Zatočte s nedeľnou depresiou: Aby mal váš víkend opäť dva dni, stačí len málo

Šťastná žena

Zbavte sa neželanej nedeľnej depresie (Zdroj: GettyImages)

Pocit smútku, beznádeje alebo nespokojnosti sa u mnohých ľudí zvykne hlásiť v nedeľu. Nedeľná depresia nie je niečo, čo by vám diagnostikoval lekár či terapeut. Napriek tomu skutočne existuje.

Dotýka sa aj vás?

Nasledujúcu scénu zrejme viacerí dobre poznáte. V nedeľu ráno vstanete a tešíte sa na ďalší deň bez práce. Všetko môže byť v poriadku celé dopoludnie. Popoludní alebo k večeru však prežívate čoraz nepríjemnejšie pocity. Nepohodu, stiesnenosť, úzkosť, strach. Vaša nálada prudko klesá a pri pomyslení na ďalší týždeň môže mať až depresívny nádych.

Z lekárskeho hľadiska nemožno tento psychický stav považovať za skutočnú depresiu. Je bežná u mnohých, celkom zdravých ľudí. Rakúsky neurológ a psychiater Viktor Frankl naň zaviedol pojem nedeľná neuróza. Odpozoroval ju medzi svojimi pacientmi na konci víkendu. Tvrdil, že podstatou problému je konfrontácia so zmyslom či zmysluplnosťou existencie. Netrápi však iba dospelých, na ktorých v pondelok čakajú pracovné povinnosti, ale aj deti, ktoré si hľadajú miesto v živote.

Spúšťače sú u každého iné

Ťažiskom problému nemusí byť len konfrontácia s existenciálnym bytím. Postihuje aj ľudí, ktorí sú v práci spokojní. Nezáleží ani na náročnosti práce. Nedeľná neuróza sa väčšinou spája s myšlienkami a pocitmi, ktoré súvisia s nasledujúcim týždňom. Môže ju vyvolať nadmerný stres či strach zo zlyhania v práci v dôsledku nahromadených úloh.

Možno sa cítite bezradne, pretože ste nestihli všetko, čo ste plánovali. Alebo je na vine rutina zahŕňajúca všedné aktivity: varenie, pranie bielizne či chystanie vecí na ďalší deň, z čoho ste už unavení. Našťastie, existujú malé zmeny, ktoré môžete urobiť počas týždňa alebo cez víkend, aby sa stal z nedele krajší deň.


Mohlo by vás zaujať: Ďaľší recept na šťastný život od severanov: Zatočíte so zlou náladou aj depresiou!


Tipy, ako si spríjemniť nedeľu

  1. Striedajte prácu s oddychom: Venujte sa zábave rovnako, ako by ste si plnili svoje pracovné úlohy. Cez týždeň si popri práci nájdite čas na to, čo vás baví. Cez víkend vybavte nevyhnutné povinnosti, ostatné rozdeľte do ďalšieho týždňa a zapojte aj ostatných členov domácnosti. Možno budete musieť obetovať trochu večerného oddychu cez týždeň, no predĺžite si tým voľný čas víkendu.
  2. Využite nedeľné ráno: Ak sa v nedeľu večer pripravujete na to, čo vás čaká nasledujúci týždeň, prehlbujete tým nepríjemné pocity. Zvážte prípravu už ráno, aby ste si mohli neskôr užiť pohodový večer.
  3. Nájdite si dôvod na radosť: Začleňte do svojho týždenného plánu aktivity, na ktoré sa tešíte. Nech už ide o cvičenie, prechádzku v prírode, čítanie obľúbenej knihy či iné záľuby, príjemné zážitky vás môžu čakať v ktorýkoľvek deň.
  4. Venujte čas sami sebe: Každému vyhovuje iná forma oddychu. Nedeľa môže mať pre vás aktívny alebo meditačný zmysel. Držte sa činností, ktoré vám dodávajú energiu a sú vám príjemné. Popoludní nerobte nič namáhavé, relaxujte. Nezabúdajte ani na svoje fyzické zdravie: pestrú, vyváženú stravu, pohyb na čerstvom vzduchu a kvalitný spánok. Vďaka tomu získate potrebnú oporu do nového týždňa.

Kedy je čas na zmenu?

Negatívne pocity z končiaceho sa týždňa môžu byť len sprievodným znakom toho, že sa vraciate do kolotoča pracovných povinností. Dostávate sa do stresu, čo je prirodzená reakcia. Nemusí ísť vždy o nespokojnosť so súčasným stavom. Pri pretrvávajúcich, silných príznakoch však môže.

Zamyslite sa nad dôvodom nespokojnosti. Či sa vaša kariéra, aktivity počas týždňa a vôbec život uberá tým správnym smerom, alebo je čas na zmenu. Ak súvisí nespokojnosť s vašou prácou, zvážte svoje možnosti. Snažte sa prísť na to, čo by ste mohli dosiahnuť a za akých podmienok. Možno je načase prerušiť väzby s určitou povinnosťou.

Pokiaľ dokážete odhaliť konkrétny spúšťač, oplatí sa preskúmať výhody jeho odstránenia. Pri hľadaní správneho riešenia je niekedy potrebná odborná pomoc skúseného terapeuta. Ak sa však z nedele stane príjemnejší deň, vaše úsilie rozhodne stálo zato.


Plní elánu aj na Facebooku: Buďte v obraze a nenechajte si ujsť už žiadny zaujímavý článok

Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close