Odpovedá výživová poradkyňa: Ako sa naučiť dodržiavať pravidelný pitný režim?

Muž pije vodu

Dodržiavanie pitného režimu je dôležité pre naše telo (Zdroj: Gettyimages)

Roky bojujem s nepravidelným pitným režimom, nedokážem vypiť dostatok tekutín. Nie som smädná, zabúdam. Ako sa to naučiť? Ako vodu do stravy prepašovať?

Príjemný deň, milá čitateľka,

som rada, že chcete vylepšiť svoj pitný režim a uvedomujete si, aký je dôležitý. To je prvý kľúč k úspechu. Ešte skôr, ako sa pustíme do tipov, ako sa naučiť piť, rada by som upozornila na nepríjemné symptómy nedostatku tekutín. Jedná sa o únavu, slabosť, závraty, zníženú koncentráciu, bolesť hlavy, ale aj zápchu či iné poruchy trávenia. Dlhodobo nedostatočným pitným režimom si však človek koleduje aj o problémy s močovým mechúrom, žlčníkovými či obličkovými kameňmi, v niektorých prípadoch aj o trombózu či embóliu.

Čo sa týka smädu, je jedným zo signálov, ktorý naznačuje, že telo stratilo 1 – 2 percentá tekutín a treba ich urýchlene doplniť. U zdravého človeka je ideálne, ak pije priebežne a v menších množstvách tak, že smäd nepociťuje (smäd je teda varovným príznakom toho, že organizmus už deficitom vody trpí). Čo sa týka Vás, píšete, že nepociťujete smäd. V tom prípade odporúčam sledovať farbu moču – tmavožlté sfarbenie a zápach upozorňujú na deficit tekutín.

Poďme k odpovediam na Vaše otázky. Ako prepašovať vodu do stravy? Ako sa naučiť piť? Možností je veľa a závisí na Vás, ktorú si zvolíte.Ak Ste v práci, môžete si pred seba postaviť džbán alebo fľašu s vodou, v mobile si nastaviť pripomienku a napríklad v 30-minútovom intervale vypiť niekoľko glgov vody, alebo popíjajte priebežne tak, že sa posnažíte v priebehu hodiny vypiť 1,5 – 2 deci vody (jeden pohár, ak je to veľa, tak začnite polovicou pohára). Vždy, keď sa vyprázdni, treba ho okamžite naplniť. Ak to neurobíte, zvyčajne zostane prázdny niekoľko hodín a Vy piť nebudete.

Dobré je nosiť malú fľašu s vodou aj v kabelke či v aute, aby Ste jednoducho mohli vždy reagovať na pripomienku mobilu či hodiniek. Ďalšou možnosťou je zastaviť sa pred návštevou toalety v kuchyni a dať si pohár vody – čím viac budete piť, tým častejšie pôjdete na toaletu. Riešením môže byť aj dobrá aplikácia. Mnohé na základe zadania základných údajov vypočítajú denný príjem tekutín, odporúčanie prispôsobia miere fyzickej aktivity či aktuálnej teplote.

Samozrejme, upozornia na to, kedy sa napiť, vyhodnotia pitný režim a zaznamenávajú aj minulosť. Mnohé sú zostavené formou hry, čiže napríklad Vašou úlohou bude starať sa o rastlinku, ktorá potrebuje vlahu. Finančne náročnejšou záležitosťou sú inteligentné fľaše so zabudovanou schopnosťou pripomenutia pitného režimu. Tie Vám v spolupráci s príslušnými aplikáciami vypočítajú i vyhodnotia pitný režim. Zvyčajne obsahujú aj ďalšie zaujímavé funkcie, ktoré človeka vedú k zdravšiemu životnému štýlu – pohyb, dychové cvičenia a podobne.

K primeranému príjmu tekutín Vás môžu naštartovať aj informácie o tom, prečo Vaše telo potrebuje vodu. Na základe nich lepšie pochopíte, ako ľudský organizmus funguje a trpí, ak mu tekutiny nedožičíte v takej miere, ako potrebuje. Výborný je aj zvyk spočívajúci vo vypití pohára vody po zobudení. To isté môžete urobiť aj zhruba hodinku pred spaním.

Barličkou v tomto smere je aj navýšenie príjmu ovocia a zeleniny bohatého na vodu, poprípade zvýšená konzumácia polievok. Podľa odhadov tvorí voda v potravinách 20 – 30 percent, čo je 400 – 1 100 ml vody. Na záver ešte pripomeniem, že voda by Vám mala chutiť. Ak pre Vás čistá voda nie je tým pravým orechovým, tak ju jednoducho dochuťte obľúbenými bylinkami, citrónovou alebo limetkovou šťavou, rôznym ovocím (výborná je kombinácia jahôd a kivi, alebo uhorky s limetkou) a podobne. Nielenže bude voda vizuálne atraktívnejšia, ale aj chutnejšia.

Verím, že si z uvedených rád vyberiete aspoň jednu a začnete pomaly a postupne pracovať na zlepšení svojho pitného režimu. Majte na pamäti, že zo dňa na deň to nepôjde, jednoducho treba ísť po malých krokoch a vytrvať. Držím palce!

S úctou, Mirka

Na vaše otázky odpovedá Mgr. Miroslava Suchárová, ktorá sa problematike výživy venovala roky ako novinárka. Počas tohto obdobia sa stretla s rôznymi výživovými smermi, názormi a odporúčaniami, a preto sa rozhodla pre „upratanie“ a rozšírenie svojich vedomostí formou výživových kurzov. Výrazne ju ovplyvnil seminár u známeho českého odborníka, Mgr. Martina Jelínka. Vďaka nemu sa, okrem iného, naučila v rámci stravy uplatňovať holistický prístup, teda pri tvorbe jedálnych lístkov zohľadňovať nielen príjem kalórií, makroživín a zdravotný stav človeka, ale napríklad aj krvnú skupinu, acidobázické pôsobenie či termický efekt potravín. Svoje otázky jej môžete posielať na adresu plnielanu@plnielanu.sk.

Známy odborník na výživu Igor Bukovský radí, ako zachránite svoje črevo: Jeho novú knihu nájdete na Martinus.sk!

Zdroj: plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close