Pri vytváraní loga je jedným z najdôležitejším rozhodnutím grafika výber farby. Tá pomáha dotvárať identitu značky a priamo komunikuje aj so zákazníkom. Tieto farby majú veľmi významné zastúpenie s hodnotami firmy a verte-neverte, vedia ovplyvňovať naše pocity a emócie k spoločnostiam.
Aké majú ale farby významy? Uvažovali ste niekedy nad tým, prečo sú rýchle občerstvenie často červené a technológie modré či sivé? Každá farba má svoje opodstatnenie. Vedeli ste napríklad, že až 33 % svetových značiek je modrých a 29 % červených? V tomto článku sa dozviete prečo.
Žltá / Oranžová / Červená / Fialová / Zelená / Modrá / Hnedá / Sivá / Čierna / Biela
Žltá farba
Význam: šťastie, energia, priateľstvo, pozitivita, motivácia
Najčastejšie sa používa v: energetika, jedlo, domácnosti
Nehodí sa na: financovanie, technológie, oblečenie
Žltá je teplá farba. Je najhoršie viditeľnou pri použití s bielym podkladom. Často je spájaná priamo so slnkom a preto sa považuje za pozitívnu farbu. S tým je spojený aj jej význam – využíva sa v energetike a nájdete ju aj v logách firiem, ktoré sa starajú o domácnosť.
Taktiež je využívaná v potravinárskom priemysle a to najmä v kruhových logách, kde priamo evokuje slnko, resp. náznak, že ide o značkový produkt – nájdete ju na fast-foodoch, nápojoch, žuvačkách a dokonca aj cereáliách.
Príklady: McDonald, Chuca-Chups, Slovnaft, DHL, Zlaté stránky, National Geographic
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Oranžová farba
Význam: zábava, energia, prosperita, nadšenie
Najčastejšie sa používa v: technológie, jedlo, príroda, preprava
Nehodí sa na: financie, automobilky, oblečenie
Na rozdiel od žltej je oranžová taký jej sýtejší brat a je vhodná aj v kombinácii s bielou – čo mnohé firmy aj využívajú. Značí energickú výbušnosť, spája sa s potešením, zábavou, hravosťou, nadšením a zmenou k lepšiemu. Často tvorí samotné logo s bielym nápisom uprostred, len zriedka ju nájdeme v kombinácii s inými farbami. Ide o spojenie žltej a červenej, čo mnohé spoločnosti vedia a preto sa v ich logách nachádza aj priame zmiešanie týchto farieb.
Príklady: JBL, Nickelodeon, Orange, Fanta, Master Card, Mozilla Firefox, TNT, Slovak Parcel Service, Niké
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Červená farba
Význam: energia, láska (až romantika), komfort, nežnosť, aj hnev a výbušnosť
Najčastejšie sa používa v: jedlo, televízia, spravodajstvo, oblečenie, technológie
Nehodí sa na: financovanie, letecký priemysel
Červená je jednou z najpoužívanejších farieb takmer v každom odvetví podnikania. Dôvodom je jej všestranné využitie, nakoľko evokuje na jednej strane nehu, no na druhej hnev. Rovnako často ju nájdete v logách osamote s bielou, ale aj v kombinácii s inou farbou, najmä so žltou.
Ľudské telo má pri pohľade na ňu automatickú tendenciu zvýšiť tep, navyše červená je najlepšie viditeľnou farbou, nakoľko má najväčšiu vlnovú dĺžku. V potravinárstve sa využíva prevažne aj na evokovanie mäsa (sčasti McDonald) alebo pri kalorických produktoch.
Príklady: Coca-Cola, KFC, Nutella, Netflix, CNN, YouTube, Lego, H&M, New Yorker, Colgate, Beats
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Fialová farba
Význam: prosperita, autenticita, duchovenstvo, pravda
Najčastejšie sa používa v: financovanie, technológie, jedlo
Nehodí sa na: energetika, automobilky, oblečenie
Fialová je studená farba a v logách ju nájdete len zriedkavo. Najznámejšou fialovou značkou je Milka a okrem spomínaných významnou značí aj určitú oddanosť, sofistikovanosť a nostalgiu. Je to aj farba záhad, tajomstiev a elegancie. Málokedy ju nájdete v logu použitú s inou farbou, často tvorí logo len fialové písmo. Kedysi bolo fialové farbivo drahé a dovoliť si ho mohli len bohatí. Aj preto sa dnes spája s náboženstvom a spiritualitou.
Príklady: Milka, FedEx, Yahoo!, Taco Bell, Benq, Twitch, HBO Max, Viber
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Zelená farba
Význam: príroda, zdravie, pokoj, harmónia
Najčastejšie sa používa v: energetika, jedlo, domácnosť, technológie
Nehodí sa na: oblečenie
Napriek tomu, že zelená je studená farba, v logách ju nájdeme pomerne často. Nakoľko si ju ihneď spájame s prírodou, využíva sa primárne v spojitosti s ekológiou. Nenájdeme ju vo fast-foodoch, ale skôr v iných potravinových značkách, ktoré dostaneme bežne kúpiť v obchodoch.
Zelená náš mozog upokojuje a psychológovia vravia, že uvoľňuje našu myseľ od starostí. Môžete si všimnúť, že ho preto uprednostňujú aj známe pivové značky. Jej tmavšia verziu zasa využívajú spoločnosti podnikajúce s financiami – nakoľko americké doláre majú tmavozelenú farbu.
Príklady: Animal Planet, Starbucks, Android, Monster, Tic Tac, John Deere, Heineken, Zlatý Bažant, Pilsner Urquell, Holiday Inn
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Modrá farba
Význam: dôvera, zodpovednosť, múdrosť, rešpekt
Najčastejšie sa používa v: technológie, financovanie, energetika, letecký priemysel, automobilky, domácnosti
Nehodí sa na: oblečenie, jedlo
Napriek tomu, že modrá je zrejme najstudenejšia farba, využíva ju najviac spoločností. Má skutočne široké využitie a spíjame si ju s úprimnosťou, pravdovravnosťou a dôverou – preto si ju vyberú značky naprieč takmer všetkými odvetviami, od technológií až po automobilový priemysel.
Vie nás aj upokojiť, nakoľko si ju ľudský mozog spája s pokojným morom a čistou oblohou. Využitie našla aj v mnohých sociálnych sieťach, resp. technológiách, ktoré nás spájajú. Jej tmavá verzia je kráľovskou farbou a využijú ju spoločnosti, ktoré cítia, že v oblasti svojho podnikania nemajú konkurenciu.
Príklady: HP, Dell, Facebook, Pepsi, Visa, Windows, Oral-B, Ford, IBM, PayPal, NASA, Boeing, UNESCO
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Hnedá farba
Význam: príroda, odolnosť, spoľahlivosť, bezpečie, priateľstvo
Najčastejšie sa používa v: oblečenie, energetika, domácnosť, jedlo
Nehodí sa na: technológie, financovanie, letecký priemysel
Podobne ako zelená, tak aj pri hnedej nám ihneď príde na um naša Zem. Evokuje nám stabilitu a podporu, spája sa s hospodárstvom a všeobecne vonkajšími aktivitami. Vie reprezentovať aj staromódny štýl a využívajú ju najmä staršie značky. Nájdete však len málo takých, ktoré by využívali hnedú farbu a ešte menej, ktoré k logu nepridajú žiadnu sekundárnu farbu. Hnedá je totiž neutrálna farba a slúži najmä ako pozadie. Medzi veľkými značkami je jednou z najmenej obľúbených.
Príklady: Louis Vuitton, M&M’s, Nespresso, UPS
Sivá farba
Význam: praktickosť, efektivita, nadčasovosť, serióznosť
Najčastejšie sa používa v: automobilky, technológie
Nehodí sa na: domácnosť, jedlo, oblečenie
Sivá je zodpovedná farba a využívajú ju značky, ktoré sú na trhu už nejaké to slušne dlhé obdobie. Na jednej strane sa nám spája s praktickosťou, no na druhej s konzervatívnosťou, pretože ju dokážete namiešať len spojením čiernej a bielej.
Sivú nájdete zväčša ako sekundárnu farbu, prípadne ide o jednu z variant pre spoločnosti. Napríklad Apple ju využíval ako svoju primárnu farbu, no často nájdete logo odhryznutého jablka aj v iných farebných prevedenia. Značí formalitu a serióznosť, čo si niektoré firmy (aj zákazníci) veľmi cenia.
Príklady: Nissan, Lexus, Mercedes, Toyota, Apple, Wikipedia
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Čierna farba
Význam: prestíž, hodnota, nadčasovosť, luxus, inteligencia
Najčastejšie sa používa v: technológie, oblečenie, automobilky
Nehodí sa na: jedlo, energetika, príroda
Čierna sa radí medzi teplé farby. Nakoľko takmer každá spoločnosť ju využíva najmä na bielom podklade (alebo ako ikony), primárne ju majú spoločnosti vypísané nižšie. Je všestranná, no napriek tomu sú odvetvia, ktoré ju z pochopiteľných dôvodov nevyžívajú.
Spájame si ju s exkluzivitou a odvážnosťou. Často ju nájdete použitú najmä ako logotyp (logo tvorí len text) v prémiových, prevažne módnych značkách. Čierna je však neprístupná farba a preto niektorí vnímajú spoločnosti, ktorú ju využívajú, za zastrašujúce.
Príklady: Prada, Forbes, ABC, Nike, Adidas, Mont Blanc, Tatra banka
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Biela farba
Význam: čistota, mladosť, nevinnosť
Najčastejšie sa používa v: oblečenie, technológie
Nehodí sa na: financovanie, jedlo
Biela je využívaná najmenej a, samozrejme, nikdy nie ako samostatná farba. Evokuje nám určitú nevinnosť a čistotu. Logá majú zvyčajne len logotypové skratky a ostro rezané hrany. Mnohé značky ju popri svojich primárnych farbách využívajú ako negatívnu verziu (napr. na čiernom podklade).
Využitie nachádza najmä v znakoch pomoci. Aj tu platí, že ju vedia použiť všetky značky a to pri svojich minimalistických kampaniach. V niektorých častiach Ázie ide o farbu smútku, preto ju spoločnosti nevyužívajú globálne.
Príklady: DC, BBC, WWF (Svetový fond na ochranu prírody)
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Zdieľať na