Šálka kávy v neskorších hodinách: Kedy a v akom množstve by ste mali konzumovať kofeín, aby to nenarušilo váš spánok

šálka kávy

Patríte aj vy k ľuďom, ktorí si doprajú šálku kávy v neskorších hodinách? (Zdroj: Freepik/wirestock)

Mnohí z nás si ráno bez šálky kávy alebo čaju nevedia ani predstaviť. Možno zo zvyku siahate po káve aj v popoludňajších hodinách, čo sa neskôr odráža na vašom spánku. Rob M. van Dam, výskumník v oblasti epidemiológie a výživy z Národnej univerzity v Singapure, poskytol pre portál CNN rozhovor, v ktorom vysvetľuje kedy a v akom množstve by ste mali konzumovať kofeín.

Kedy je čas prestať piť kávu počas dňa, aby ste nemali problémy so spánkom?

Ľudia reagujú na kofeín veľmi odlišne, preto podľa Roba van Dama neexistuje na túto otázku jediná odpoveď. Ak sa trasiete, cítite sa náhle nervózne alebo sa vám mení srdcová frekvencia, je možné, že ste vypili príliš veľa kofeínu, čo môže narušiť váš spánok. Každý jednotlivec musí preto sám experimentovať a vyskúšať si, koľko kofeínu môže vypiť a najmä v akom čase, aby to nemalo nežiadúce účinky na jeho spánkové návyky.

Aké faktory ovplyvňujú to, ako reagujete na kofeín?

Rob van Dam povedal, že veľa závisí od vášho životného štýlu. Napríklad ľudia, ktorí fajčia, metabolizujú kofeín v pečeni asi dvakrát rýchlejšie. Ak ste fajčiar, pravdepodobne môžete piť kofeín aj neskôr a stále budete v poriadku, pokiaľ ide o spánok. Na opačnej strane, zbavovanie sa kofeínu trvá dvakrát dlhšie, ak používate perorálnu antikoncepciu. Svoju úlohu však zohráva aj genetika, teda to, či máte vo svojom genetickom kóde varianty ovplyvňujúce enzýmy v pečeni, ktoré metabolizujú kofeín.

Koľko kofeínu je príliš veľa?

Van Dam a rôzne potravinové asociácie hovoria o 400 a menej miligramoch kofeínu na deň, čo sú približne štyri šálky kávy denne. Ďalším odporúčaním je, aby to nebolo viac ako 200 miligramov na jedno posedenie. „Aj keď môžete vypiť štyri šálky denne, nechcite vypiť štyri šálky naraz – to bude priveľa na to, aby ich telo metabolizovalo, aspoň pre väčšinu ľudí.“



Zdroj: plnielanu.sk, cnn.com

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close