Zelené potraviny, ktoré sú hotový poklad pre naše zdravie: A nie je to iba špenát!

Gettyimages

Gettyimages

Ak by bola zelenina taká lákavá, ako vysmážaný rezeň, isto by sme si jej na tanier naložili viac. Mnohí z nás s ňou bojujú už od detských čias, no ukrýva v sebe obrovský potenciál.

Výskumníci z Babraham Institute v Cambridgei prišli na to, že práve tá zelená je nositeľom chemického signálu, ktorý dokáže posilniť imunitný systém a zdravie čriev. Svojím zložením totiž pomáha zabezpečiť správne fungovanie špecifického typu bielych krviniek. Tie sa nachádzajú v koži, slizniciach a črevách, čím zvyšujú schopnosť obrany pred patogénnymi baktériami. Viete, po ktorej zelenine siahnuť a aké sú jej ďalšie prínosy?

Kapusta, kel, brokolica

Rodina hlúbovej zeleniny je bohatá na silné tromfy. Mnohé z nich konzumujeme pravidelne, najčastejšie vo forme príloh alebo ako súčasť zeleninových polievok. Sú zároveň aj ľahko dopestovateľné, a rovnako ich cena v obchodoch je príliš nízka. Obsahujú množstvo látok, u ktorých bola potvrdená antikarcinogénna aktivita – vitamíny A, C, E, K, flavonoidy, fenoly aj karotenoidy.


Mohlo by vás zaujať: Stavte na zelenú: Doprajte si na jar čo najviac zelenej, chlorofyl pomáha aj nám


Špenát a zelenolisté šaláty

„Obľúbený“ najmä u detí, je zdrojom luteínu, betakaroténu aj vitamínov C a E, ktoré udržujú zrak v dobrej kondícii a chránia bunky zraku pred oxidačným stresom. Pri šalátoch platí – čím tmavší, tým lepší a aj zdravší. Dajú sa pripraviť na stovky spôsobov a čo je najlepšie – obsahujú sýtiacu vlákninu, železo, vitamín C aj kyselinu listovú.

Čerstvé zelené bylinky

Bazalka, petržlenová vňať, koriander, mäta, kôpor, medvedí cesnak, pažítka… Ak máte možnosť oživiť svoje jedlo, urobte tak a neodkladajte ich na bok taniera. Vyniknú v polievkach aj šalátoch a niektoré z nich aj v čerstvých šťavách. Dokážu posilniť váš imunitný systém a pomôcť pri problémoch s nadúvaním, kŕčmi v bruchu či pri premnožení škodlivých patogénov, ktoré spôsobujú časté hnačky.

Náš tip: Mnohé zo spomenutých potravín sú výborné do smoothie. To totiž nemusí byť iba ovocné. Vyskúšajte pridať kel, špenát, brokolicu či bylinky.

Špargľa

Špargľa patrí medzi ľahko stráviteľné potraviny s vysokým obsahom vlákniny. Obsahuje betakarotén, vitamíny B, C a E, minerály ako železo, draslík, vápnik aj horčík. Jej prínos oceníme pri chorobách obličiek, pečene a žlčníka. Podporuje totiž očistu tela od toxínov a stimuluje aj zdravú krvotvorbu.


Mohlo by vás zaujať: Sila zeleného detoxu: Skúste ho s riasami, jačmeňom alebo pšenicou


Zeler

Jeho prenikavú arómu majú na svedomí silné éterické oleje (silice), ktoré sa vyznačujú antibakteriálnymi a antimykotickými vlastnosťami. Pravidelnou konzumáciou zeleru môžeme znížiť riziko žalúdočných vredov a rozmnoženie infekcií v obličkách a močovom mechúre. Ak cítite, že sa vo vašich dutinách rozhostil vírus, pripravte si silné zelerové smoothie alebo šťavu.

Zelené fazuľové struky

Jesť by sa mali zásadne tepelne upravené – parením, varením alebo pečením. V surovom stave môžu totiž privodiť hnačku alebo vracanie. Ukrývajú v sebe železo, vápnik, draslík, horčík či mangán. Vďaka vysokému podielu vlákniny majú schopnosť očistiť črevá od nánosov nestrávenej potravy a škodlivín. V ľudovom liečiteľstve majú svoje miesto ako andibiatetikum – prispievajú k znižovaniu hladiny cukru v krvi.

Čo ďalšie?

Zelené plody ovocia a zeleniny majú jedného spoločného menovateľa – chlorofyl – zelené farbivo. Smelo teda siahnite po zelených odrodách jabĺk, hruškách, kiwi, zelenej paprike, hrášku alebo cukete. Pomáhajú čistiť obličky, pečeň aj črevá, stimulujú krvotvorbu, odstraňujú plesne a baktérie, zabraňujú rozvoju zápalov alebo množeniu infekcií.


Ktoré zelené potraviny si najčastejšie doprajete vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.





Zdroj: Lucia, gettyimages

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close