Chuť na sladké je typickejšia pre ženy: Ako si s ňou poradíte?

Žena

gettyimages

Videli ste už reklamu, v ktorej by boli čokolády, keksíky a iné sladkosti ponúkané mužom? Vždy je tým, kto si má zamaškrtiť, spravidla žena. A nie je to vôbec náhoda. Majú totiž sladkosti rady viac, než muži.

Môže za to biochémia. Presnejšie, serotonín – látka, ktorá sa nachádza v krvných doštičkách a čiastočne aj v nervovej sústave. Ovplyvňuje naše nálady a chuťové prejavy. U väčšiny žien spôsobuje serotonín pocity šťastia a dobrej nálady. A práve konzumácia sladkostí zdvíha jeho hladinu a vyvoláva v tak pocit spokojnosti a blaženosti.

Hormóny, hormóny a zase hormóny

Keď zjeme tabuľku čokolády, odrazu cítime menej stresu. Po sladkom neraz siahame so slovami: „Potrebujem si upokojiť nervy“. Skúste si spomenúť, kedy ste naposledy dostali chuť na niečo sladké? Nebolo to náhodou v deň, ktorý bol pre vás náročný? Väčšina určite pozná neodolateľnú túžbu po čokoláde v období pred menštruáciou. Hoci celý mesiac dodržiavate zdravý stravovací režim, prídu vaše dni, a je koniec. Chuť na sladké je taká intenzívna, že sa jej nedá odolať. Predmenštruačný systém je spojený s fyzickým aj psychickým nepohodlím, nervozitou, smútkom a celkovo zlou náladou, a také stavy potom doslova volajú po tabuľke čokolády.

Mohlo by vás zaujať: Priveľa cukru škodí každému: Zbavte sa závislosti na sladkom čo najskôr

Menopauza nás nezachráni

Ani po skončení menštruačného cyklu však nemáme vyhraté. V tomto období sa v tele znižuje hladina estrogénu a progesterónu, čo môže viesť k únave a podráždenosti. A tie zasa k túžbe po cukre ako rýchlej záchrane. Navyše skrýva ešte jedno úskalie: Tureckí vedci z Univerzity v Ankare prišli so zistením, že po prechode žena stráca cit pre sladké. Dr. Cagri Delilbasi porovnával citlivosť chuťových buniek u dvadsiatky žien a mužov zodpovedajúceho veku. U žien bol preukázaný štatisticky významný pokles vnímavosti na cukor. Zaujímavé je, že väčšina si túto zmenu vôbec nevšimla. V praxi má pritom zistený pokles skutočne negatívne dopady – aby sme dosiahli rovnako príjemný pocit ako predtým, viac sladíme a konzumujeme väčšie množstvo sladkostí.

Ako sa ubrániť?

Podľa fitness trénera Michaela Achbergera existujú dva prístupy k odbúraniu závislosti na
sladkom – buď radikálne, alebo pozvoľna.

  • Prvý spôsob je určený tým, ktorí majú silnú vôľu. Keď sa pre niečo rozhodnú, dokážu svoje zásady dodržať. Pre nich bude najideálnejšie zatrhnúť všetky sladkosti teraz a hneď. Odvykačka bude súce náročná, ale kratšia.
  • Ak takú pevnú vôľu nemáte, treba zvoliť pozvoľnú cestu. To znamená, že sladkosti postupne nahrádzajte zdravším variantom, a tým je predovšetkým ovocie. Nemusí byť len v surovom stave, pokojne siahnite po sušenom či pečenom ovocí. Niektorí tréneri odporúčajú mať po ruke aj proteínovú tyčinku. Býva sladená stéviou a nielenže zaženie chuť na sladké, ale aj zasýti.

Náš tip na zaujímavé podujatie: Hudba v kruhu: Marc Ribot (USA)

Dopriať si za odmenu nie je hriech

Ak zvládnete byť bez sladkostí, telo si na nový stav zvykne a odmení sa vám lepším zdravím aj krajšou figúrou. Určite si však nerobte výčitky, ak sa z času na čas chuť na sladké predsa len dostaví a vy si nejakú tú maškrtu doprajete. Berte to ako odmenu za múdre rozhodnutie a pevnú vôľu. Sladkosti sú spríjemnením života a urobiť si občas radosť je v poriadku. Oveľa viac by ste si uškodili, keby ste prepadli depresii a obviňovali sa zo zlyhania. V takom prípade by vo vašom tele došlo k produkcii kortizolu, ktorý spôsobuje ukladanie tukov.

Podarilo sa vám zbaviť chuti na sladké? Napíšte ostatným čitateľom ako sa vám to podarilo v diskusii pod článkom.

Zdroj: Mirka, gettyimages

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close