Ovocné a zeleninové šťavy sú hotový liek pre telo: Ich pitie má však svoje pravidlá

Ovocné šťavy

Pitie ovocných a zeleninových štiav má svoje nepísané pravidlá (Zdroj: GettyImages)

Ovocie a zelenina predstavujú cenný zdroj vitamínov, minerálnych látok aj vlákniny. Konzumáciu čerstvých plodov si mnohí zvykli striedať alebo dopĺňať pitím ovocných a zeleninových štiav. Je to skvelý spôsob, ako si zabezpečiť pitný režim a zároveň dodať telu potrebné živiny.

Vedeli ste o tom, že vstrebateľnosť šťavy je až štyrikrát vyššia, ako keď zjete ovocie a zeleninu vcelku? Je to tým, že pri odšťavovaní ovocia a zeleniny odstránime vlákninu, ktorá blokuje vstrebávanie niektorých dôležitých živín. Telo je potom schopné v maximálnej miere využiť všetky cenné látky na výživu buniek, posilnenie imunitného systému či vnútornú očistu bez toho, aby sa veľká časť energie spotrebovala na samotné trávenie. Navyše, v šťave človek prijme omnoho väčšie množstvo ovocia a zeleniny, ako je schopný skonzumovať.  Postará sa tak o množstvo vitamínov, minerálov a enzýmov, pričom kalorický príjem je len minimálny.


Mohlo by vás zaujať: Obľubujete ovocné či zeleninové šťavy? Pozor, ich pitie má svoje pravidlá!


Na zákazy zabudnite

Existuje množstvo odporúčaní, ako šťavy piť či ako ich navzájom kombinovať. Nie všetky sú však opodstatnené. Napríklad radu piť ovocné a zeleninové šťavy vždy oddelene si vôbec k srdcu brať nemusíte. Náš tráviaci systém je totiž dokonale vybavený na to, aby dokázal stráviť akékoľvek potraviny. A poradí si s nimi úplne rovnako, či ich konzumujeme spolu, alebo zvlášť. Neplatí ani upozornenie, že ovocie a zeleninu s obsahom polysacharidov (mrkva, banán, červená repa) by sme nemali konzumovať s kyslým ovocím (citrusy, ananás, kyslé jablká, čerešne). V zásade nie je zakázaná žiadna kombinácia, určité pravidlá však predsa len existujú:

Pol hodiny pred jedlom: Ak šťavou zapíjame jedlo, dochádza k vylúčeniu veľkého množstva plynov v črevnom trakte a pravdepodobne nás bude nadúvať. Najlepšie je piť šťavy aspoň pol hodiny pred jedlom. V prázdnom žalúdku sa totiž šťava rýchlo vstrebáva a okamžite sa začne podieľať na biochemických procesoch.

Bezprostredne po príprave: Už niekoľko minút po odšťavení sa biologicky aktívne látky začnú rozkladať, preto by sme šťavy mali skonzumovať ihneď. Vhodné je chystať ich až tesne pred konzumáciou. Ak ste to s množstvom prehnali a trocha šťavy vám zostalo, pokvapkajte ju citrónovou šťavou a prikrytú uložte do chladničky, nie však na dlhšie ako 24 hodín.

Doobeda aj poobede: Popíjať šťavy je vhodné počas celého dňa, ovocné však obsahujú viac cukru a preto by sme si ich mali dopriať radšej dopoludnia. Zeleninové šťavy a ich kombinácie s kyslejším ovocím môžeme konzumovať aj popoludní či večer.

Najlepšie riedené: Otázkou je, koľko čistej ovocnej a zeleninovej šťavy by sme mali vypiť, aby to bolo zdraviu prospešné. Denná dávka závisí najmä od kalorického príjmu a fyzickej aktivity človeka. Dospelý môže vypiť približne 3 dcl ovocnej šťavy alebo 4 dcl zeleninovej šťavy denne, odporúča sa riediť ich čistou alebo minerálnou vodou.

Pestrosť nadovšetko: Tak ako samotné ovocie a zeleninu, aj šťavy z nich by sme mali striedať. Každý druh totiž obsahuje iné cenné látky a je dôležité dodať telu všetko, čo potrebuje na správne fungovanie. Skúšajte rôzne kombinácie ovocia a zeleniny, prípadne siahnite po menej tradičných druhoch. Listová zelenina je napríklad výborná s akýmkoľvek ovocím či zeleninou.

Postupne a pomaly: Môže sa stať, že po konkrétnej šťave či kombinácii čerstvých štiav vám bude ťažko. Každý je iný a čo niekomu vyhovuje, inému môže spôsobiť problém. Nové druhy štiav preto zaraďujte do svojho pitného režimu pomaly a postupne. Určite nie je dobré vypiť hneď liter šťavy denne alebo skombinovať naraz niekoľko druhov naraz. Spočiatku totiž telo nie je na vyšší prísun ovocia a zeleniny zvyknuté. Opatrnosť je namieste najmä vtedy, ak sa po určitých kombináciách objaví nadmerná či zapáchajúca plynatosť, bolesti brucha alebo iné tráviace ťažkosti. Obozretní buďte aj pri pití štiav s mimoriadne silnými očistnými účinkami, ako je šťava z červenej repy, z tmavej listovej zeleniny či z liečivých rastlín.

Náš tip: Pri výbere šťavy uprednostnite zeleninu pred ovocím. Ak odšťavujete ovocie, voľte také, ktoré má nízky podiel cukru. Aj pri kombinovaných šťavách by zelenina mala tvoriť väčšiu časť, resp. aspoň polovicu. Ovocné šťavy je vhodné užívať najmä ako rýchly zdroj energie, napríklad pred športovaním.



Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close