Pravidelný pitný režim je dôležitý aj počas zimy: Čo hrozí telu, ak má vody málo?

Foto: Gettyimages

Foto: Gettyimages

O nutnosti dodržiavania pitného režimu počujeme v lete pomerne často. Možno aj preto sa väčšina z nás snaží vypiť odporučené množstvo. Podľa viacerých odborníkov by sme mali denne vypiť približne 8 pohárov vody. Samozrejme, tieto požiadavky sa menia v súvislosti s našim vekom, fyzickou aktivitou či ročným obdobím. Cez zimu nemusíme piť toľko ako v lete, no na pitný režim by sme rozhodne mali myslieť. Ako sa prejaví nedostatok vody na našom tele? Pozrite sa na to spolu s nami:

Zníži sa množstvo krvnej plazmy

Ak pijeme málo, naša krv zhustne. Súvisí to s množstvom plazmy, ktorá sa už po štyroch hodinách dehydratácie organizmu zníži približne o 3,4 %. To má za následok vyššiu koncentráciu červených krviniek, ktoré ťažšie transportujú krv, minerály a ostatné živiny do zvyšku tela.

Srdce sa poriadne namáha

A to súvisí práve s prvým bodom. Hustejšia krv spôsobuje i to, že srdce musí vynaložiť väčšiu silu na to, aby pracovalo tak, ako má. Kvôli tomu nám pri dehydratácii stúpa aj srdcová frekvencia. Nedostatok vody je skutočnou záťažou pre náš srdcovo-cievny systém, v dôsledku čoho ju najťažšie znášajú pacienti trpiaci rôznymi kardiovaskulárnymi ochoreniami.


Mohlo by vás zaujať: Pitný režim v zime: Koľko tekutín by ste mali vypiť?


Začne bolieť hlava

Ak vás bolí hlava, na príčine môže byť nedostatok vody v organizme. Hustá krv totiž spôsobuje aj zvýšenie krvného tlaku, čo sa prejavuje rôzne, napríklad aj bolesťou hlavy. Záchrana je pomerne rýchla a jednoduchá. Skôr, než siahnete po tabletke, doprajte si poriadny pohár vlažnej vody. Pokojne aj dva. Počkajte pár minút a uvidíte, že bolesť začne pomaly odznievať.

Spomaľuje sa funkcia mozgu

Pri závažnej dehydratácii môže človek upadnúť do mdlôb. Časté sú najmä počas letného obdobia, kedy býva tento problém pomerne častý. Dehydratovaný pacient môže mať tiež ťažkosti s pamäťou či koncentráciou. Mdloby slúžia ako akási ochranná reakcia tela, pri ktorej mozog nedostáva dostatočné množstvo vody. Vtedy vyhlási „reštart“. Funkcie sa spomaľujú, pričom bezvedomie slúži k tomu, aby nedochádzalo k trvalému poškodeniu.

Obličky zadržiavajú viac vody

Obličky pomáhajú organizmu zbavovať sa škodlivín. Na to, aby fungovali správne, však potrebujú dostatočný prísun tekutín. V prípade, že tomu tak nie je, zadržiavajú viac vody a škodliviny filtrujú menej. To sa môže prejaviť vznikom obličkových kameňov, infekciou močových ciest či dokonca celkovým zlyhaním.


Mohlo by vás zaujať: Nezabúdajte na tekutiny: Aký je ideálny pitný režim v chladných dňoch?


Vysušuje sa pokožka

Naše telo, ktoré tvorí z viac ako 60 % voda, sa snaží čo najviac udržať vnútornú rovnováhu. Ak bojuje s nedostatkom tekutín, bude rozumne hospodáriť s každou jednou kvapkou. Najmenej hydratuje tie orgány, pre ktoré nebude mať dehydratácia fatálny charakter. Medzi ne patrí aj pokožka, ktorá môže byť vysušená a napnutá. Okrem pitného režimu pamätajme aj na kvalitnú kozmetiku, ktorá pleť taktiež hydratuje a premastí.

Zistite, či máte dostatok tekutín

Vraví sa, že piť máme priebežne, aby sme nepociťovali smäd. Medzi prvotné príznaky dehydratácie patria:

– výrazný pocit smädu
– suchý jazyk, pery, aj ústna dutina
– silný žltý a zapáchajúci moč
– suchá pokožka
– bolesť hlavy
– svalové kŕče

Pokúste sa vytvoriť si z pitia vody pravidelný rituál. K posteli si pripravte pohár s vodou a ráno po zobudení sa ihneď napite. Počas dňa majte so sebou pol litrovú fľašu, ktorú priebežne dopĺňajte. Pokiaľ máte blízko k technológiám, nastavte si do telefónu jednoduchú pripomienky na každú alebo každú druhú hodinu, podľa toho, ako vám to vyhovuje.


Koľko litrov vody denne vypijete vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: Michaela

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close