Dokážete ľuďom povedať nie? Takto jednoducho nastavíte hranice vo vzťahoch!

ako vyjednávať

Ako vyjednávať s ľuďmi a povedať im nie tak, aby to bolo účinné? (Zdroj: Freepik/yanalya)

Vo svete, kde ľudia bojujú s úzkosťou, depresiou a syndrómom vyhorenia, existuje niekoľko riešení, ako sa jednoducho naučiť povedať ľuďom nie. Stanovenie hraníc vo vzťahoch s ľuďmi môže pomôcť odvrátiť niektoré z týchto vyššie spomenutých problémov.

Nedra Glover Tawwab, terapeutka, vzťahová expertka a autorka bestsellerov o medziľudských vzťahoch, hovorí: „Život je plný rôznych možností. Ja považujem (nastaviť si) hranice za (vašu) voľbu. Ľudia budú vždy chcieť, aby ste niečo urobili. Ak budeme vždy robiť to, čo ľudia chcú, budeme veľmi zaneprázdnení.“ Ako získať kontrolu nad svojím životom, stanoviť si zdravé hranice a obohatiť si vzťahy?

Aj pandémia výrazne pomohla vyhoreniu

Podľa expertky existovalo isté spojenie medzi pandémiou a nastavovaním hraníc napríklad na pracovisku. Išlo o fenomén, ktorý tu dlhodobo existoval, no pandémia mu pomohla viac sa vydrať na povrch. „Mnohí z nás už vyhoreli a pandémia nám to ukázala. Prinútilo nás to zhodnotiť faktory, ktoré viedli k vyhoreniu. Pre mnohých z nás to bola práca a nezdravé vzťahy, v ktorých sme boli.“

„Pandémia zvýraznila niečo, čo tu už bolo,“ dodáva terapeutka, „na začiatku nej sa mnohí z nás dostali do situácií, ktoré sme si nikdy nedokázali predstaviť. Teraz vieme, že život môže byť flexibilný, vieme, že dokážeme zvládnuť viacero rolí. Ľudia sa snažia prísť na to, ako si zarobiť na živobytie bez toho, aby to robili celý život.“ 

Počúvajte svoje pocity

„Sme v stave prehodnocovania toho, čo považujeme za dôležité. Možno nestojí za to dávať sa do vecí, ktoré riešime v práci,“ dodáva a ďalej vysvetľuje, ako si nastaviť hranice aj v prípade, že s tým vôbec nemáte žiadnu skúsenosť. Navrhuje najprv počúvať svoje vnútro. „Začnite so svojimi pocitmi. Kedy a kde sa cítite frustrovaní alebo rozhorčení? Keď sa objavia tieto pocity, ako reagujete?“

žiarlivý muž sa rozčuľuje medzi dvoma ženami
Zlé nastavenie hraníc môže zamávať nejedným vzťahom (Zdroj: GettImages)

„Tolerujete to, alebo sa snažíte zmeniť svoj život? Bude užitočné, ak začnete niečo meniť tým, že si poviete: „Toto je priestor, v rámci ktorého musím povedať nie.“ Musíte si vytvoriť priestory, kde sa môžete sústrediť na to, čo potrebujete bez ohľadu na to, aby ste boli zaťažení pod ťarchou úloh. Prečo je však také ťažké vo všeobecnosti povedať ľuďom nie?

„Nejde o to, aby ste vždy vyhoveli všetkému, čo od vás niekto požaduje. Niekedy sa potrebujete hecnúť, niekedy máte otázky a niekedy potrebujete len podporu. Musíte prísť na to, ako vyvážiť túžbu po tom byť obľúbený či chcieť byť dobrým pracovníkom,“ hovorí terapeutka. Ako však budete vedieť, že ste našli túto rovnováhu?

Úzkosť sa prejavuje v tomto prípade rôzne

„Uvedomte si svoju kapacitu. Kedy máte úzkosť alebo frustráciu z robenia vecí? Kedy si začnete všímať, že sa vaša nálada mení, pretože ste podráždení? Ponorte sa do toho, čo cítite, keď vás požiadajú o ďalšiu úlohu. Čo sa vám v tej chvíli naskytne? Začínate byť nervózny? Máte čas to zaradiť (do svojho rozvrhu)? Začínate mať fyzické reakcie? Tam sa naučíte určiť si hranicu.“

Podľa terapeutky existuje za posledné dva roky spojitosť medzi zvýšenou úzkosťou, nedostatkom hraníc a stresom na pracovisku. „Myslím si, že úzkosť na pracovisku sa prejavuje ako neúmyselné spomalenie. Vo svojich povinnostiach sa stávate laxnejším neúmyselným spôsobom.“

Dodáva, že ide o akýsi faktor, ktorý vám bráni dokončiť úlohy, prípadne vás spomaľuje pri výkone práce. „Zaseknete sa, obávate sa dokončenia vecí alebo máte obavy z toho, ako sa táto osoba môže cítiť, ak poviete nie. Existuje úzkosť, ktorá bráni dokončeniu  pracovných povinností. Najčastejšie vídam že sa to prejaví ako spomalenie a nedostatok hnacej sily a odhodlania.“

Nad odmietnutím iných príliš nepremýšľajte

Ak máte občas problémy viesť náročné rozhovory, zamyslite sa nad inými oblasťami života, prípadne nad inými situáciami, v ktorých vám odmietnutie niečoho nerobí problém. „Je prirodzené, že viete ako povedať nie na niektoré veci, ale neviete povedať nie na všetko. Sú aj iné oblasti života, v ktorých hovoríte nie – vďaka čomu sa v týchto situáciách cítite pohodlne, prípadne nepohodlne?“

Hádka medzi partnermi
Pokúste sa opísať, čo prežívate (Zdroj: GettyImages)

„Čo spôsobuje tieto pocity? Opýtajte sa samých seba – Prečo si myslím, že sa to obráti proti mne? Prečo sa domnievam, že to nebude dobre prijaté?“ Veľakrát je to len príbeh v našej hlave, ktorý si dookola hovoríme, a málokedy to je skutočne pravdivé.“ Ako však reagovať pri citlivých rozhovoroch, napríklad so šéfom, rodičom alebo svokrom? Terapeutka radí odhaliť svoje slabé stránky.

Začnite so zraniteľnosťou. Môže byť užitočné povedať ľuďom: „Pre svoje duševné zdravie sa nemôžem zaviazať, že budem robiť túto vec navyše, pretože som už vyčerpaný.“ Pomocou slov opíšte, čo pre vás znamená duševné zdravie. To, čo možno prežívate, je úzkosť alebo pocit preťaženia,“ radí odborníčka.

Pomôcť môže aj zmena rétoriky

„Povedzte to inak, napríklad: „Som zavalený úlohami. Som veľmi frustrovaný, pretože neviem nájsť tie správne slová, aby som povedal nie. Takže, keď ma vyzveš (na vykonanie úlohy), mám pocit, že nie je bezpečné povedať nie.“ Povedať nie na pracovisku môže byť ťažké, ale niekedy aj nevyhnutné preto, aby ste sa vyhli potenciálnemu vyhoreniu.

Podanie ruky v kancelárii
V pracovnom či osobnom živote netreba zabúdať na pravidlá slušného správania (Zdroj: GettyImages)

Čo však robiť, ak si daný človek myslí, že ste touto cestou neúctivý alebo hrubý? Odborníčka radí, že je potrebné akceptovať názory opačnej strany. „Vysvetlite, že chápete, že by to mohlo byť pravdepodobne iné a vymenujte veci, ktoré máte s daným človekom spoločné. Vysvetlite, že veríte v lásku, komunitu, spojenie, spolupatričnosť a že je v poriadku, ak majú ľudia rozdielne názory.“

Počas posledných dvoch rokov sa ľudia začali učiť o veciach, vďaka ktorým pracujú a žijú lepšie. Odborníčka ďalej radí, ako sa správať v každodennom živote, aby ste mohli obmedziť potenciálne vyhorenie.

Nezabúdajte predovšetkým spomaliť

Vo väčšine áut jazdíme v rozmedzí od 0 do možno 80 a väčšinou okolo 40 – 55 km/h. Nemôžete existovať na 80-tke a nemôžete existovať ani na 0. Mnohí z nás sa pokúsia existovať pri tomto vyššom čísle a je to ako keby ste sa preháňali životom.“ Toto sú znaky toho, že sa nachádzate v toxickom pracovnom prostredí. Prichádzate o všetky dôležité momenty, pretože nie ste schopní spomaliť.

„Niekedy na tom predsa len niečo je, keď sa vyberiete po scénickej trase, pretože si život treba užívať. Dôležité je zámerné spomalenie. Musíte trénovať, aby ste boli menej produktívny a prísť na to, ako byť popri tom pokojný. Nemusíte prelamovať staré hranice, no môžete vytvoriť nové,“ dodáva.



Zdroj: cnn.com, plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close