ODBORNÍCI RADIA Ako naštartovať imunitu? Zdravý človek s pestrou stravou doplnky výživy nepotrebuje

Ako posilniť svoju imunitu?

Ako posilniť svoju imunitu? (Zdroj: GettyImages)

Sychravé počasie a teplotné rozdiely vo väčšine prípadov vedú k chrípke alebo prechladnutiu. S týmito ochoreniami si najlepšie poradíte, keď poriadne posilníte svoju obranyschopnosť. Ako posilniť imunitu? Túto otázku sme za vás položili odborníkom z rôznych vedných oblastí.

Čo je imunitný systém?

Toto slovné spojenie používame bežne, no viete, ako si imunitný systém predstaviť? Má viaceré funkcie, pričom tie najdôležitejšie sú ochrana, ale aj pamäť a monitorovanie celého organizmu. Ako uvádza portál Lab.online, „imunitný systém pozostáva z orgánov a humorálnych pôsobkov (z chemického hľadiska ide najmä o rôzne typy bielkovín).“

Bunky imunitného systému sú schopné rozoznať cudzorodé organizmy, ktoré môžu vo vašom tele vyvolať ochorenie, a následne ich zneškodniť. Zároveň však potrebujú odlišovať baktérie, ktoré sú pre telo prospešné, ako napríklad črevný mikrobióm. Preto je dobré imunitný systém posilňovať a touto cestou mu pomáhať.

Vyjadrenia odborníkov

Ceritifkovaní tréneri Dávid a Veri

Dávid a Veri sú odborní tréneri, ktorí založili program Schudni s DaVe. Svojich zákazníkov učia, ako správne cvičiť, kedy je na to najlepší čas a ako vnímať svoje telo. Program ponúkajú online, takže sa ho môže zúčastniť každý z domu.

„Určite najlepšie, ako môže človek posilniť svoju imunitu, je začať sa zdravo stravovať a mať aktívny život. Človek je stvorený pre pohyb a preto by sme sa mali hýbať čo najviac. Ako sa hovorí, zlú stravu nevytrénuješ, preto aj tu platí, že základ je zdravá strava, kde budú prevládať celozrnné výrobky, dostatok bielkovín, ovocia a zeleniny. Takto si človek najlepšie vybuduje imunitu.

Ľudia si často myslia, že si kúpia rôzne vitamíny na imunitu v podobe práškov a tabletiek, a tým nahradia pohyb a zdravú stravu. Vitamíny a rôzne antioxidanty v podobe tabletiek vždy budú až druhoradé, je to vždy iba doplnok k zdravej a vyváženej strave a pohybu.“


MUDr. Jan Vojáček, CFMP

Doktor Jan Vojáček vyštudoval Lekársku fakultu Univerzity Palackého v Olomouci. Vydal knihu Umění být zdráv či Rozhodni se být zdráv. V súčasnosti sa venuje funkčnej medicíne, v ktorej aplikuje pri každom pacientovi individuálny prístup.

„Stres právě působí na hormonální systém, který ovlivňuje mnohé děje, jak bylo uvedeno včetně systému imunitního. Je třeba hledat vlastní zdroje stresu a hledat cesty, jak je dostat do rovnováhy s odolností. Komplexním a vědomým přístupem k sobě, vztahům a životnímu stylu. Zajímat se o to, kdo jsem, proč reaguji ve vztazích jak reaguji a jak o sebe a své prostředí pečuji.“


MUDr. Marián Koperniech

Chirurg Marián Koperniech má atestáciu ako z úrazovej, tak aj z plastickej chirurgie. V tomto odbore má 15 ročné skúsenosti a viac než 3-tisíc úspešných zákrokov. Na klinike sa venuje estetickej chirurgii.

„Imunita je komplexný veľmi komplikovaný systém ochrany nášho organizmu pred „nepriateľmi“. Od narodenia sa náš imunitný systém učí bojovať s vírusmi a baktériami. Doplnky výživy zvyčajne pomôžu len v prípade, že človek nemá dostatočne pestrú stravu alebo má nejakú poruchu vstrebávania živín. Bežný zdravý človek s pestrou stravou doplnky výživy nepotrebuje. Nemá žiaden benefit ich užívania okrem účinku placeba, čiže psychologického vplyvu.

Nadmerný extrémny pohyb je tiež cesta ako si znížiť imunitu. Organizmus vieme pripraviť len postupným zvyšovaním záťaže. Medzi aktívne podpory imunity patrí, samozrejme, aj očkovanie. Lebo pripraví náš imunitný systém na stretnutie s nepriateľom skôr ako by došlo k prirodzenej nákaze.“

Dôležitá je prevencia

Pokiaľ nie ste typ, ktorý by rád športoval, je dobré aspoň zmierňovať škodlivé látky, ktoré môžu vašu imunitu oslabovať – ako napríklad cigarety alebo alkohol. Taktiež je dobré zaviesť si do dennej rutiny aspoň 30 minútovú prechádzku. Studený vzduch vám nielen prečistí hlavu, ale aj posilní telo.

Ako uvádzajú aj odborníci, bežný človek výživové doplnky skutočne nepotrebuje užívať. Dbajte na to, aby bola vaša strava vyvážená a obsahovala dostatok vitamínov, minerálnych látok a vlákniny. Všetky tieto veci vám poskytne najmä surová zelenina a ovocie.



Zdroj: plnielanu.sk, sk.lab.online

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close