Plynatosť a vetry sú ľudské, no veľmi nespoločenské: Ako sa im vyhýbať?

ťažkosti

photl.com

Kto prdí, zdravie si tvrdí – hovorí známe slovenské úslovie a mnohé žarty s ním súvisiace. Tvorba plynov je síce v našich črevách prirodzenou súčasťou trávenia, no ak nás nutkanie na ich uvoľnenie prepadne v spoločnosti, zvyčajne sa cítime nanajvýš nepríjemne a riskujeme zahanbujúce faux pas. Kedy je plynatosť v norme, kedy by sme mali vyhľadať lekára a ako vytváranie vetrov môžeme zminimalizovať? Zistite, čo všetko tento problém ovplyvňuje a či máte dôvod na obavy o svoje zdravie.

Plyny v zaujímavých číslach

Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, koľko takzvaných vetrov vyprodukujete za jediný deň? U dospelého človeka je to asi od 500 do 2000 mililitrov. Pravdou ale zostáva, že plyny uvoľňujeme približne 15-krát za deň, pričom za normu môžeme považovať všetko do počtu 25. Na to, aby sa vetry neuvoľňovali podvedome, nás príroda vybavila análnym zvieračom. Ten je však v spánku zrelaxovaný, vďaka čomu mnohí z nás ráno hneď po prebudení vetrajú. Uvoľňovanie plynov z tráviaceho traktu totiž v noci dosahuje až 100 ml za hodinu.


Mohlo by vás zaujímať: Trápi vás nadúvanie? Takto sa mu vyhnete!


Nie všetky plyny naozaj smrdia

Molekuly plynov nachádzajúce sa v črevnom systéme, majú až trojaký pôvod. Určitú časť si do organizmu vpravíme sami zo vzduchu, ktorý prehltneme pri konzumácii potravy a pri pití. Plyny ako oxid uhličitý, sirovodík alebo metán sa v črevách vytvárajú neutralizáciou kyseliny chlorovodíkovej v žalúdku a pri pôsobení baktérií v črevnej mikroflóre. Tých máme viac druhov a v závislosti od toho, aké zložky potravy rozkladajú, vyprodukované plyny zapáchajú viac alebo menej. Vo všeobecnosti však možno skonštatovať, že vetry až z 90% obsahujú kyslík a dusík. Ostatných 10% zahŕňa, vodík, metán a CO2.

Čo ak je plynov priveľa?

Vyhľadať lekára by ste mali v prípade, ak nutkanie na odchod črevných plynov pociťujete viac ako 25-krát denne v trvaní dvoch týždňov. Vtedy hovoríme o meteorizme, ktorý môže mať viacero príčin:

  • narušenie bakteriálnej mikroflóry v hrubom čreve – najmä príliš častou konzumáciou potravín spôsobujúcich nafukovanie
  • nadmerná psychická záťaž a stres
  • prejedanie sa
  • nedostatok pankreatických enzýmov
  • zápal prítomný v tráviacom trakte
  • intolerancia laktózy

Čo všetko treba jesť s mierou?

Vo všeobecnosti sa odporúča ustriehnuť si porciu tých potravín a jedál, ktoré spôsobujú nafukovanie. Do tejto skupiny patria najmä strukoviny (šošovica, hrach, fazuľa), kapusta, kel, kaleráb, reďkovka, cibuľa, karfiol, brokolica, sušené slivky či hrozienka. Ide o veľmi zdravé súčasti nášho stravovania, preto ich rozhodne netreba škrtať zo zoznamu. Ak sa ale chystáte na pracovné stretnutie, radšej zvoľte iné jedlo, alebo si dajte malú porciu. Na pozore sa treba mať tiež pred príliš mastnými a vyprážanými jedlami a častou konzumáciou sladkostí (problémom sú predovšetkým umelé sladidlá).


Mohlo by vás zaujímať: Tisícročný poklad menom droždie: Vyrieši problémy s pleťou aj s nadúvaním


Vzduch, ktorému sa dá vyhnúť

Zbytočným zdrojom prijatých plynov sa stávajú najmä sýtené nápoje, šumienky a minerálky, našľahané peny, krémy, zmrzlina, žuvanie žuvačiek či chrumky. Všetko z uvedeného si môžeme odoprieť alebo nahradiť. Čo sa týka zeleninových a strukovinových jedál, aj tu existuje pomoc – stačí pridať určité bylinky priamo do vareného pokrmu, prípadne si z nich urobiť čaj. O ktoré ide?

  • rasca
  • fenikel
  • rozmarín
  • trávenie optimalizuje aj mätový čaj

Radšej si odskočte na toaletu

Máte nafúknuté brucho, potrebujete si „uľaviť“, no chcete sa vyhnúť trapasu pred známymi či kolegami? Poponáhľajte sa na záchod a doprajte si pár minút osamote. Zadržiavanie vetrov totiž vedie ku kŕčom, ktoré môžu byť veľmi bolestivé. Podporuje ich aj dlhé sedenie pri konzumácii ťažších jedál, čo dôverne poznáme najmä pri rodinných stretnutiach a návštevách.


Ako proti nadmernej tvorbe črevných plynov bojujete vy? Napíšte do diskusie pod článkom.

Zdroj: photl.com, sxc.hu, Emma

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close