Prečo je logo Coca-Coly červené, Milka fialová a Slovnaft žltý? Pozrite si, čo znamenajú farby v populárnych logách!

Farby v logách

Možno vás prekvapí, ako na nás vlastne pôsobia farby v logách firiem (Zdroj: GettyImages)

Pri vytváraní loga je jedným z najdôležitejším rozhodnutím grafika výber farby. Tá pomáha dotvárať identitu značky a priamo komunikuje aj so zákazníkom. Tieto farby majú veľmi významné zastúpenie s hodnotami firmy a verte-neverte, vedia ovplyvňovať naše pocity a emócie k spoločnostiam.

Aké majú ale farby významy? Uvažovali ste niekedy nad tým, prečo sú rýchle občerstvenie často červené a technológie modré či sivé? Každá farba má svoje opodstatnenie. Vedeli ste napríklad, že až 33 % svetových značiek je modrých a 29 % červených? V tomto článku sa dozviete prečo.

 

Žltá  /  Oranžová  /  Červená  /  Fialová  /  Zelená  /  Modrá  /  Hnedá  /  Sivá  /  Čierna  /  Biela

 

Žltá farba

Význam: šťastie, energia, priateľstvo, pozitivita, motivácia

Najčastejšie sa používa v: energetika, jedlo, domácnosti

Nehodí sa na: financovanie, technológie, oblečenie

Žltá je teplá farba. Je najhoršie viditeľnou pri použití s bielym podkladom. Často je spájaná priamo so slnkom a preto sa považuje za pozitívnu farbu. S tým je spojený aj jej význam – využíva sa v energetike a nájdete ju aj v logách firiem, ktoré sa starajú o domácnosť.

Taktiež je využívaná v potravinárskom priemysle a to najmä v kruhových logách, kde priamo evokuje slnko, resp. náznak, že ide o značkový produkt – nájdete ju na fast-foodoch, nápojoch, žuvačkách a dokonca aj cereáliách.

Príklady: McDonald, Chuca-Chups, Slovnaft, DHL, Zlaté stránky, National Geographic

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa McDonald’s Slovensko (@mcdonalds.sk)

Oranžová farba

Význam: zábava, energia, prosperita, nadšenie

Najčastejšie sa používa v: technológie, jedlo, príroda, preprava

Nehodí sa na: financie, automobilky, oblečenie

Na rozdiel od žltej je oranžová taký jej sýtejší brat a je vhodná aj v kombinácii s bielou – čo mnohé firmy aj využívajú. Značí energickú výbušnosť, spája sa s potešením, zábavou, hravosťou, nadšením a zmenou k lepšiemu. Často tvorí samotné logo s bielym nápisom uprostred, len zriedka ju nájdeme v kombinácii s inými farbami. Ide o spojenie žltej a červenej, čo mnohé spoločnosti vedia a preto sa v ich logách nachádza aj priame zmiešanie týchto farieb.

Príklady: JBL, Nickelodeon, Orange, Fanta, Master Card, Mozilla Firefox, TNT, Slovak Parcel Service, Niké

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Orange (@orange)

Červená farba

Význam: energia, láska (až romantika), komfort, nežnosť, aj hnev a výbušnosť

👉 MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:
20+ receptov na obľúbené slovenské jedlá: Halušky, lokše, šúľance, kapustnica, prívarky, šišky aj zabíjačkové lahôdky

Najčastejšie sa používa v: jedlo, televízia, spravodajstvo, oblečenie, technológie

Nehodí sa na: financovanie, letecký priemysel

Červená je jednou z najpoužívanejších farieb takmer v každom odvetví podnikania. Dôvodom je jej všestranné využitie, nakoľko evokuje na jednej strane nehu, no na druhej hnev. Rovnako často ju nájdete v logách osamote s bielou, ale aj v kombinácii s inou farbou, najmä so žltou.

Ľudské telo má pri pohľade na ňu automatickú tendenciu zvýšiť tep, navyše červená je najlepšie viditeľnou farbou, nakoľko má najväčšiu vlnovú dĺžku. V potravinárstve sa využíva prevažne aj na evokovanie mäsa (sčasti McDonald) alebo pri kalorických produktoch.

Príklady: Coca-Cola, KFC, Nutella, Netflix, CNN, YouTube, Lego, H&M, New Yorker, Colgate, Beats

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Coca-Cola Česko a Slovensko (@cocacolaczsk)

Fialová farba

Význam: prosperita, autenticita, duchovenstvo, pravda

Najčastejšie sa používa v: financovanie, technológie, jedlo

Nehodí sa na: energetika, automobilky, oblečenie

Fialová je studená farba a v logách ju nájdete len zriedkavo. Najznámejšou fialovou značkou je Milka a okrem spomínaných významnou značí aj určitú oddanosť, sofistikovanosť a nostalgiu. Je to aj farba záhad, tajomstiev a elegancie. Málokedy ju nájdete v logu použitú s inou farbou, často tvorí logo len fialové písmo. Kedysi bolo fialové farbivo drahé a dovoliť si ho mohli len bohatí. Aj preto sa dnes spája s náboženstvom a spiritualitou.

Príklady: Milka, FedEx, Yahoo!, Taco Bell, Benq, Twitch, HBO Max, Viber

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Milka (@milka_fr)

Zelená farba

Význam: príroda, zdravie, pokoj, harmónia

Najčastejšie sa používa v: energetika, jedlo, domácnosť, technológie

Nehodí sa na: oblečenie

Napriek tomu, že zelená je studená farba, v logách ju nájdeme pomerne často. Nakoľko si ju ihneď spájame s prírodou, využíva sa primárne v spojitosti s ekológiou. Nenájdeme ju vo fast-foodoch, ale skôr v iných potravinových značkách, ktoré dostaneme bežne kúpiť v obchodoch.

Zelená náš mozog upokojuje a psychológovia vravia, že uvoľňuje našu myseľ od starostí. Môžete si všimnúť, že ho preto uprednostňujú aj známe pivové značky. Jej tmavšia verziu zasa využívajú spoločnosti podnikajúce s financiami – nakoľko americké doláre majú tmavozelenú farbu.

👉 MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:
Pravidlá keto diéty prehľadne: Počítajte pri nej s počiatočnou únavou, stopku majú tieto potraviny

Príklady: Animal Planet, Starbucks, Android, Monster, Tic Tac, John Deere, Heineken, Zlatý Bažant, Pilsner Urquell, Holiday Inn

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Heineken (@heineken)

Modrá farba

Význam: dôvera, zodpovednosť, múdrosť, rešpekt

Najčastejšie sa používa v: technológie, financovanie, energetika, letecký priemysel, automobilky, domácnosti

Nehodí sa na: oblečenie, jedlo

Napriek tomu, že modrá je zrejme najstudenejšia farba, využíva ju najviac spoločností. Má skutočne široké využitie a spíjame si ju s úprimnosťou, pravdovravnosťou a dôverou – preto si ju vyberú značky naprieč takmer všetkými odvetviami, od technológií až po automobilový priemysel.

Vie nás aj upokojiť, nakoľko si ju ľudský mozog spája s pokojným morom a čistou oblohou. Využitie našla aj v mnohých sociálnych sieťach, resp. technológiách, ktoré nás spájajú. Jej tmavá verzia je kráľovskou farbou a využijú ju spoločnosti, ktoré cítia, že v oblasti svojho podnikania nemajú konkurenciu.

Príklady: HP, Dell, Facebook, Pepsi, Visa, Windows, Oral-B, Ford, IBM, PayPal, NASA, Boeing, UNESCO

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa NASA (@nasa)

Hnedá farba

Význam: príroda, odolnosť, spoľahlivosť, bezpečie, priateľstvo

Najčastejšie sa používa v: oblečenie, energetika, domácnosť, jedlo

Nehodí sa na: technológie, financovanie, letecký priemysel

Podobne ako zelená, tak aj pri hnedej nám ihneď príde na um naša Zem. Evokuje nám stabilitu a podporu, spája sa s hospodárstvom a všeobecne vonkajšími aktivitami. Vie reprezentovať aj staromódny štýl a využívajú ju najmä staršie značky. Nájdete však len málo takých, ktoré by využívali hnedú farbu a ešte menej, ktoré k logu nepridajú žiadnu sekundárnu farbu. Hnedá je totiž neutrálna farba a slúži najmä ako pozadie. Medzi veľkými značkami je jednou z najmenej obľúbených.

Príklady: Louis Vuitton, M&M’s, Nespresso, UPS

Sivá farba

Význam: praktickosť, efektivita, nadčasovosť, serióznosť

Najčastejšie sa používa v: automobilky, technológie

Nehodí sa na: domácnosť, jedlo, oblečenie

Sivá je zodpovedná farba a využívajú ju značky, ktoré sú na trhu už nejaké to slušne dlhé obdobie. Na jednej strane sa nám spája s praktickosťou, no na druhej s konzervatívnosťou, pretože ju dokážete namiešať len spojením čiernej a bielej.

👉 MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:
20 overených tipov a rád, ako ušetriť na potravinách: Stop predraženým nákupom, každé euro sa počíta!

Sivú nájdete zväčša ako sekundárnu farbu, prípadne ide o jednu z variant pre spoločnosti. Napríklad Apple ju využíval ako svoju primárnu farbu, no často nájdete logo odhryznutého jablka aj v iných farebných prevedenia. Značí formalitu a serióznosť, čo si niektoré firmy (aj zákazníci) veľmi cenia.

Príklady: Nissan, Lexus, Mercedes, Toyota, Apple, Wikipedia

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Lexus of Concord (@lexusofconcord)

Čierna farba

Význam: prestíž, hodnota, nadčasovosť, luxus, inteligencia

Najčastejšie sa používa v: technológie, oblečenie, automobilky

Nehodí sa na: jedlo, energetika, príroda

Čierna sa radí medzi teplé farby. Nakoľko takmer každá spoločnosť ju využíva najmä na bielom podklade (alebo ako ikony), primárne ju majú spoločnosti vypísané nižšie. Je všestranná, no napriek tomu sú odvetvia, ktoré ju z pochopiteľných dôvodov nevyžívajú.

Spájame si ju s exkluzivitou a odvážnosťou. Často ju nájdete použitú najmä ako logotyp (logo tvorí len text) v prémiových, prevažne módnych značkách. Čierna je však neprístupná farba a preto niektorí vnímajú spoločnosti, ktorú ju využívajú, za zastrašujúce.

Príklady: Prada, Forbes, ABC, Nike, Adidas, Mont Blanc, Tatra banka

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Webabby (@__webabby__)

Biela farba

Význam: čistota, mladosť, nevinnosť

Najčastejšie sa používa v: oblečenie, technológie

Nehodí sa na: financovanie, jedlo

Biela je využívaná najmenej a, samozrejme, nikdy nie ako samostatná farba. Evokuje nám určitú nevinnosť a čistotu. Logá majú zvyčajne len logotypové skratky a ostro rezané hrany. Mnohé značky ju popri svojich primárnych farbách využívajú ako negatívnu verziu (napr. na čiernom podklade).

Využitie nachádza najmä v znakoch pomoci. Aj tu platí, že ju vedia použiť všetky značky a to pri svojich minimalistických kampaniach. V niektorých častiach Ázie ide o farbu smútku, preto ju spoločnosti nevyužívajú globálne.

Príklady: DC, BBC, WWF (Svetový fond na ochranu prírody)

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa WWF Slovakia (@wwf_slovakia)

Zdroj: plnielanu.sk, justcreative.com, tailorbrands.com
Odporúčame