Najedzte sa černíc do sýtosti! Vaše telo odmenia mnohými zdravotnými benefitmi

černice na tanieri

Černice prospievajú nášmu zdraviu (Zdroj: Pixabay/ajale)

V záhradách práve dozrievajú šťavnaté černice, nazývané tiež ostružiny. Doprajte si ich čo najviac, pretože obsahujú mnoho prospešných látok a ich účinky na zdravie sú naozaj početné. V našom článku sa dozviete, ako svojmu telu pomáhate konzumáciou černíc, aj to, ako ich skladovať či pripraviť si černicovú šťavu.

Pôvod a pestovanie černíc

Pozostatky týchto rastlín sa našli už vo vykopávkach najstarších obydlí Európy z mladšej doby kamennej, čiže ich pestujeme už mnohé stáročia. Pôvodne sa rozšírili z Ázie a zo Severnej Ameriky. Ich liečivé účinky vo svojich spisoch ospevoval aj Hippokrates.

Černicovým kríkom sa darí na okrajoch lesov či chodníkov, pri plotoch, aj medzi inými kríkmi a v hájoch. Od polovice 19. storočia sa začali černice kultivovať pre pestovanie v záhradách. Dnes poznáme okolo 250 odrôd.

Vplyv černíc na zdravie

Černice obsahujú najmä triesloviny, 8 % galotanínov, vitamín C, kyselinu listovú a cukry, ktoré sú ľahko premeniteľné na energiu. Okrem toho sú bohaté na horčík, železo, vlákninu a prírodné salicyláty. Sušením černíc sa obsah vitamínu C mierne znižuje, no antioxidačný účinok flavonoidov sa v celku zachová.

Vďaka černiciam si môžete uľaviť od hnačiek, vaginálneho výtoku, hemoroidov, dny, reumy, anémie a močových kameňov. Černicový nálev dokáže čistiť krv a preto sa používa pri liečbe žltačky typu B aj počas rekonvalescencie.

Vďaka ich adstringentnému (sťahujúcemu) účinku sa využívajú vo forme kloktadla pri zápaloch hrdla, sliznice ústnej dutiny a nosohltana. Čerstvé černice alebo šťava z nich pomáhajú pri prechladnutí, zachrípnutí, zväčšenej štítnej žľaze a vysokých teplotách. Ako bunková ochrana sa využívajú aj pri kyslíkovej terapii a ozónoterapii.

Telo chránia pred voľnými radikálmi a preto sú prospešné pre športovcov a ťažko pracujúcich. Ostružiny majú analgetické a antipyretické využitie (znižujú teplotu), liečia sa nimi zápaly a niektoré formy reumatizmu, ale vhodné sú aj pri prevencii trombóz.

Mohlo by vás zaujímať:  Jahody chránia oči aj mozog: Vychutnajte si svoje obľúbené ovocie a buďte zdravší
Krík ostružiny
Tieto zdravé plody nájdeme v záhradách aj v lese (Zdroj: Pixabay/siala)

Prevencia proti rakovine aj srdcovo-cievnym chorobám

Černice sú zdrojom rozpustnej aj nerozpustnej vlákniny, ktorá podporuje správne fungujúce trávenie. Tým pomáhajú zrýchliť metabolizmus, čo z nich robí potravinu ideálnu pri chudnutí. Telo tak zbavia nielen škodlivých látok, ale aj prebytočného tuku. Nerozpustná vláknina v ostružinách pomáha aj pri zápche.

Konzumáciou černíc môžete predchádzať vzniku rôznych druhov rakoviny, vrátane rakoviny pľúc, hrubého čreva a pažeráka. Obsahujú totiž mikroživiny, ktoré majú chemopreventívny účinok a zabraňujú rastu zhubných buniek. Tým tlmia vznik nádoru a súvisiacu bunkovú signalizáciu.

Užitočné zložky obsiahnuté v černiciach, napríklad horčík a vláknina, zabraňujú zablokovaniu tepien a stimulujú hladký tok krvi. Vďaka tomu znižujú riziko srdcových chorôb, ako sú mŕtvica a ateroskleróza, čím pomáha udržiavať kardiovaskulárne zdravie. Horčík prospieva k regenerácii krvného tlaku a zabraňuje srdcovej arytmii a nepravidelným sťahom srdca.

Černice tiež pomáhajú normálnej zrážanlivosti krvi, pretože obsahujú dostatok vitamínu K. Zabraňujú nadmernému krvácaniu z ľahkých poranení a pomáhajú pri hojení rán. Tento vitamín je dôležitý i pri ochrane kostí pred osteoporózou.

černice usporiadané do tvaru srdca
Černice je najlepšie jesť čerstvé počas ich sezóny (Zdroj: Pixabay/Anemone123)

Pre zdravie očí aj na zvýšenie imunity

Pravidelná konzumácia černíc chráni oči pred ultrafialovým žiarením, vďaka prítomnosti luteínu. Ide o karotenoid, ktorý sa nachádza v sietnici. Väčšinou je koncentrovaný v oblasti makuly, ktorá sa nachádza v zadnej časti oka. Luteín chráni oči pred poškodením, ktoré spôsobuje oxidačný stres a vyžarovanie svetla s vysokou vlnovou dĺžkou. Anthokyanosidy a vitamíny prítomné v černiciach navyše zlepšujú videnie a chránia oči pred rôznymi chorobami, ako sú makulárna degenerácia, šedý zákal a nočná slepota.

V dužine černíc sa nachádzajú koncentrované bioflavonoidy, ktoré chránia vitamín C a stresový hormón adrenalín pred oxidáciou enzýmami s obsahom medi. Meď zároveň viažu. Jej zvýšená koncentrácia v organizme môže vyvolať nervozitu, nepokoj a psychické poruchy.

Mohlo by vás zaujímať:  Profesionálny tanečník odporúča: Pretancujte sa počas roka k štíhlejšej línii a lepšej nálade, základ je užívať si to!

Prítomnosť fytoestrogénov, vitamínov a minerálov robí z černíc skvelého pomocníka na zlepšenie imunitného systému. Pravidelnou konzumáciou si zabezpečíte ochranu pred rôznymi patogénmi a infekciami. Okrem toho dokážu černice udržiavať zdravie pokožky, pretože obsahujú množstvo výživných látok, ktoré jej prospievajú. Vitamín E a rôzne silné antioxidanty bránia oxidatívnemu poškodeniu, vitamín C zase napomáha tvorbe kolagénu, čím zabraňuje vzniku vrások.

Černice v jogurte
Môžete si ich vychutnať na množstvo spôsobov (Zdroj: Pixabay/TerriC)

Skladovanie a spotrebovanie černíc

Černice by sa mali spotrebovať do 3 – 4 dní, pretože sa rýchlo kazia. Skladujte ich v plytkej nádobe, najlepšie v jednej vrstve, alebo ich umiestnite na seba a potom schlaďte nezatvorené, aby ste tak zabránili ich pomliaždeniu. Černice si môžete tiež zmraziť, zavariť alebo vysušiť na neskôr.

Ostružiny sa hodia do čerstvých ovocných šalátov, do pečených aj nepečených koláčov, na prípravu džemov či štiav a môžete si z nich pripraviť polevu na dezerty, alebo zmrzlinu. Chutné sú tiež černicové víno aj likér.

Zdravá černicová šťava

Černicová šťava je výborná na zdravé osvieženie, pretože telu dodá vitalizujúce kyseliny. Pri zachrípnutí a problémoch s hlasivkami ju môžete po miernom zahriatí aj kloktať.

  • Na jej prípravu budete potrebovať 3 kilogramy umytých černíc. Tie roztlačte vo vhodnej nádobe, pridajte liter vody a zmes priveďte k varu.
  • Šťavu následne prepasírujte cez plátno, zmiešajte s dvoma kilogramami cukru, najlepšie nerafinovaného, a ešte raz prevarte.
  • Do hotovej šťavy, vychladnutej na teplotu približne 50 °C, vmiešajte balenie prírodného konzervačného prostriedku.
  • Ak chcete šťavu uskladniť dlhšie, nalejte ju do fliaš so širším hrdlom, fľaše dobre uzatvorte a nechať najmenej 10 minút otočené hore dnom, aby sa viečka dobre prichytili.

Zdroj: plnielanu.sk, zdravopedia.sk, lepsiden.sk, vitaminymineraly.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close