Ako veľmi škodí mobil chrbtici? Ak príliš často pozeráte do telefónu, tento fenomén sa vám nevyhne!

bolesť krku

Viete, čo je to takzvaný technologický krk? (Zdroj: Freepik/alekxxxis)

Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, ako vám váš mobilný telefón môže škodiť? Ak nie, zbystrite pozornosť. Počuli ste niekedy o fenoméne „tech neck“? Ide v preklade o takzvaný technický krk – nadobúdame ho vtedy, ak príliš pozeráme do obrazoviek mobilných zariadení. Dá sa mu vyhnúť, alebo je neodmysliteľnou súčasťou evolúcie do budúcna?

Robíme to každodenne

Ohýbanie hlavy pri používaní telefónu zaťažuje chrbticu, hovoria chiropraktici – a to nie je jediný spôsob, ako nás moderné mobilné prístroje zraňujú a menia. O tomto fenoméne je známe, že existuje niečo okolo jedného desaťročia, no jeho zvýšený výskyt bolo možné pozorovať práve počas dvoch rokov pretrvávajúcej pandémie. Jeho definícia je však o čosi jednoduchšia.

Ide o zhoršený postoj tela, ktorý si vytvoríte z prílišného pozerania do telefónu. Austrálska asociácia chiropraktikov tvrdí, že nutkavé používanie mobilov mení tvar nášho tela, a skutočne to tak je. Povedzme, že držíte telefón pod uhlom, ktorý vám umožní skloniť hlavu o 60 stupňov. To pridáva približne 27 kg záťaže na vašu chrbticu. Teraz si predstavte, že to robíte niekoľko hodín každý deň.

Naklonenie hlavy dopredu tak skutočne zvyšuje tlak na chrbticu a ešte aj spôsobuje dvojitú bradu. Počas pandémie sme boli mesiace hladní po normálnom ľudskom kontakte a museli sme komunikovať so zvyškom sveta prevažne cez telefón. Ak sme nekomunikovali, strávili sme veľa času listovaním najrôznejších správ, obrázkov, videí a podobne. Niektorí z mobilu dokonca aj pracovali.

Čo iné ešte telefóny spôsobujú?

Všetky tie správy, obrázky či videá však človeku prinesú len boľavý krk. Pozitívom je, že telefóny nám uškodili iba v jednom smere. Alebo vo viacerých, ak spočítate aj takzvaný „mobilný palec“ – stav, pri ktorom sa váš palec môže zapáliť pri dlhšom písaní textových správ. Niektorým z nás sa dokonca vytvorila aj priehlbina na malíčku, ktorá je znakom toho, že telefón často držíme v rukách.

Ani modré svetlo vyžarované telefónmi nie je najbezpečnejšie, keďže môže narúšať produkciu melatonínu – spánkového hormónu. Pridajte k tomu únavu očí a máte viac negatív, než ste doteraz boli schopní nájsť. Dobrou správou však je, že používanie mobilu sa dá obmedziť rovnako ľahko, ako vyriešiť problém s držaním tela.

Urobte si preto jednoduchý strečing, pri ktorom si prepletiete prsty za hlavou a lakte sa opriete o stenu. Môžete taktiež skúsiť držať telefón vo výške očí, aby ste znížili tlak na chrbticu a pokúste sa byť aj pohybovo aktívnejší počas celého dňa. Najlepší spôsob, ako bojovať proti technologickému krku, je telefón úplne položiť a používať ho len v nevyhnutných prípadoch – čo dnes nie je ľahké.


Hľadáte zaujímavé čítanie? Objavte 55 pravdivých príbehov v skvelej knihe!

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close