Chutné a navyše plné potrebných živín: Aké zdravotné výhody vám môžu priniesť čerešne?

(Zdroj: Freepik/desiyufitaaaaaa)

Kôstkové ovocie z rodu Prunus, čerešne, sú populárnou potravinou už tisíce rokov. Podľa historických záznamov bolo toto ovocie obľúbené už medzi starými Grékmi a Rimanmi. Kvôli ich krátkemu vegetačnému obdobiu a schopnosti prosperovať vo väčšine miernych oblastí sa čerešne zbierajú počas celého roka a možno ich nájsť po celom svete. Na severnej pologuli čerešne kvitnú okolo apríla a prinášajú ovocie od júna do augusta. Na južnej pologuli sa čerešne spájajú s Vianocami a inými zimnými sviatkami. Bez ohľadu na to, kde sa pestujú, môžu byť čerešne chutným a zdravým doplnkom bohatej stravy.

Zdroj vitamínu C

Mnohé zo zdravotných výhod čerešní vyplývajú zo skutočnosti, že sú bohaté na vitamín C. Vitamín C, známy tiež ako kyselina askorbová, hrá dôležitú úlohu pri vstrebávaní železa, tvorbe kolagénu a niekoľkých ďalších dôležitých funkciách vo vašom tele.

Úľava po namáhavom tréningu

Cvičenie je kľúčovou súčasťou zdravého životného štýlu, no niektorí ľudia sa cvičeniu vyhýbajú, pretože sa obávajú bolesti, ktorú by mohli neskôr pociťovať. Čerešne môžu pomôcť zmierniť tento nepríjemný jav. V jednej štúdii bežci, ktorí pili čerešňový džús denne pred spustením veľkých pretekov, pociťovali menej bolesti.

Prevencia rakoviny

Výskum naznačuje, že pravidelná konzumácia čerešní môže znížiť zápal. Zápal zohráva kľúčovú úlohu pri vzniku mnohých chorôb, vrátane niektorých typov rakoviny. Štúdie zistili, že čerešne pomáhajú znižovať zápal bez zníženia hladiny cukru v krvi alebo inzulínu.

Pre zdravé srdce

Odborníci identifikovali rôzne polyfenoly prítomné v sladkých čerešniach aj višniach. Polyfenoly sú typ antioxidantu, ktorý sa nachádza v rastlinách. Viaceré štúdie naznačujú, že ľudia, ktorí jedia stravu bohatú na tieto zlúčeniny, majú menšiu pravdepodobnosť vzniku kardiovaskulárnych ochorení.

Výživné látky

Čerešne sú bohaté na množstvo dôležitých vitamínov a minerálov. Porcia čerešní má 18 % odporúčanej dennej hodnoty vitamínu C. Červené čerešne poskytujú ešte väčšiu podporu, dodávajú 25 % odporúčanej dennej dávky.

Čerešne sú tiež dobrým zdrojom:

  • vitamínu B6,
  • vitamín C,
  • draslíka
  • a magnézia.

Živiny na porciu

Bez kôstok, 1 šálka sladkých čerešní obsahuje:

  • 97 kalórií,
  • 2 gramy bielkovín
  • menej ako 1 gram tuku,
  • 25 gramov sacharidov,
  • 3 gramy vlákniny,
  • 20 gramov cukru.

Riziká, ktoré treba zvážiť

Čerešne sú zdravým doplnkom každej diéty, ak sa konzumujú s mierou. Pretože sa jedia celé, nezabudnite čerešne pred konzumáciou dôkladne umyť, aby ste odstránili všetky pesticídy alebo iné nečistoty.

Kôstky čerešní obsahujú malé množstvo zlúčenín, ktoré môžu byť toxické, ak sa kôstky zjedia po rozdrvení. Aby to bolo nebezpečné, museli by ste prehltnúť veľa rozdrvených čerešňových kôstok, ale najlepšie je vyhnúť sa konzumácii ovocia s poškodenými alebo rozdrvenými kôstkami.



Zdroj: plnielanu.sk, webmd.com

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close