Narástlo vám veľké brucho za krátky čas? Poznáme možné dôvody

Veľké brucho

SITA

Brucho obrastené tukom býva problémovou partiou predovšetkým u mužov, no pri rýchlom náraste hmotnosti sa ním trápia aj ženy. Predovšetkým tie, ktoré majú postavu typu jablka – štíhle končatiny a tukové zásoby nahromadené v oblasti trupu. Pod ukladanie tukových buniek práve do podkožia brucha sa podpisujú tri najvýznamnejšie faktory. Na prvý pohľad triviálne príčiny priberania sa však niekedy odstraňujú naozaj ťažko.

1. Stres

Pravdepodobne najvýznamnejší ukazovateľ súčasnej doby, ktorý vedie k zvyšovaniu obvodu pása, je práve stres. Podľa Kliniky Mayo stres spôsobuje, že naše telo produkuje značné množstvo kortizolu, ktorý slúži ako vnútorný pohotovostný mechanizmus. Ak kortizol kvôli dlhodobému vystaveniu stresu zostane v krvnom riečisku rozptýlený dlhšie, ako je nevyhnutné, môže sa stať toxickým. Aj článok Lekárskej fakulty Harvardskej univerzity hovorí, že zvýšená hladinu kortizolu sa premieta do nahromadenia tuku v oblasti brucha. Dlhšie pracovné dni, nesúvislý spánok, šoférovanie a ďalšie stresové podmienky prispievajú k nadmernej tvorbe kortizolu. Ak tento stresový hormón necháme nepovšimnutý, veľmi rýchlo sa negatívne odrazí na našej hmotnosti.

Riešenie: Návodov na odbúranie stresu existuje naozaj dostatok. Ak vám záleží na vašom zdraví, zvoľnite pracovné tempo, naučte sa relaxovať, venujte sa svojim koníčkom a blízkym. Na odbúraní kortizolu sa úspešne podieľa aj prirodzený smiech.


Mohlo by vás zaujímať: Štyri chyby, pre ktoré nechudnete: Ktoré sú to a ako sa im vyhnúť?


2. Prejedanie sa

Ďalšou príčinou nárastu objemu brucha je príjem väčších porcií jedla ako náš žalúdok vlastne potrebuje. Nie je pritom vôbec reč o ľuďoch závislých na jedle, ktorí sa prejedajú permanentne celý deň. Kameňom úrazu sa stáva prehnaný príjem kalórií v rámci hlavného jedla. Podľa Národnej federácie osobných trénerov, športu a výživy nadmerné energetické množstvo v potrave spôsobí, že sa v krvnom obehu rapidne zvýši hladina inzulínu. Výsledkom je, že sa nezúžitkované kalórie vracajú naspäť do krvného riečiska, odkiaľ sa následne uložia do zásoby vo forme tuku. Trúfate si tipnúť, ktorá partia je ako zásobáreň tuku najprirodzenejšia? Vo väčšine prípadov je to práve brucho – vďaka prejedaniu sa môžete rátať s nahromadením tuku z vnútornej aj vonkajšej strany brušnej dutiny. To isté, samozrejme, platí aj pri neustálom zobkaní čipsov, cukríkov a iných maškŕt.

Riešenie: Vyhľadávate na obed prevádzky, kde dostanete kráľovskú porciu aj v rámci menu? Radšej si potrpte na kvalitu a zvoľte menšie množstvo na tanieri – presne toľko, aby vás jedlo primerane zasýtilo na maximálne tri hodiny. Potom siahnite po výživnom olovrante (banány, jogurt,…) a pripravte svoj žalúdok na ľahkú večeru, aby ste si nezaťažili trávenie pred spánkom.


Mohlo by vás zaujímať: Návod na chudnutie pre pánov: Ide to aj bez hladovania!


3. Nulová aktivita

Sedavý spôsob života je tretím najčastejším dôvodom rastúceho brucha, ktorý priamo súvisí s nadmerným množstvom kalórií prijatých v strave. Ak sa počas dňa dostatočne nehýbeme, energia prijatá v jednotlivých porciách jedla sa nemá kde minúť. Logika hovorí, že ak pri pravidelnom pohybe chudneme, pri lenivom spôsobe života by sme mali zostať na tej istej hmotnosti. To by však platilo len v prípade, ak by sme telu dopriali iba živiny potrebné na dýchanie, metabolické procesy a minimálnu aktivitu. U každého z nás je toto číslo individuálne, no pravdepodobne by sme nepresiahli ani zaužívané dve tisícky kalórií denne.

Riešenie: Zdá sa vám, že chudnúť nepotrebujete? Napriek tomu do svojho denného režimu zaraďte viac pohybu – vynechajte výťah (choďte radšej po schodoch), na obed do mesta zájdite pešo, vyberte sa po vlastných na nákup do blízkych potravín. Zmierte sa s tým, že pohyb stojí určitý čas. Ak ste príliš leniví na pravidelné cvičenie, aspoň raz do dňa nechajte vášho štvorkolesového tátoša zaparkovaného a prejdite sa.

6 tipov na účinné zhadzovanie tuku na bruchu:

  • spánok – ak pracujete dlho do noci a neoddýchnete si, naštrbený biorytmus vás nasledujúci deň zaplaví neustálym nutkaním na jedenie
  • kardio cvičenie – klasické sed-ľahy vám síce zabezpečia oceľové brušné svaly, tie však pod tukovou vrstvou nebude nikto vidieť. Ak chcete spaľovať uložený tuk, začnite behať alebo si dajte do tela na eliptickom trenažéri.
  • minimum cukru – ak odstránite prebytočné prázdne cukry z jedálneho lístka, budete sa cítiť menej unavení a hladina inzulínu nebude vystreľovať do astronomických výšok
  • vitamín C – účinný bojovník na reguláciu hladiny stresového hormónu kortizolu
  • jedzte tuky – priberáme predovšetkým vďaka cukru, na zhadzovanie kíl potrebujeme predovšetkým tuky. Zdá sa vám to ako paradox? Zaraďte omega-3 mastné kyseliny, zostaňte sýti a všetko pôjde ako po masle.
  • zhlboka dýchajte – cítite sa pod tlakom? Namiesto paniky sa na chvíľu zastavte, spomaľte dýchanie a sústreďte sa na každú výmenu dýchacích plynov. Uvoľníte tak bránicu aj brušné svaly a veľmi rýchlo sa upokojíte.

Ako sa tuku uloženého v oblasti brucha zbavujete vy? Napíšte do diskusie a vyhrajte víkendový pobyt alebo niektorú z ďalších cien v našej súťaži. Nezabudnite uviesť platný email.

Zdroj: SITA, SITA, Johnny

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close