Šport, ktorý môžete robiť v každom veku aj ročnom období: Dajte šancu severskej chôdzi!

Foto: Gettyimages

Nordic walking, alebo severská chôdza, je druh chôdze so špeciálnymi palicami. Z roka na rok sa táto aktivita stáva čoraz rozšírenejšou. Priťahuje nie len mladých športovcov, ale i ľudí v stredných rokoch či seniorov.

Ak si však myslíte, že obyčajná chôdza s palicami je jednoduchá, ste na veľkom omyle. Pri tomto športe využíva človek viac než 90 percent svalov v tele. Je dôležité dbať nato, aby ste kráčali v aktívnom zdravom postoji chodidiel, ramien, kolien, hlavy, panvy a brucha. Práve palice vás naučia ako správne udržať správny postoj tela aj v teréne aj v rovine.

Na ročnom období ani veku nezáleží

Severskú schôdzu možno praktizovať v každom ročnom období, čo má pozitívne účinky na imunitu. Má mnohé modifikácie, ako napríklad aqua nordic walking, zimný nordic walking, plážový nordic walking, aerobik nordic walking, nordic running, teda beh s palicami, a ďalšie. S výnimkou strmých kopcov, na ktorých nemožno udržať správnu techniku chôdze, ju možno praktizovať v akejkoľvek lokalite, napríklad aj v mestskom parku.

Chôdzu môže praktizovať hocikto, od päťročných detí, po starších ľudí a nezávisí ani od kondície. Patrí to k jednoduchej a veľmi efektívnej forme pohybu. Dôležité je len to, ako sa cítite aci vám v pohybe nebráni zdravotný problém. Ostatné sa dá prispôsobiť. Existujú aj inštruktori, ktorí sa tomuto športu venujú profesionálne. Tí dokážu prispôsobiť tempo a štýl na mieru každému, od pacientov, ktorí potrebujú kompenzačné cvičenie, až po vrcholových športovcov. 

Pôsobí na telo aj myseľ

Severská chôdza má blahodarné účinky na pohybový aparát, kardiovaskulárny systém a človek pri ňom odbúrava tuk. Nejde o jednostranný pohyb, ako napríklad pri tenise. Zapájanie ľavej a pravej mozgovej hemisféry pôsobí pozitívne pri prevencii neurologických ochorení. Vpredu paličky prstami stískame a vzadu prsty uvoľňujeme, čo je výborné cvičenie na lymfatický systém. Pohyb v prírode tiež priaznivo pôsobí na psychiku.

Pomáha to aj deťom s poruchami učenia, pacientom s leukémiou, so sklerózou multiplex, Alzheimerovou chorobou, onkologickými ochoreniami a mozgovou obrnou. Tiež diabetikom, pacientom po operáciách pohybového aparátu, po transplantácii srdca alebo ženám po operácii karcinómu prsníka.

Správna technika je základ

Zdravotných benefitov získaných z pravidelnej severskej chôdzi je veľké množstvo, treba však zvládnuť správnu techniku. V 70 slovenských mestách pôsobí okolo stovky aktívnych, certifikovaných inštruktorov nordic walkingu. Pričom ich kurzami, ktoré sa konajú každý víkend, prešli už tisíce ľudí.

„Realizujeme teambuildingy, workshopy, semináre a mnohé iné podujatia. Pôsobíme na celom Slovensku a postupne aj v okolitých krajinách. Prednášame na lekárskych kongresoch, spolupracujeme aj s mnohými klubmi pacientov alebo športovcami,“ hovorí prezidentka SNWA. Asociácia patrí pod Svetovú akadémiu moderného nordic walkingu. V oblasti nordic walkingu Slovensko spolupracuje s Fínskom, Talianskom či Španielskom.

Zdroj: TASR

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close