Pri živote s osteoartrózou netreba podceňovať silu jedla: Ako sa správne stravovať?

osoba trpiaca bolesťou kolena

Odhaduje sa, že osteoartrózou trpí asi 3,6 % svetovej populácie (Zdroj: Freepik/mikeygl)

Neexistuje žiadna špecifická diéta, ktorá by váš problém s boľavými kĺbmi vyliečila, ale ak budete jesť správne, môžete získať veľké zdravotné výhody. Udržíte si svoju váhu pod kontrolou, vaša chrupavka bude silnejšia a zároveň znížite váš zápal. Našťastie, nemusíte vo svojom jedálničku robiť priveľké zmeny – stačí, ak budete postupovať podľa týchto jednoduchých krokov.

Škrtnite extra kalórie

Vaše kolená sa budú cítiť lepšie, keď zhodíte nadbytočné kilá v úrovni vášho pásu, pretože platí, že s menšou váhou vaše kĺby menej zaťažíte. Pripomíname vám zaručené rady, ako znížiť počet kalórií: Jedzte menšie porcie, vyhýbajte sa sladkým jedlám a nápojom, a jedzte prevažne rastlinné potraviny.

Chce to viac ovocia a zeleniny

Ovocie a zelenina sú nabité antioxidantmi – látkami, ktoré pomáhajú chrániť vaše bunky pred poškodením. Niektoré antioxidanty, ktoré sa nachádzajú napríklad v jablkách, cibuli šalotke a jahodách, môžu tiež pomôcť znížiť zápal a bolesť kĺbov.

Pridajte Omega-3 MK

Zmierniť bolesť vašich kĺbov alebo znížiť rannú stuhnutosť môžu aj omega-3 mastné kyseliny. Jeden jednoduchý spôsob, ako ich pridať do vašej stravy, je zjesť dve 3-uncové porcie tučných rýb každý týždeň. Niektoré z najlepších zdrojov omega-3pstruh, losos, makrela, sleď, tuniak a sardinky.

Používajte olivový olej namiesto iných tukov

Jedna štúdia ukazuje, že zlúčenina v olivovom oleji má rovnaké protizápalové účinky ako ibuprofén. Najvyššie množstvo majú olivové oleje s najsilnejšou chuťou. Ak chcete pridať olivový olej do vašej stravy bez extra kalórií, použite ho namiesto iných tukov, ako napríklad masla.

Doprajte si dostatok tohto vitamínu

Vitamín C, kľúčový prvok pre zdravie kĺbov, pomáha budovať kolagén a spojivové tkanivo. Túto živinu vám môže poskytnúť veľa chutných jedál. Vyskúšajte citrusové plody, červenú papriku, jahody, brokolicu, kapustu a kel. Zamerajte sa na odporúčané množstvo 75 miligramov denne pre ženy alebo 90 miligramov denne pre mužov.

Vyhnite sa vysokým teplotám varenia

Mäso varené pri vysokých teplotách vytvára zlúčeniny, ktoré môžu vo vašom tele spôsobiť zápal. Nazývajú sa koncové produkty pokročilej glykácie (AGE) a súvisia s chorobami, ako je artritída, srdcové choroby a cukrovka. Svoju úroveň AGE môžete znížiť, ak obmedzíte grilované a vyprážané mäso.



Zdroj: plnielanu.sk, webmd.com

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close