Návaly tepla v menopauze: Vyhnite sa im pomocou týchto potravín

Teplo

profimedia.sk

Návaly tepla trápia podľa niektorých prieskumov v rôznej miere až tri štvrtiny žien v menopauze. Ich príčinou je kolísavá a znižujúca sa hladina ženského hormónu estrogénu. Ovplyvniť ich výskyt možno napríklad braním hormonálnej substitučnej liečby. Ak vás táto možnosť nenadchýna, vyskúšajte o niečo prirodzenejší spôsob. Výskyt a intenzitu návalov tepla možno podľa vedcov do veľkej miery ovplyvniť tým správnym jedálničkom. Ktoré potraviny by vás mali príjemne „schladiť“?

Cesnak

Tento ľudový všeliek má kladný vplyv aj na ženy v menopauze. Vďaka obsahu fytoestrogńov, ktoré sú podobné hormónu estrogénu, znižuje možnosť výskytu návalov tepla.

Strukoviny

Takmer všetky strukoviny obsahujú podľa odborníka na túto problematiku doktora Jamesa Dukea dve dôležité látky – genisteín a daidzeín. Svojou podobnosťou estrogénom prirodzene pomáhajú bojovať proti návalom tepla. Okrem toho majú ešte jednu dôležitú vlastnosť – dokážu spomaliť rast tumorov.


Mohlo by vás zaujímať: Potíte sa viac ako ostatní? Pomôžu vám tieto triky


Sója

Hoci aj sója je strukovina, v tomto prípade si zaslúži samostatnú zmienku. Veľa vedcov práve jej konzumácii prisudzuje fakt, že ázijské ženy takmer netrpia príznakmi prechodu. Príčinou je vysoká hladina fytoestrogénov. Ak ste sóju doteraz do svojho jedálnička nezaradili, je najvyšší čas.

Červené víno

Vie príjemne zahriať, ale vďaka tomu, že spomaľuje vylučovanie estrogénov z tela, pomáha vyrovnávať ich hladinu, čo je počas menopauzy veľmi dôležité. Samozrejme, aj v tomto prípade platí, že nič netreba preháňať. S cieľom obmedziť návaly tepla odporúčajú odborníci len jeden pohár za týždeň. Ak by ste pili viac, môže byť efekt presne opačný.


Mohlo by vás zaujímať: Hormonálne zmeny po štyridsiatke: Čo spravia s vaším sexuálnym životom?


Parmezán

,,Množstvo vápnika v krvi ženy odráža činnosť vaječníkov. Počas menopauzy môže nižšia hladina hormńov spôsobiť príznaky nedostatku tohto minerálu ako nočné potenie sa, návaly tepla, podráždenosť či nespavosť. Tieto problémy možno vyriešiť štedrejším prijímaním vápnika, vitamínu D a horčíka,“ skonštatovala už pred rokmi známa odborníčka na výživu Adelle Davis. Jedna z potravín s najvyšším obsahom vápnika je práve parmezán, ale dopriať si možno aj ementál, eidam či bryndzu.

Tuniak

Intenzita či častosť návalov tepla sa zvyšuje spoločne so stresom. Preto je vhodné telu dodávať potraviny bohaté na selén, ktorý pôsobí protistresovo. Výborným zdrojom je tuniak, ale obsahujú ho napríklad aj hríby.


Mohlo by vás zaujímať: Návaly tepla či závrate: Ako zatočiť s nepríjemnými príznakmi prechodu?


Jahody

Jahody v sebe kombinujú hneď dve pozitíva – nachádzajú sa v nich už spomínané fytoestrogény, ale sú tiež bohaté na vitamín C. Ten hrá úlohu nielen pri imunite organizmu, ale aj pri udržiavaní hormonálnej rovnováhy. Nie je preto vôbec od veci počas menopauzy ešte viac dbať na jeho príjem.

Papriky

Mäsité papriky sú jedným z najlepších zdrojov vitamínu C, takže na ne určite nezabúdajte. Ich výhodou (napríklad oproti brokolici) je, že sme zvyknutí ich jesť surové – a práve v tomto stave majú vitamínu C najviac.


Zvyknete pociťovať návaly tepla? Ako proti nim bojujete? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii.

Zdroj: profimedia.sk, profimedia.sk, Dora

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close