Začínate s chudnutím? Dodržte tieto pravidlá a prvý mesiac zvládnete na jednotku

Váženie sa na váhe

Počas prvých týždňov chudnutia si často dávame nereálne ciele (Zdroj: GettyImages)

Počas prvých týždňov chudnutia si často dávame nereálne ciele. Práve začiatok tejto novej cesty býva kritický a objavuje sa množstvo prekážok, ktoré nás môžu vrátiť k starým návykom. Základom je spoznať, prečo naše úsilie zlyháva a zistiť, čo nám prospieva a naopak

1. Jedzte to, čo máte radi

Jedným z hlavných dôvodov, prečo mnohé diéty zlyhajú, je ich slabá udržateľnosť. Nútime sa jesť jedlá a kombinácie, ktoré sme si predtým nevyberali. Ak nemáte radi šaláty, nemusíte ich mať nevyhnutne na tanieri každý deň. Čím častejšie sa v prvých týždňoch vystavíte svojim “nepriateľom”, tým vyššie je riziko, že vás zláka vysokokalorická pochúťka a vrátite sa z kratšej cesty naspäť.

2. K váženiu pristupujte rozumne

Už od prvých dní očakávame, že váha začne ukazovať nižšie číslo. Nemilé prekvapenie nastáva, keď sa po niekoľkých dňoch opäť posunie smerom vyššie. Čo sa stalo? Kde je chyba? Najmä ženy počas mesiaca zvyknú trápiť výkyvy hmotnosti súvisiace so zadržiavaním vody a menštruačným cyklom. Najlepšie, čo môžete urobiť, je vážiť sa raz týždenne v rovnakom čase aj oblečení. Lepší prehľad o pokrokoch prinesie zapisovanie údajov o obvode pásu, bokov a stehien.


Mohlo by vás zaujať: Chystáte sa chudnúť? Nezabudnite na svoju psychiku, diéta praje depresii


3. Dajte mozgu čas prispôsobiť sa

Iba málokto si uvedomuje, že pri chudnutí treba presvedčiť predovšetkým mozog. Váš mozog je pravdepodobne zvyknutý na isté množstvo cukru, soli a iných dochucovadiel. Prechod na čisté a prírodné chute môže zvyšovať vašu nespokojnosť, ba až nervozitu. Bude pre vás prirodzenejšie, ak si miesto radikálnej zmeny zvolíte postupný prechod. Vypijete k jedlu 4 poháre sladených vôd za deň? Skúste v prvý týždeň dva poháre vymeniť za čistú vodu. Na ďalší týždeň už sladené vody vynechajte úplne.

4. Pozor na náhrady

Eliminujeme cukor, tuk, zbavíme sa sacharidových príloh a prevažnej väčšiny múčnych jedál. Pozor však, aby na ich miesto nenastúpili “podvodníci” v podobe náhrad, ktoré dokážu v ľudskom tele napáchať veľké škody, napríklad v podobe zápalov. Reč je predovšetkým o umelých sladidlách či pokrmoch predávaných v prášku.

5. Víkendové prehrešky

Celý týždeň ste zvládli s prehľadom, cez víkend je teda čas odmeniť sa a dopriať si! Ide o najčastejšiu chybu, ktorá môže zmariť všetku vašu doterajšiu snahu. Opäť sa obnovia chute na kalorické, vysmážané a sladké jedlá, stratíte kontrolu nad veľkosťou porcií (dokonca sa môže roztiahnuť aj žalúdok). Čo je najhoršie, nasledujúcich 5 dní v týždni budete znovu vnímať ako trest. V zdravom stravovaní nemusí ísť nevyhnutne o dokonalosť. Skúste sa riadiť pravidlom 80:20. V 80 % stravu dodržiavajte v 20 % si dovoľte obľúbený dezert alebo nápoj.


Mohlo by vás zaujať: Schudnite z brucha aj iných partií: Stačí dodržať niekoľko jednoduchých zásad


6. Kalórie v pitnom režime

Čo máte po ruke, keď pozeráte film, cvičíte alebo šoférujete? Pri chudnutí môže byť dôkladný pitný režim malou záchranou, najmä ak ste si osvojili myšlienku, že hlad je iba zamaskovaný smäd. Zabudnite však na cukor a smotanu do kávy. Neslaďte ovocné šťavy ani smoothie cukrom naviac. Opatrne aj pri konzumácii alkoholu, či dokonca sódoviek. Bublinky z nich môžu spôsobiť nadúvanie, plynatosť či podráždenie stien žalúdka.

7. Rozpoznajte hlad

Najťažšou výzvou pri zmene stravovania je znovuobjavenie vlastného pocitu hladu. Žijeme v dobe dostatku, kedy stačí otvoriť chladničku a s minimálnym úsilím si pripravíme jedlo podľa chuti. Ak chcete schudnúť, musíte sa naučiť rozlišovať medzi dvoma pocitmi. Mám skutočne hlad alebo mám iba na niečo chuť? Druhý pocit má veľkú súvislosť s vnútorným rozpoložením.

Ak je nám dobre a sme obklopení spoločnosťou, zjeme viac. Rovnako tak siahame po jedle aj keď sme v strese alebo sa nudíme. Ak chcete vedieť, ako na tom ste, položte si otázku: Kedy naposledy som prestal jesť jedlo naložené na tanieri, lebo som sa cítil sýto? Ak sa to nestalo už dávno, musíte popracovať na vnímaní vlastného hladu. Inak sa môže stať, že vaša diéta zlyhá pre zmeny nálady.


Plní elánu aj na Facebooku: Buďte v obraze a nenechajte si ujsť už žiadny zaujímavý článok

Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close