Prekonali ste koronavírus? Rozdýchajte svoje pľúca pravidelnými cvičeniami, toto odporúčajú odborníci

dychové cvičenie po korone

Vyskúšajte tieto cvičenia pre rozdýchanie pľúc (Zdroj: GettyImages)

Opatrenia sú už niekoľko mesiacov poriadne prísne, pohyb osôb je obmedzený a aj napriek postupnému očkovaniu už mnohí ochorenie Covid-19 prekonali. Niektorí mali to šťastie a zvládli ho s ľahším priebehom, iní zase potrebujú pomoc zdravotníkov. V oboch prípadoch ste si určite aj vy všimli, že po prekonaní ochorenia telo nefunguje úplne tak, ako by malo.


Konšpiračným teóriám sa mimoriadne darí: Naučte sa rozpoznať pravdu od výmyslu


Tím odborníkov Národného ústavu detských chorôb (NÚDCH) odporúča pravidelne cvičiť. Preto pripravili názorné video, v ktorom vám ukážu zostavu cvikov v rámci dychovej fyzioterapie. Zostava nie je nijako náročná a zvládnu ju deti aj dospelí, dokonca k nej nepotrebujete ani špeciálne pomôcky.

Cvičenie je výborná prevencia

Bez ohľadu na Covid-19, cvičenie je výborný spôsob ako posilniť svoju imunitu a pripraviť sa na záťažové obdobie, napríklad v období chrípky. V tom sa nachádzame aj teraz, pretože počasie sa mení zo dňa na deň a telo je tak náchylnejšie na rôzne ochorenia.

„Dychové cviky pomôžu pacientom, ktorí prekonali ochorenie Covid-19 a rovnako respiračná fyzioterapia je dobrý spôsob na posilnenie pľúc aj u zdravých detí,“ spresnila Eva Zubaľová, vedúca fyzioterapeutka fyziatricko-rehabilitačného oddelenia NÚDCH. Jednoduché cviky môžu cvičiť už deti v predškolskom veku.

Cieľom je posilniť pľúca

Podľa lekárky je ideálne cvičiť dva až trikrát denne, pričom jedna zostava trvá zhruba šesť minút. Cieľom cvičenia je totiž poriadne predýchať celé pľúca. Cviky sa preto zameriavajú najmú na dolné dýchacie cesty, ktoré sú pri plytkom dýchaní menej aktívne. Ako hovorí doktorka Zubaľová: „U väčšiny detí sa stretávame s tým, že často u nich prevláda horné hrudné dýchanie a majú tak problém rozvíjať hrudník a mobilizovať ho. Správnym rozdýchaním môžeme využiť celú kapacitu pľúc.“

Pri plávaní alebo inom fyzickom cvičení sa posilňuje svalstvo. Keďže pľúca sú orgán, ktorý je tvorený hladkou svalovinou, aj tu sa odporúča cvičiť skôr pred jedlom a nie na plný žalúdok. Pri cvičení je potrebné upriamiť pozornosť najmä na správne sedenie, pretože ak nemáme dobrú polohu, nemôžeme správne dýchať a hrudník sa nemôže mobilizovať do svojej plnej kapacity – dopredu, dozadu a do strán.

Zvyk je železná košeľa

Ak sa budete týmto jednoduchým cvikom venovať pravidelne, postupne sa správne dýchanie pre vás stane automatické. Vaše telo zaujme správny postoj, a vy sa tak nebudete musieť sústrediť na každý cvik a pohyb. Respiračná fyzioterapia pomáha najmä hospitalizovaným pacientom, napríklad po operáciách.

Benefity cvičenia sa využívajú aj pri dlhodobo ležiacich pacientoch, no je prospešná ako pre pacientov, tak aj pre zdravých ľudí. Pomáha nielen s fyzickou, ale aj s psychickou pohodou. Koniec koncov, aj meditácia je založená na správnom dýchaní.


Plní elánu aj na Facebooku: Buďte v obraze a nenechajte si ujsť už žiadny zaujímavý článok

Zdroj: plnielanu.sk, TASR

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close