Cukor aj soľ vaše telo potrebuje: Zistite, aké je to správne množstvo

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Dosoľujete si jedlá?

Cukor aj soľ naše telo potrebuje

Už ako deti sme sa z rovnomennej rozprávky dozvedeli, že soľ je nad zlato. To iste platí aj o cukre. Vo veľkom množstve cukor i soľ škodia, no ak ich v strave prijímame s rozumom, robíme dobre. Telo ich jednoducho potrebuje. Viete však správne odhadnúť množstvo, ktoré by ste mali denne prijať?


Nejde iba o solenie

Aké množstvo soli je pre telo ideálne? Pre predstavu, štipka je približne pol gramu. Odporúčaná denná dávka sú tri gramy, čo teda znamená približne šesť štipiek. Niektorí odborníci tvrdia, že ani päť gramov soli nie je pre človeka nebezpečných. No aj toto množstvo dodrží len málokto.

Nejde totiž len o solenie, ale aj o soľ obsiahnutú v potravinách. Nájdete ju tak aj v mäse, omáčkach, jedlách z reštaurácie, nehovoriac o čipsoch či solených orieškoch. Navyše, soľ sa pridáva aj do palaciniek, slivkových gulí či iných sladkých pochúťok. Skúste teda aspoň približne sledovať svoj denný príjem, aby ste to so soľou neprehnali. Ešte väčší pozor si dajte vtedy, keď máte problém s vysokým krvným tlakom či s obličkami.

Cukor je tichý zabijak

Cukor je zdrojom energie, bez ktorého by to cez deň asi nešlo. Keksíky, čokoláda, tyčinky, ale aj jogurty, kečupy, džemy, sladké nápoje či sirupy. To všetko obsahuje obrovské množstvo cukru. Svetová zdravotnícka organizácia odporúča denne prijať maximálne desať čajových lyžičiek cukru. Ruku na srdce, nepresiahnete toto množstvo niekedy aj dvojnásobne? Aj preto sa cukru hovorí tichý zabijak.


Mohlo by vás zaujímať: Pozor na cukor: Toto všetko môže narobiť s vaším zdravím


Vhodná náhrada je med

Ak si sami uvedomujete, že cukor nie je najlepším riešením pre vaše zdravie, existujú mnohé náhrady. Napríklad med má množstvo pozitívnych vlastností, preto po ňom siahame pri chorobe a aj v zime. Posilňuje totiž obranyschopnosť organizmu. Ďalej podporuje trávenie, pomáha pri hnačke, znižuje vysoký krvný tlak a upokojuje nervový systém.

Zdravou alternatívou je aj stévia

Stévia je zázračná rastlinka, ktorá sa používa na osladenie nápojov už odjakživa, no až v posledných rokoch sa stala skutočne populárna. Pochádza až z Paraguaja a výbornou správou je, že neobsahuje žiadne kalórie. Extrakt z nej môžete kúpiť vo väčších supermarketoch alebo v obchode so zdravými potravinami. Jej nevýhodou je mierne horkastá chuť, pozitívne vlastnosti však prevažujú.

Zázrak z Kanady

Aj javorový sirup je výbornou náhradou cukru. V Kanade je tento sirup národným sladidlom. Vyrába sa z miazgy javora a vďaka tomu obsahuje vyše päťdesiat antioxidantov. Takisto v ňom nájdete aj vitamíny skupiny B, draslík, železo, vápnik či zinok. Dobrý javorový sirup spoznáte podľa hnedšej farby a príjemne sladkej chuti.


Mohlo by vás zaujímať: Nedokážete si predstaviť, koľko cukru je v jednej fľaške koly? Toto VIDEO vám to názorne ukáže


Zmeny od základov

Sú to práve náhrady a prírodné alternatívy cukru, ktoré ľuďom môžu pomôcť v zmene ich návykov od základov. Pridávate si cukor do kávy či čaju každý deň? Skúste stéviu či med. Ak túžite ostať verní cukru, čo tak nasypať dve lyžičky miesto troch? Rovnako vymeňte kupované sirupy a džemy za tie domáce. V nich si množstvo cukru viete pekne regulovať.

Čo sa týka soli, skúste obmedziť presolené čipsy, ktoré sú navyše plné nezdravých tukov na minimum. Doma soľte s rozumom, veď presolené jedlo nemá nikto rád, kým dosoliť si vie každý. Príliš veľa soli používajú aj reštaurácie, ktorým nejde o to, aby bolo jedlo zdravé, ale aby bolo chutné. Skúste teda čo najčastejšie jedávať domáce jedlo.

Pozitívne stránky

Príjem cukru a soli má aj svoje pozitíva. Cukor potrebujete, aby ste mali cez deň energiu vykonávať všetky povinnosti. A tak je to aj so soľou. Ak denne nepresiahnete spomínané tri gramy, dožičíte svojmu telu optimálny príjem chlóru a sodíka. Tieto látky sú pre telo nesmierne dôležité. Soľ preto netreba z jedálnička úplne vynechať. Stačí ju prijímať striedmo.


Kontrolujete svoj denný príjem soli a cukru? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár