Milujete syry, no strážite si líniu? Povieme vám, ktoré sú najzdravšie!

Rôzne druhy syrov

Toto je 5 najzdravších syrov, ktoré neublížia ani vašej línii (Zdroj: GettyImages)

S kvalitným syrom sa aj bežné jedlo zmení na pôžitok. Počuli ste však o tom, že majú vyšší obsah nasýtených tukov, viac soli, kalórií a k ich konzumácii by sme mali pristupovať iba s mierou? Zrejme áno, no netreba sa ich báť. Aj naďalej zostávajú výborným zdrojom bielkovín, vápniku, vitamínov A, D a ďalších cenných živín. Stačí iba vedieť, ktoré syry patria medzi najzdravšie a vyťažiť z ich benefitov čo najviac.

Jemná Mozzarella

Mozzarella patrí k mäkkým, nezrejúcim syrom s nižším obsahom soli. Jej jemná smotanová chuť výborne dopĺňa ľahké zeleninové šaláty, pečené tyčinky z krehkého cesta aj obľúbenú pizzu. Taliani si ju dokonca pripravujú v trojobale, teda podobne, ako máme u nás vo zvyku s tvrdými syrmi. S jej prípravou v oleji to však netreba preháňať, svoj potenciál ukazuje aj vo svojej prirodzenej podobe. Samotná mozzarella obsahuje v 50 gramoch 160 kcal, no tiež aj 200 mg vápniku, čo je až 40 % odporúčanej dennej dávky tohto dôležitého minerálu.

Syr feta plný probiotík

Tento pôvodom grécky syr sa vyrába z ovčieho alebo kozieho mlieka. Ovčí syr feta spoznáte podľa štipľavejšej chuti, kozí je zase jemnejší. V oblasti Stredomoria je jedným z najviac využívaných syrov. Balí sa do soľného nálevu, čo prirodzene zvyšuje jeho slanosť. Ak ho však na niekoľko hodín ponoríte do studenej vody, čiastočne ho slanosti zbavíte. V porovnaní s ostatnými syrmi patrí k menej kalorickým. Na 50 gramov syru feta pripadá 130 kcal a až 250 mg vápnika a 160 mg fosforu. Keďže obsahuje probiotiká a vitamíny skupiny B, pozitívne vplýva aj na zdravie čriev.


Mohlo by vás zaujať: 5 syrov, ktoré sú dobré pre vaše zdravie: Ľahko si ich pripravíte aj doma


Ricotta – pomocník aj pri pečení

Ricotta patrí k najstarším syrom na svete. Ide o taliansky tvaroh vyrobený zo srvátky, ktorá zostala po výrobe iného syra. Chuťovo sa ponáša na cottage cheese, je však sladšia a obsahuje menej tuku. O ricotte sa najmä v športových kruhoch vie, že je bohatá na srvátkový proteín, ktorý je jednou z najužitočnejších foriem bielkovín. Je totiž nápomocný pri raste svalov, znižovaní krvného tlaku a vysokej hladiny cholesterolu. Tento ľahký syr s mierne zrnitou štruktúrou je mimoriadne obľúbený v sviežich ovocných dezertoch aj ako náplň do palaciniek. Dokonca môže nahradiť populárnejšie mascarpone. A kým 100 g mascarpone obsahuje 410 kcal, ricotta iba 180 kcal.

Švajčiarsky syr pri diéte

Má svoju nezameniteľnú arómu, jemnú orieškovú chuť a zdobia ho charakteristické vzduchové bublinky. Švajčiarsky syr má na rozdiel od iných druhov syra výrazne nižší obsah sodíka aj tukov. Preto je vhodný aj pre ľudí, ktorí z rôznych dietetických či zdravotných dôvodov museli syry v jedálničku obmedziť. Zaujímavý je aj vyšší obsah vitamínu B12, ktorý je prospešný pre zdravú funkciu nervovej sústavy. Bez výčitiek si môžete na olovrant dopriať plátok syra s chrumkavým sendvičom, alebo ho kombinovať s ovocím. Výnimočne dobre ladí s hroznom a figami.

Kozí ideálny na pomazánky

Hľadáte syr, ktorý je ľahko stráviteľný? Kozí syr obsahuje menej laktózy ako kravské syry, preto je skvelou alternatívou pre ľudí, ktorí sú na bežné výrobky z kravského mlieka citliví. Jeho prednosťou je rozmanitá forma – môžete ho zohnať v krémovej, ľahko roztierateľnej podobe, vo forme bochníka, valčeka, až po jemne drobivý syr. Je bohatý na bielkoviny, vápnik, meď aj probiotiká. Jeho chuť v pomazánkach krásne zvýrazní pikantný cesnak aj feferónka. Ak máte chuť na grilovaný kozí syr, vyskúšajte ho s orechmi a cviklovým šalátom.


Objavte ešte viac zaujímavých článkov, receptov a videí!

Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close