Dáta spoločnosti Shoptet, ktorá prevádzkuje viac ako 6 000 slovenských e-shopov, predpovedajú, že rok 2024 bude z pohľadu e-commerce úspešnejší, ako tie minulé.
„Už údaje za prvý štvrťrok nám naznačujú, že rok 2024 bude pre e-commerce úspešný. V porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2023 narástol priemerný obrat na jeden e-shop o 7 %,” približuje Michal Farkaš, marketingový manažér Shoptetu.
Objednávame za viac peňazí
Celkový obrat slovenských e-shopov na Shoptete sa počas prvých troch mesiacov medziročne zvýšil z necelých 74 miliónov v roku 2023 na vyše 102 miliónov eur v roku 2024.
„Cena priemernej objednávky stúpla na takmer 78 eur, čo je nárast o viac ako 8 %. Toto číslo prekračuje medziročnú infláciu, ktorá sa pohybovala okolo 3 %. Môžeme teda usúdiť, že ľudia míňali na svoje online nákupy viac peňazí,” hovorí Michal Farkaš.
Pribúda päť e-shopov denne
Rast sa pritom netýkal len samotných objednávok či obratu. Len na Shoptete počas prvých troch mesiacov pribudlo 450 nových e-shopov. Každý deň sa teda založilo priemerne aspoň päť nových online obchodov.
„Ak sa opäť nevyskytne nečakaná globálna situácia, ktorá by zamávala so svetovou ekonomikou, môžeme očakávať rekordné zisky e-shopov na Shoptete, ale aj rast celého slovenského e-commerce.”
Nárast v oblasti kozmetiky aj potravín
Oproti minulému roku pritom výrazne stúpli segmenty kozmetiky a parfumov – o 66%, či potravín a nápojov – nárast o 51%. Mnoho nakupujúcich oceňuje výhodnejšie ceny ako v tradičných obchodoch a pohodlie doručenia až domov. Dôležitý je však ešte jeden faktor. Online zákazníci často kúpia aj tovar, ktorý v bežných kamenných prevádzkach nedostanú.
„Veľa online obchodov ponúka aj netradičné výrobky. Či už sú to rôzne suroviny z medzinárodnej kuchyne, potraviny vhodné pri intoleranciách, prírodná kozmetiku od slovenského výrobcu alebo napríklad kozmetika z oslieho mlieka dovezená z Grécka,” vysvetľuje Michal Farkaš zo Shoptetu.
O 36 % stúpol segment farmaceutických produktov a zdravia, predaj domácich a záhradných potrieb sa zvýšil o 27 %. Ľudia častejšie objednávali aj knihy a časopisy, a to o 25 %. Výraznejšie poklesy zaznamenali len dva segmenty. Cestovanie pokleslo o 24 %, hudba a film o 20 %.
Zdieľať na
Zdieľaní