Keď práca vášmu kolegovi nevonia: Urobte jeho lenivosti rázny koniec

Pauza

plnielanu.sk

Do práce príde pol hodinu po vás, skočí na kávičku, potom do kuchynky na „pokec“, následne všetkým rozpošle desať emailov s vtipnými videami a sám sa na nich hlasno smeje, až kým nie je čas ísť na obed. Potom si dopraje štedrú pauzu – je predsa nezdravé do seba jedlo narýchlo nahádzať! Po obede sa chvíľku bude tváriť, že pracuje, ale len do kým ho nepremôže únava a chuť na ďalšiu kávu, ktorou svoj pracovný deň úspešne zakončí a zamáva vám s tým, že má ešte pracovné stretnutie. A vy iba s otvorenými ústami sledujete, ako je možné, že niekto pracuje dve a niekto desať hodín denne.

Niet divu, že sa lenivosť v prieskumoch toho, čo ľudia na svojich kolegoch najviac neznášajú, zaraďuje na prvú priečku. Práca s lenivcom je mimoriadne frustrujúca. Jeho vplyvom pracovná morálka v tíme upadá a ľudia okolo sa cítia demotivovaní a nedocenení. No ak náhodou nie ste šéfom pohodlného kolegu, aké sú vaše možnosti? V tichosti zatnúť zuby, porozprávať sa s nadriadeným alebo lenivca priamo konfrontovať?

Týka sa vás, alebo nie?

Rozhodnite sa podľa toho, či vám lenivec svojim správaním spôsobuje problémy alebo nie. Ak nie, privrite oči a jeho správanie neriešte. Aj keď mu nejaký čas môže ničnerobenie prechádzať bez povšimnutia, verte, že ho nedokončené projekty alebo nedotiahnutá práca doženie. Snažte sa nevšímať si jeho ulievanie a sústreďte sa na seba, svoje pracovné výkony a na to, aby vám lenivý kolega náhodou neukradol zásluhy za niečo, čo nespravil.

Inak sa treba postaviť ku kolegovi, s ktorým úzko spolupracujete a jeho lenivosť spôsobuje, že vy alebo váš tím ťahá prácu aj zaňho a vo finále vám jeho prístup zhoršuje výsledky či reputáciu. Vtedy by ste sa mali s kolegom otvorene porozprávať. Ako na to?


Mohlo by vás zaujať: Tá správna teplota vo vašej práci: Viete, koľko stupňov by to malo byť?


1. Povedzte to do očí

Stretnite sa s kolegom osamote a povedzte mu, ako vy a vaši kolegovia vnímate jeho prístup k práci. Hovorte konkrétne – spomeňte situácie, v ktorých sa vyhol svojim povinnostiam na úkor vás alebo ďalších kolegov, nedokončil úlohu alebo zapríčinil problém. Vysvetlite mu, že nemienite robiť prácu za iných ľudí a v prípade, že sa jeho prístup nezmení budete musieť informovať nadriadeného. Hoci takýto rozhovor nebude jednoduchý, snažte sa zachovať chladnú hlavu, držať emócie na uzde a nenechajte sa zatiahnuť do hádky. Ak sa kolega nahnevá a začne na vás útočiť, ukončite rozhovor a odíďte, pretože je zrejmé, že takáto debata nikam nepovedie.


Mohlo by vás zaujať: Túžite po úspechu a bohatstve? Začnite usporiadaním pracovne!


2. Vypočujte si druhú stranu

Nie vždy musí byť podpriemerný pracovný výkon dôsledkom lenivosti. Možno má kolega osobné problémy, je v práci nespokojný alebo demotivovaný, prípadne na vykonávanie niektorých úloh kvalifikačne nestačí alebo nevie, že spadajú do jeho náplne práce. Pri rozhovore s ním sa snažte aktívne počúvať – vnímať, čo vám kolega naozaj hovorí a nebrať každý argument automaticky ako výhovorku.

Ak je príčinou správania kolegu nejaká skrytá príčina, môžete mu tiež podať pomocnú ruku. Vysvetliť, ako sa pracuje s novým programom, poradiť, ako rýchlejšie vybaví niektoré úlohy alebo mu podsúvať zadania, o ktorých viete, že ho budú baviť. Niekedy však aj samotný rozhovor a možnosť zdôveriť sa spraví s človekom divy.


Ďalšie zaujímavé informácie z oblasti pracovného prostredia nájdete na Kariera.sk.


3. Informujte nadriadeného

Ak váš kolega napriek všetkej snahe z vašej strany nezmenil svoj prístup a naďalej svoje povinnosti fláka, nedáva vám inú možnosť, ako dostáť svojim slovám a skutočne informovať nadriadeného. Na túto schôdzku je dobré sa vopred pripraviť, aby ste sa nezamotali do vlastných myšlienok a celá situácia nakoniec nevyznela vo váš neprospech.

  • Predtým, ako na šéfa vybalíte pravdu o nefunkčnom článku vášho tímu, pripravte si zoznam argumentov a konkrétnych situácií, ktorými podložíte svoje tvrdenia. Poznačte si kedy nesplnil svoje úlohy, kedy bol na obednej prestávke tri hodiny a kedy z roboty ušiel o dve hodiny skôr a nechal vás v kaši s dôležitým projektom.
  • Dobre urobíte, ak si budete počas niekoľkých týždňov písať aj vlastný “timesheet” – denný harmonogram všetkého, čo robíte, minútu po minúte. V prípade, že by sa váš kolega rozhodol tiež vás neprávom obviniť z ulievania sa, budete mať v ruke niečo čo môžete nadriadenému ukázať.
  • Pri samotnom rozhovore sa snažte situáciu vykresliť úprimne a pôsobiť nazaujato – nedajte na sebe poznať, ako veľmi vás kolega štve a nehovorte o veciach, ktoré sa priamo netýkajú pracovného výkonu. Šéfa nemusí zaujímať o čom sa váš kolega rozpráva v telefóne s manželkou ani aké videá vám preposiela (to, že ste si ich pozreli, si radšej nechajte pre seba).

Keď nadriadenému situáciu popíšete, nechajte ďalšie kroky a rozhodnutia na ňom. Vy ste už spravili všetko, čo bolo vo vašich silách a možnostiach.


Máte skúsenosti s lenivým kolegom aj vy? Ako ste situáciu vyriešili? Podeľte sa o svoje skúsenosti s ostatnými čitateľmi v diskusii.

Zdroj: plnielanu.sk, plnielanu.sk, Gregor

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close