Odpovedá výživová poradkyňa: Koľko vitamínu C prijať a ako sa vyznať v ponuke doplnkov?

Foto: Gettyimages

Foto: Gettyimages

Zdravím Vás,

chcel by som sa poradiť ohľadne vitamínu C. Vždy keď začnem intenzívnejšie cvičiť, napríklad behať alebo chodiť do posilňovne každý deň, ochoriem. Známy mi odporučil zvýšiť príjem vitamínu C. Čo by ste mi odporučili – stačí si dať 2 deci pomarančového džúsu, alebo aj tabletky? Ak áno, aké mám hľadať, majú ich veľmi veľa na trhu.

Dobrý deň, milý čitateľ,

ďakujem za Vašu otázku. Píšete, že ochoriete vždy, keď napríklad začnete chodiť do posilňovne každý deň. Tu by som vás rada upozornila na to, že pre silný imunitný systém je dôležitý nielen pravidelný pohyb, ale aj dostatočná regenerácia. Choroba môže byť upozornením vášho tela na nadmernú záťaž. Skúste teda pouvažovať nad tým, či svojmu telu dožičíte aj primeraný odpočinok. Výbornou voľbou môže byť napríklad masáž alebo pobyt v saune, ktoré takisto prispievajú k posilneniu obranyschopnosti.

Píšete, že známy vám odporučil zvýšiť príjem vitamínu C. Musím mu dať za pravdu, pretože céčko je v tomto smere jedným z kľúčových hráčov, aj keď určite nie jediným. Je dokázané, že vitamín C je schopný zmierniť príznaky a aj skrátiť dobu ochorenia. Avšak zrejme nie celkom dobrou správou pre vás bude to, že 2 deci pomarančového džúsu vám na pokrytie dennej dávky tohto významného antioxidantu nepostačia. Oveľa lepšie urobíte, keď do jedálnička zaradíte veľa ovocia a zeleniny (podľa odporúčaní by mal dospelý prijať 500-800 g zeleniny a ovocia denne). Výborným zdrojom céčka sú červená paprika, kivi, jahody, maliny, černice, čučoriedky, citrusové ovocie, papája, brokolica, paradajky, kel, ananás či karfiol.

Samozrejme, môžete siahnuť aj po vitamíne C vo forme doplnkov stravy, aj keď ešte raz pripomínam, že jedným zo základných pilierov pevného zdravia a silnej obranyschopnosti je zdravá a vyvážená strava. Čo sa týka suplementov, osobne som zástancom vitamínu C v prírodnej forme, teda nie v podobe kyseliny askorbovej. Prírodné céčko napríklad ako extrakt z čerešne aceroly, čiernych ríbezlí, šípok či rakytníka je totiž ľahšie vstrebateľné a lepšie využiteľné ako v laboratóriu vyrobená kyselina askorbová. Aj keď musím priznať, že čisto prírodný vitamín C sa medzi doplnkami stravy nehľadá ľahko, ale dá sa nájsť. V tomto smere je nevyhnutné pozorne čítať etiketu doplnku stravy a nedať sa oklamať lákavými nápismi – veľmi často sa stáva, že produkt prezentovaný ako prírodný vitamín C až taký celkom prírodný nie je, pretože pri čítaní zloženia zistíte, že okrem extraktu zo šípok či rakytníka obsahuje aj kyselinu askorbovú. Čo sa týka užívania, tak kvôli využiteľnosti je lepšie užiť viackrát denne menšie množstvo vitamínu C ako raz denne jednu veľkú dávku.

Verím, že som vám poskytla dostatočnú odpoveď na vašu otázku a želám pevné zdravie.


Ktoré doplnky výživy s vitamínom C sa najviac osvedčili vám? Napíšte ostatným čitateľom tipy v diskusii pod článkom.

Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close