť ľudí do skupín so strečingom a bez, ale ťažko môžete dokázať, či sa skutočne preťahujú. Zároveň výsledky štúdie pravdepodobne ovplyvňuje aj subjektívny názor dobrovoľníkov, ktorí sa ich zúčastňujú.

V pokuse doktora Herberta dobrovoľníci, ktorí jednoznačne súhlasili na začiatku štúdie, že strečing je dôležitý, málokedy opisovali bolesť svalov, pokiaľ boli priradení do skupiny so strečingom. Keď ale naopak boli zaradení do skupiny bez strečingu, boli skôr náchylní k tomu, hovoriť o bolestiach, než tí, ktorí sa nepreťahovali.


Tiež by vás mohlo zaujať: Pohybom k lepšiemu sexu: Výsledok zaručený!


Ideálny strečing

„Neznamená to, že sa nemáte preťahovať,“ hovorí Michael Fredericson, profesor športovej medicíny na Stanfordskej univerzite a hlavný lekár miestneho atletického a cross-country tímu, ktorý nedávno dokončil internetovú štúdiu o strečingu.

Takzvané dynamické preťahovanie, počas ktorého preťahujeme svaly a väzy v pohybe, by mohlo byť podľa tejto štúdie efektívnejšie ako statické preťahovanie a skutočne redukovať počty zranení a bolesti. Podľa Fredericsona by mali športovci pred vybehnutím skúsiť napríklad skôr skákať s roznožením a upažením, než sa predkláňať ku špičkám. „Ak cítite často napätie v niektorých svaloch alebo väzivách, ako napríklad u kolenných väzov, naťahujte priamo tieto konkrétne svaly,“ odporúča lekár.

Preťahovanie nie je povinnosť

Ak ste sa ale nikdy nepreťahovali, nevnímajte to ako povinnosť, hovorí doktor Herbert. „Existuje veľmi málo dôkazov, že strečing je niečo dôležité,“ hovorí. „Ak to ale budete robiť, nič tým nestratíte. Ak sa radi preťahujete, pokračujte v tom. Pokiaľ ale cvičíte v zhone, alebo nemáte strečing radi, o moc neprídete,“ dodáva austrálsky vedec.

Zdroj: SITA, SITA, ČTK

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close