Máte problémy so spánkom? Pomôcť vám môže obyčajná vecička!

Maska na spanie

Tento kúsok látky vám môže vylepšiť spánok (Zdroj: GettyImages)

Spánok je dôležitou súčasťou nášho života. Organizmus ho nevyhnutne potrebuje na svoju regeneráciu a ak v tejto oblasti nastanú problému, pociťujeme to minimálne zlou náladou či zhoršením výkonu.  Ak sa vám v poslednej dobe nedarí zaspať alebo je váš spánok nekvalitný, možno je pomoc jednoduchšia, než by sa mohlo zdať.

Prehadzujete sa na posteli, a spánok nie a nie prísť? Vyskúšali ste už doslova všetko, čo odporúčajú experti, a bez efektu? A čo tak siahnuť po maske na oči? Na pohľad to vyzerá byť úplná hlúposť, no verte, že nie je. Malý kúsok látky zakrývajúci vaše oči totiž dokáže niekedy doslova divy.

Ako funguje maska na oči?

Maska na oči nie je žiadnou novinkou. Je to však presne to, čo človek potrebuje, aby mohol spať: efektívny prostriedok na zatvorenie očí a navodenie úplnej tmy. Masky na oči fungujú tak, že blokujú umelé svetlo. A priznajme si, asi len málokto má dokonale zatemnenú izbu. Zvonku k nám cez žalúzie či závesy často preniká svetlo z lámp pouličného osvetlenia či z bytov v susedných panelákoch, čo môže predstavovať problém.

„Svetlo, najmä v noci, môže narušiť naše vnútorné biologické hodiny, ktoré pomáhajú regulovať naše vzorce spánku a bdenia,“ hovorí behaviorálna vedkyňa Dr. Wendy Troxel. Vystavenie umelému svetlu podľa jej slov potláča melatonín, hormón navodzujúci spánok, a výsledkom môžu byť rôzne poruchy spánku, napríklad nespavosť.

Účinný štít

Úlohou melatonínu je signalizovať mozgu, že nastal čas spánku. Ak však na nás v tom čase pôsobí svetlo, vysiela do mozgu nesprávny signál, a nám sa nedarí zaspať. Okrem pouličného osvetlenia či svetiel z iných bytov na nás môže pôsobiť aj modré svetlo z telefónov a elektronických zariadení. Rušivé svetlo pritom nespôsobuje len problémy so zaspávaním, ale môže mať na svedomí aj plytší spánok, pri ktorom naše telo nedokáže dostatočne zrelaxovať.

👉 MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:
Nemáte dostatok spánku? Mohlo by vás to urobiť sebeckejšími

Očná maska blokuje umelé svetlo tým, že funguje ako štít. Zosúladí vnútorné hodiny nášho tela s východom a západom slnka, a tým nám pomôže udržať prirodzené spánkové cykly.


Mohlo by vás zaujať: Kvalitný spánok zaručený: Obilné vankúše patria do modernej spálne


Na čo dbať pri výbere

Aj keď ide skutočne len o malý kúsok látky, je dôležité nájsť masku, ktorá nám bude vyhovovať. Pri jej výbere treba dbať na tvar, veľkosť, materiál i hmotnosť. Maska by mala byť dostatočne pohodlná, aby nás neobťažovala a nebránila nám zaspať. Ak je príliš tesná alebo spôsobuje podráždenie, zaručene nebude plniť svoj účel tak, ako by mala.

Na trhu je množstvo masiek na spanie rôznych tvarov. Možno si zvoliť plochú cestovnú masku, alebo kontúrovanú masku s „pohárikmi“, ktoré spočívajú presne na očiach. To je výhodné hlavne pre tých, ktorí nemajú radi dotyk priamo na viečkach. Pri veľkosti treba dbať na to, aby maska pohodlne sedela na tvári, teda aby bola dostatočne tesná a bránila prieniku svetla. Zároveň musí byť natoľko voľná, aby nás neomínala a nespôsobovala nám bolesti hlavy. Mnoho masiek má nastaviteľné popruhy, ktoré sú ideálne práve na to, aby maska presne sadla na našu tvár.

Masky na spanie sa dodávajú nielen v rôznych tvaroch, ale aj materiáloch. Každý má svoje výhody. Bavlna poskytuje mäkký pocit a je pomerne lacná. Hodváb patrí k drahším materiálom, no nevsiakne do seba produkty starostlivosti o pleť, ako sú očné či hydratačné krémy. Znižuje tiež trenie okolo jemnej oblasti očí. Luxusom sú masky zo zmesi morušového hodvábu a bavlny, ktoré prinášajú pleti veľmi príjemný pocit. Existujú tiež rôzne kombinované masky, napríklad s hodvábnym povrchom a polyesterovou výplňou či s penou, ktorá maske pomáha udržať si svoj tvar.

👉 MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:
Nemáte dostatok spánku? Mohlo by vás to urobiť sebeckejšími

Väčšina masiek je ľahká, na trhu sú však aj ťažšie očné masky, ktoré miernym tlakom pôsobia na zmiernené stresu. Tieto majú takzvaný terapeutický charakter, teda okrem toho, že blokujú svetlo, prinášajú aj uvoľnenie a pocit pokoja a bezpečia. Zaujímavosťou sú masky, ktoré ovplyvňujú našu teplotu. Chladivá maska napríklad pomôže uľahčiť spánok v horúcom počasí. Aj obyčajnú masku však zvyčajne možno vložiť do mikrovlnnej rúry alebo do mrazničky, a tak ju „nastaviť“ na príjemnejšiu teplotu, ktorá nám bude maximálne vyhovovať.

Benefity kvalitného spánku

Už sme naznačili, že nedostatok spánku ovplyvňuje nielen našu náladu. Medzi zdravotné riziká spojené so zlým spánkom patrí napríklad cukrovka a kardiovaskulárne ochorenia. Výskumy tiež ukázali, že pravidelný a kvalitný nočný spánok pomáha pri udržiavaní hmotnosti. Krátky spánok zvyšuje pravdepodobnosť obezity o 89 percent u detí a o 55 percent u dospelých, pretože narúša metabolizmus. U ľudí, ktorí spia príliš krátko, navyše dochádza k ovplyvneniu hormónov hladu leptín a ghrelín, čo znamená, že tieto osoby častejšie pociťujú hlad.

Spánok zohráva úlohu aj pri posilňovaní imunity – vedecké štúdie preukázali, že ľudia, ktorí spia menej ako 7 hodín za noc, majú väčšiu pravdepodobnosť prechladnutia. No a zabudnúť by sme nemali ani na zdravie nášho mozgu. Spánok totiž výrazne ovplyvňuje pamäť, kognitívne funkcie i motorickú výkonnosť. Podľa štúdie z roku 2000 dokonca nedostatok spánku môže mozog ovplyvniť podobne ako intoxikácia alkoholom.

Ak je príčinou nespavosti či nekvalitného spánku práve umelé svetlo, nie je nič jednoduchšie, než siahnuť po maske na oči. Možno práve tá bude kľúčom k zdravému spánku a výhodám, ktoré pre organizmus prináša.



Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame