Ríbezle posilňujú obranyschopnosť tela a regulujú trávenie: V jednom prípade však môžu spôsobiť problémy

naservírované ríbezle posilňujú obranyschopnosť

Konzumácia ríbezlí dokáže telo očistiť od škodlivých látok (Zdroj: Pixabay/RitaE)

Ríbezle posilňujú obranyschopnosť tela, pretože obsahujú množstvo vitamínov i minerálov. Obsahujú tiež vlákninu, ktorá pomáha regulovať trávenie. Majú mnohostranné výhody pre celý organizmus a na výhody konzumácie poukázal Regionálny úrad verejného zdravotníctva (RÚVZ) Bratislava.

Ríbezle posilňujú obranyschopnosť a bojujú proti vírusom a baktériám

Ríbezle sú bohaté na omega 3-mastné kyseliny, obsahujú vitamín C, rutín, betakarotén, kryptoxantín, zeaxantín a je v nich tiež vysoký obsah vápnika, horčíka a mangánu. „Vysoký obsah vitamínu C, karotenoidov, retinolu, vápnika, železa a ďalších životne nevyhnutných živín robí z ríbezlí ovocie vhodné pre posilnenie našej obranyschopnosti“, priblížila vedúca odboru podpory zdravia a výchovy k zdraviu RÚVZ Zuzana Klinčáková.

Ríbezle tiež pomáhajú v boji proti vírusovým a bakteriálnym infekciám a majú aj diuretický účinok, teda čistia telo od škodlivých látok. „Protizápalové, antibakteriálne a antioxidačné vlastnosti čiernych ríbezlí dokážu pomôcť bojovať proti množstvu kožných ochorení. Preto sa olej z čiernych ríbezlí používa na liečenie ekzému, psoriázy a atopickej dermatitídy,“ dodal RÚVZ.

Medzi ďalšie výhody konzumácie ríbezlí patrí podpora zdravia mozgu, spomalenie zrážanlivosti krvi, pomoc pacientom trpiacim astmou, preventívne pôsobia proti vzniku glaukómu, pomáhajú znížiť krvný tlak alebo aj podporujú chudnutie.

Úrad však upozornil na to, že vysoký obsah vitamínu C v ríbezliach môže spôsobovať problémy ľuďom, ktorí majú:

  • problémy so žalúdkom,
  • trpia žalúdočnými ochoreniami ako je gastritída, reflux či kyselina,
  • takisto nie sú vhodné pre alergikov.

Aký je rozdiel medzi druhmi ríbezlí?

Z hľadiska nutričných vlastností sa množstvo živín v jednotlivých druhoch ríbezlí výrazne nelíši. Sú zdrojom podobných živín s mierne odlišnými hodnotami. Napriek tomu, je zaujímavé vedieť, že čierne ríbezle obsahujú viac vitamínu C a A ako biele a červené ríbezle.

Biele a červené ríbezle sú zároveň bohatšie na vlákninu a majú menej kalórií ako čierne. Všetky ríbezle majú vysoký obsah antioxidantov, vďaka čomu pôsobia preventívne voči vzniku chronických ochorení. Podiel cukru v ríbezliach je približne 7,37 gramu na 100 gramov ovocia. Ide však o fruktózu, ktorá má nižší glykemický index ako glukóza.

👉 MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:
Nenápadný hlávkový šalát je vitamínová bomba: Takto dokáže ochrániť pred vznikom infarktu alebo cukrovky

Sledujte náš Facebook

Zdroj: Plnielanu.sk, TASR, Healthifyme.com
Odporúčame