Farba svetla vplýva na kvalitu spánku aj celkové zdravie: Máte doma správne žiarovky?

Foto: Gettyimages

Foto: Gettyimages

Kvalita vášho spánku sa za posledné obdobie zhoršila a opakovane vás prenasleduje bolesť hlavy? Môže ísť o zmeny v cirkadiánnom rytme – základný biorytmus, ktorý zodpovedá za striedanie fáz bdelosti a útlmu. Naše vnútorné telesné hodiny sa vplyvom rôznych faktorov dokážu vychýliť z rovnováhy a dochádza k nedostatočnej tvorbe hormónu, ktorý je dôležitý pre pokojnú noc. Posledné roky sa v súvislosti s poruchami spánku čoraz viac skloňuje pojem modré svetlo. Kde všade sa nachádza a prečo by sme sa mu pred spánkom mali vyhýbať?

„Iné“ svetlo

V snahe znížiť spotrebu energie na osvetlenie zaplavili aj naše domácnosti úsporné LED žiarovky. LED diódy sa nachádzajú aj v množstve elektroniky, počnúc televízormi, cez notebooky, čítačky kníh, tablety až po mobilné telefóny. Svetlo z LED žiaroviek je na pocit „chladné“, z iného frekvenčného spektra, ako tomu bolo pri klasických žiarovkách. Hoci je na prvý pohľad biele, svojou vlnovou dĺžkou od 450-480 nanometrov zodpovedá modrému svetlu – to je prirodzenou súčasťou denného svetla pochádzajúceho zo Slnka, najväčšiu intenzitu má v ranných hodinách a môže za to, že sa ráno dokážeme zobudiť po dlhej tmavej noci.


Mohlo by vás zaujať: Máte problémy so spánkom? Možno robíte túto chybu!


Dôležitý je čas, kedy sme mu vystavení

Čo sa s ľudským organizmom deje, ak je modrému svetlu vystavovaný dlhodobo a nielen ráno?

• Ak používate LED žiarovky na pracovisku a pri práci ste obklopení elektronikou, ktorá vyžaruje modré svetlo, ste produktívnejší a menej unavení.

• Ak LED žiarovky predstavujú dominantné osvetlenie vašej domácnosti, obývačky a dokonca aj spálne, umelo predlžujú fázu bdelosti a dochádza k úbytku tvorby melatonínu. Ten sa tvorí za tmy a je zodpovedný za zaspávanie a kvalitu spánku. Nedostatok melatonínu úzko súvisí so spánkovými poruchami, oslabenou imunitou a rozvojom depresie. Zlá kvalita spánku a jeho nedostatok neovplyvní iba vašu výkonnosť počas dňa. Priamo súvisí aj so zvýšenou tvorbou stresového hormónu, sklonmi k priberaniu na hmotnosti, rozvojom srdcovo-cievnych ochorení a zvýšeným rizikom nádorového bujnenia.

• Podľa Francúzskej zdravotníckej agentúry (ANSES) má modré svetlo fototoxické účinky – môže spôsobovať vážne poškodenia sietnice (mnohonásobne aktivuje receptory sietnice a vysiluje ich) a prispieva k rozvoju makulárnej degenerácie. Vedci zároveň poznamenávajú, že navrhovaná ochrana v podobe filtrov, nastavení obrazoviek alebo špeciálnych okuliarov s ochranou proti modrému svetlu sa neukazuje ako dostatočne účinná.


Mohlo by vás zaujať: 5 vecí, ktoré ničia váš spánok: Odstráňte ich a konečne nerušene spite!


Aké opatrenia prijať?

Samotné LED žiarovky ani výdobytky modernej techniky netreba zatratiť a považovať za škodlivé. Koniec koncov, ľudské pokolenie si prirodzený biorytmus začalo ovplyvňovať už od čias založenia prvých ohňov. Ľahko môžete prijať opatrenia, ktoré účinok modrého svetla zredukujú a opäť si začnete užívať spánkovú pohodu.

1. Narušenie vášho spánku môže byť spôsobené emočným rozrušením. Vyhýbajte sa preto čítaniu vážnych tém na internete v podvečerných hodinách a rovnako tak aj komunikácii a četovaniu, ktoré môžu vzbudzovať silné emócie.

2. Snažte sa aspoň 2-3 hodiny pred spaním minimalizovať používanie smartfónov, tabletov alebo čítačiek kníh. Odborníci potvrdili, že čítanie kníh z čítačky alebo tabletu spôsobuje sťažené zaspávanie aj nižšiu úroveň rannej bdelosti.

3. V domácnosti vymeňte chladné svetlo za mäkšie, teplejšie, ktoré čo najviac pripomína svetlo starých žiaroviek. Vytvorte také podmienky, ktoré budú čo najmenej narúšať biorytmus. Využívajte stmievateľné svietidlá aj žiarovky a večer prispôsobte intenzitu.

4. Ak šoférujete vo večerných a nočných hodinách, buďte opatrní pri strete s automobilmi, ktoré sú vybavené svetlometmi s LED technológiou s vysokou intenzitou. Ak sú nesprávne nastavené, prudké ožiarenie dokáže váš zrak krátkodobo paralyzovať, nehovoriac o riziku nehody. Predvídajte a už vopred sa pozerajte smerom k pravému okraju vozovky. Domov sa vrátite menej rozrušení.


Aké skúsenosti s účinkami studeného svetla máte vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: Lucia

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close