Trpíte v lete nadmerným potením? Takto ho dostanete opäť pod kontrolu!

Potenie

Potenie vie znepríjemniť život (Zdroj: GettyImages)

Udržať si v horúcom počasí oblečenie suché a bez prepotených fľakov môže byť naozaj náročné. Potenie je totiž dôležitou telesnou funkciou človeka – organizmus si ním reguluje telesnú teplotu a chráni sa pred prehriatím. Okrem toho sa prostredníctvom potu z tela vylučujú odpadové látky.

Potiť sa v normálnom množstve je teda prirodzené a zdravé. To, koľko a na akých miestach sa potíme, je predovšetkým genetická záležitosť. Niektorí ľudia sa potia minimálne, iní však to šťastie nemajú a najmä v letnom období sa doslova kúpu vo vlastnom pote. Ak nadmerné potenie, teda hyperhidróza nie je medicínsky problém, spojený napríklad s poruchou funkcie štítnej žľazy či cukrovkou, pomôcť si môžeme  viacerými spôsobmi. Potenia sa síce nezbavíme úplne, vieme ho však výrazne eliminovať.

Kedy sa potíme viac?

Človek sa najčastejšie potí v podpazuší, na tvári, dlaniach rúk a chodidlách, časté je však aj potenie v okolí pupka, slabín či u žien pod prsníkmi. Dospelý človek denne vypotí v priemere okolo 1,5 litra potu. Toto množstvo však závisí od mnohých faktorov, ako sú pohlavie, telesná hmotnosť, počasie či fyzická aktivita.

Viac sa potíme pri horúčke, v emočnom napätí a strese, pri užívaní niektorých liekov, po konzumácii korenených jedál a po pití alkoholu a nápojov s obsahom kofeínu. Zvýšené potenie zapríčiňujú aj hormonálne výkyvy, ktoré sa v období menopauzy prejavujú nekontrolovateľnými návalmi horúčav. Ako teda s potením zatočiť? Tu sú tie najdôležitejšie odporúčania:

Dodržiavajte pitný režim

Prijímať dostatok tekutín v horúcom počasí je nevyhnutné, inak hrozí dehydratácia organizmu. Nie je však nápoj ako nápoj – ak siahneme po nesprávnom, potíme sa viac, ako je žiaduce. Nápoje plné kofeínu nás síce nabudia energiou, no zároveň stimulujú potné žľazy a začneme sa potiť ešte viac.

Rovnaký efekt majú energetické nápoje a alkohol. Pri jeho spracovávaní telo stráca množstvo vody, a vylučované toxíny zintenzívňujú náš prirodzený telesný pach, takže k poteniu sa pridáva aj nepríjemný telesný zápach. Pozor na mýtus, že v lete nás výborne osviežia chladené nápoje. Čím studenší nápoj si dáme, tým väčší je teplotný šok v našom tele, a výsledkom je intenzívnejšie potenie.

Vynechajte pikantné jedlá

Podobne ako kofeín, aj kapsaicín obsiahnutý v chilli papričkách stimuluje nervový systém, čo spôsobuje zvýšenie potenia. Obmedziť treba aj ďalšie koreniny, ako je napríklad kari. Ďalšie jedlá zasa priamo zodpovedajú za zvýšený zápach, napríklad cibuľa, cesnak, údeniny a sladké mliečne výrobky.


Mohlo by vás zaujať: Keď nadmerné potenie komplikuje život: Dostaňte ho pod kontrolu


Stavte na hygienu

Ak sa veľmi potíme, mali by sme o hygienu dbať viac než inokedy. Dopriať si sprchu denne je samozrejmosťou, v prípade nadmerného potenia tak môžeme urobiť aj častejšie. Voda by mala byť vlažná, nie studená, a namiesto drsného trenia uterákom uprednostnime len jemné osušenie.

Ak nemáme možnosť osprchovať sa, mali by sme si aspoň utrieť podpazušie vlhčenými utierkami, prípadne si ho opláchnuť v umývadle. Vyhneme sa tak nepríjemnému zápachu. Riešením pri nadmernom potení môže byť aj holenie podpazušia – na chĺpkoch sa totiž zachytávajú baktérie, ktoré pri rozklade spôsobujú zvýšený zápach.

Dôverujte kozmetike

Na trhu je množstvo kozmetických prípravkov, ktoré účinne pomáhajú bojovať proti poteniu. Pozor ale na to, čo používate. Ak si na podpazušie aplikujete deodorant, ten vám s potením nepomôže. Jeho úlohou je totiž len prekryť nepríjemný zápach. Na obmedzenie potenia a zároveň elimináciu zápachu je určený antiperspirant, pričom v ponuke sú aj druhy určené pre citlivú pokožku, s nulovým obsahom alkoholu.

Noste vzdušné odevy

Aj nevhodným oblečením môžeme prispieť k tomu, že sa potíme viac. Najhoršie sú umelé tkaniny, ktoré nesajú pot. Nielenže sú nepríjemné pre pokožku, ale ešte navyše aj zintenzívňujú pach potu. Rovnako nevhodné je príliš tesné a tmavé oblečenie.

Naopak, zvoliť by sme mali voľnejšie odevy svetlých farieb, vyrobené z prírodných materiálov, ako je napríklad bavlna či ľan. Pozornosť venujme aj výberu spodnej bielizne, tu by sme sa tiež mali vyhnúť umelým vláknam a príliš tesnému strihu. Trenie či odieranie pokožky v kombinácii s potom by nám totiž veľmi ľahko mohli spôsobiť nepríjemné kožné problémy alebo alergiu.

Eliminujte stres

Zhon, nervozita, nepokoj, úzkosť, psychické vypätie – to všetko môžu byť symptómy stresu, ktoré zapríčiňujú zvýšené potenie. Ak chceme potenie zmierniť, mali by sme sa stresovým situáciám vyhýbať. Napríklad tak, že si nenecháme všetko na poslednú chvíľu, na každú udalosť sa dôkladne pripravíme a všade budeme chodiť s dostatočnou časovou rezervou. Pomôže aj hlboké a pokojné dýchanie, dostatok relaxu a športovanie.

Vyskúšajte babské recepty

Sú staré, ale osvedčené. Za ich vyskúšanie nič nedáme, môžeme naopak len získať. Skúste si napríklad nakrájať na plátky citrón a priložiť ho na päť minút do podpazušia, na umytú a osušenú pokožku. Po piatich minútach si podpazušie opäť umyte vodou. Kyselina citrónová má sťahujúce účinky a zároveň ničí baktérie.

Podobne pôsobí aj jablčný ocot, stačí ho zmiešať s vodou v pomere 2:1 a prostredníctvom vreckovky ho aplikovať na podpazušie. Pozor, robiť by ste tak nemali bezprostredne po holení, kedy je pokožka podráždená. Rovnako s aplikáciou počkajte, ak máte v podpazuší nejaké ranky alebo je vaša pokožka veľmi citlivá. Proti poteniu sú vynikajúce aj bylinky, najmä šalvia. Čaj z nej môžete nielen piť, ale si ním aj potierať podpazušie.

Náš tip: Ak je potenie mimoriadne obťažujúce a lekár nezistil žiadnu zdravotnú príčinu, hyperhidrózu možno liečiť napríklad botulotoxínovými injekciami, aplikovanými predovšetkým do oblasti podpazušia, dlaní a chodidiel.



Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close