Poloha v spánku vplýva na zdravie i celkovú pohodu: Ktorá je tá správna?

Žena spiaca v posteli

Poloha v spánku vplýva na zdravie aj celkovú pohodu (Zdroj: GettyImages)

Dopriať si kvalitný spánok sa pre niekoho môže zdať nedosiahnuteľným cieľom. Mnoho ľudí má problémy so zaspávaním alebo sa v noci často budí. Síce sa do postele tešia, prebúdzajú sa viac „dolámaní“ než odpočinutí. Vedeli ste, že poloha v spánku vplýva nielen na jeho kvalitu, ale aj naše zdravie?

Nie je len otázkou pohodlia

Polohám v spánku zvyčajne nevenujeme pozornosť, akú by si zaslúžili. Pri zaspávaní sa väčšinou uložíme v posteli tak, ako sme zvyknutí a ako nám je príjemné. Keď sa však objavia dlhodobé bolesti chrbta alebo krčnej chrbtice, spánok nemusí byť vôbec osviežujúci. Pozíciu v spánku možno zvoliť v závislosti od toho, aké zdravotné ťažkosti vás momentálne trápia. Práve preto neexistuje univerzálna poloha pre všetkých. Každá z nich má svoje výhody i nevýhody. Ktorá je tá správna pre vás?


Mohlo by vás zaujať: Veľká časť ľudí si v spánku škodí: Zlá poloha prináša bolesti i ťažké dýchanie


Na chrbte

Niektorí odborníci tvrdia, že najlepšia spánková pozícia je spať natiahnutý na chrbte, pretože umožňuje chrbtici zostať v optimálnej polohe. Samozrejme, len v prípade, že nepoužijete priveľa vankúšov.

Výhody:
– Svalom poskytuje väčšiu oporu, čím znižuje riziko vzniku bolestí chrbta a krčnej chrbtice.
– Zároveň umožňuje predchádzať vzniku vrások a otlačenín na tvári.
– Je ideálna pri tráviacich ťažkostiach, ako je pálenie záhy.
– Žalúdočná kyselina v tejto polohe zostáva v žalúdku.

Nevýhody:
– Neodporúča sa ľuďom, ktorí v noci chrápu, pretože v tejto polohe je chrápanie najintenzívnejšie.
– Hrozí porucha dýchania – spánkové apnoe, ktoré má negatívne dopady na ich osobnosť.
– U týchto osôb môže dochádzať k zvýšenej agresivite, úzkosti či depresii.
– Často sa sťažujú na bolesti hlavy a nadmernú únavu.


Mohlo by vás zaujať: Tajomstvo polohy pri spánku odhalené: Čo vypovedá o vašom vzťahu?


Na boku

Spánok na boku v sebe zahŕňa rôzne možnosti – v klbku, na pravom či ľavom boku, no bezpochyby ide o najobľúbenejšiu polohu. Je druhým odporúčaným variantom, zvlášť pre tých, čo nevydržia spať na chrbte. Aj v tejto pozícii zostáva chrbtica v optimálnej polohe, no len za podmienky, že spíte na anatomickom vankúši a matraci, ktoré jej poskytujú potrebnú oporu.

Výhody:
– Podľa štúdie Stony Brook University z roku 2015 sa spája s nižším rizikom kognitívnych porúch, ako je Alzheimerova choroba.
– Spánok na ľavom boku sa odporúča najmä pri pálení záhy a ďalších tráviacich ťažkostiach.
– Pravý bok je výhodná poloha pre srdce, pečeň a pľúca.
– Podporuje cirkuláciu krvi v tele, je vhodná pre osoby s vysokým krvným tlakom a poruchami obehového systému.
– Zároveň podporuje čisté dýchacie cesty. Ocenia to hlavne tí, ktorí trpia chrápaním a spánkovým apnoe.

Nevýhody:
– Môže prispievať k starnutiu kože v podobe ďalších vrások na tvári.
– Najmenej vhodnou polohou na boku je poloha plodu: pri spaní v klbku dostáva poriadne zabrať chrbát a krk, čo vám môže spôsobiť celý rad zdravotných ťažkostí.


Mohlo by vás zaujať: Pohlavie či poloha v ktorej spíme: Čo všetko ovplyvňuje naše sny?


Na bruchu

Vzhľadom na to, že pri spaní na bruchu chrbtica nezostáva v optimálnej polohe, prospešnosť tejto polohy je stále predmetom diskusií.

Výhody:
– Poskytuje efektívnu úľavu osobám trpiacim spánkovým apnoe.
– Je pravdepodobnejšie, že dýchacie cesty zostanú v tejto polohe priechodné.
– Rovnako pomáha aj ľuďom s tráviacimi ťažkosťami.
– Niektorí odborníci ju odporúčajú aj pri bolestiach bedrovej chrbtice, pretože pri nej dochádza k vyrovnaniu tlakov v medzistavcových platničkách.

Nevýhody:
– Neodporúča sa tým, ktorých už trápia bolesti krku alebo kĺbov.
– Má sklon vyvíjať väčší tlak na kĺby a chrbticu, čo má následne vplyv aj na kvalitu spánku.
– Tlak na tvár zároveň zvyšuje trenie a prispieva k tvorbe vrások.


Plní elánu aj na Facebooku: Buďte v obraze a nenechajte si ujsť už žiadny zaujímavý článok

Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close