Vydajte sa k lepšej postave ľahko a účinne: Chôdzou môžete zhodiť viac ako behom

Muž

thinkstockphotos.com

Chôdza je neoddeliteľná a prirodzená súčasť nášho života, rovnako ako spánok, jedenie, či dýchanie. A práve preto nie je kondičná chôdza pre telo záťažou navyše, ale naopak skvelým prostriedkom na udržanie či zlepšenie celkového fyzického stavu. Stačí 30 minútová prechádzka denne a už po pár týždňoch uvidíte rozdiel.

Pravidelná kondičná chôdza je tiež športom, aj keď mnohým to môže vyznieť smiešne. A dokonca jedným z tých najdostupnejších pre široké masy. Je totiž vhodná aj pre ľudí bojujúcich s kardiovaskulárnymi problémami, ľudí v rekonvalescencii po ťažkých stavoch, napr. aj po rakovine, pre ľudí, ktorí majú problémy s chrbticou, kĺbmi, ale aj pre ľudí trpiacich osteoporózou.

Stačí pol hodinky denne

Chôdza je nenáročná, jednoduchá, nepotrebujete ku nej drahé vybavenie, ani fitnescentrum – nič vás teda nebude stáť. Navyše ste počas jej praktizovania v spojení s prírodou a vaše telo dostane potrebnú dávku čerstvého kyslíka. Odborníci vypočítali, že zhruba 70 kilový človek spáli počas polhodinovej chôdze asi 170 kalórií. Za hodinu je to už 340 a ak prechádzku pretiahnete na hodinku a pol, spálite až 540 kalórií, teda zhruba toľko ako za 30 minút intenzívneho behu, čo je už naozaj zaujímavé. Rázna chôdza je navyše účinná zhruba ako ľahký aerobic, pretože počas obidvoch týchto aktivít spálite takmer na vlas rovnaké množstvo kalórií.


Tiež by vás mohlo zaujať: Krásna postava aj vo vyššom veku? Vďaka týmto športom sa vám to podarí!


Chôdza pôsobí pozitívne na:

  • posilňovanie svalov
  • chudnutie
  • psychiku
  • kardiovaskulárny systém
  • posilňuje pľúca
  • bráni rozvoju aterosklerózy
  • znižuje cukor v krvi a je prevenciou cukrovky a iných civilizačných ochorení
  • podporuje tvorbu dobrého cholesterolu a krvný obeh

Choďte sa prejsť– predídete infarktu a mŕtvici

Pravidelná chôdza je podľa hlavnej vedeckej pracovníčky Svetovej organizácie srdca Kathryn Tauberovej veľmi dôležitá. „Venovať pozornosť tomu, koľko prejdeme, by malo byť také ľahké, ako sledovať si jedálny lístok. Mnohým predčasným úmrtiam je možné totiž predísť dodržaním odporúčanej minimálnej hranice 30 minút bežnej fyzickej aktivity, napríklad svižnej chôdze, najmenej päťkrát za týždeň,“ vyjadrila sa odborníčka. Pri jej pravidelnom praktizovaní sa riziko infarktu znižuje až o 40%.


Tiež by vás mohlo zaujať: Behanie verzus chôdza: Čo je lepšie pre vaše zdravie a čo pre postavu?


Schudnete lepšie ako pri behu

Štúdia, ktorá bola publikovaná v časopise The Journalof Clinical Endocrinology & Metabolism hovorí o tom, že pri chôdzi s rýchlosťou tesne nad 3 kilometre za hodinu, je schopnosť tela spaľovať tuky a chudnúť ešte dokonca vyššia ako pri behu. Pri rýchlejšej chôdzi tomu však tak už nie je. Vedci týmto zistením naznačujú, že chôdza by mohla byť jednou z najúčinnejších terapií pri chudnutí.

Vyskúšajte nordicwalking

Chôdzi s palicami podľahlo už množstvo Slovákov. Je totiž ešte o niečo účinnejšia ako klasická kondičná chôdza. Spálite pri nej totiž až o 20% – 30% kalórií viac. Nordicwalking je vlastne rýchla chôdza so špeciálnymi palicami, podobnými lyžiarskym (nepoužívajte však klasické lyžiarske palice miesto špeciálnych nordicwalkingových), ktorá navyše redukuje nebezpečné nárazy poškodzujúce kĺby, čo sa stáva napríklad pri behaní. Vďaka tomu je tento šport vhodný pre ľudí v každom, aj vyššom veku. Obmenou je aj indiánsky beh, ktorý strieda cykly chôdze s poklusávaním.


Tiež by vás mohlo zaujať: Zbavte sa prebytočných kíl prirodzene: Skúste tieto tipy na chudnutie chôdzou!


Na čo si dať pozor?

Tak ako pri každej aktivite v prírode, potrebujete byť dostatočne vybavení pitnou vodou, mali by ste poznať terén, v ktorom sa prechádzate a nemali by ste vybočovať z označených turistických chodníkov, aby ste sa nestratili. Ak sa chystáte na dlhšiu prechádzku, majte pri sebe pre každý prípad aj malú porciu jedla a nezabudnite na nabitý mobilný telefón. Dajte si záležať na kvalitnej obuvi, ktorá by mala byť ľahká, pohodlná, ale pevná s kvalitnou protišmykovou podrážkou, ktorá dostatočne spevní nohu, aby pri nerovnostiach v teréne nemohlo nastať vyvrtnutie členka.

Ako správne chodiť?

Ak chcete kondične chodiť správne, držte sa nasledovných rád:

  • chôdza musí byť plynulá s rovnakou dĺžkou krokov
  • našľapujte najskôr na pätu, potom váhu prenášajte ku špičkám
  • zhlboka dýchajte
  • chrbát musí byť vystretý, ale prirodzene uvoľnený

Venujete sa kondičnej chôdzi, alebo iným druhom chôdze? Zhruba koľko minút denne a týždenne tomuto športu venujete? Napíšte ostatným čitateloľom svoje skúsenosti v diskusii.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Nela

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close