Pri raňajkovaní sa dopúšťame množstva chýb: Napraviť ich je jednoduché

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Raňajkujete pravidelne?

Nevyhuntné raňajky musíme povýšiť na hlavnú prioritu celého dňa

Šálka kávy, banán alebo rožok s maslom, to sú štandardné raňajky mnohých z nás. Ak vstávate o šiestej a vaše prvé jedlo je až o dvanástej, nemožno to považovať za raňajky vôbec. Veľmi záleží na tom, čo a aj kedy dáte do žalúdka ako prvé jedlo dňa. Ak neraňajkujete alebo do seba len narýchlo niečo hodíte, skúste tieto nedostatky odstrániť. Nie je to vôbec zložité.


Vynechávanie raňajok

Rozhodne najväčšou chybou je vynechávanie prvého jedla. Ak nebudete raňajkovať, skôr či neskôr vám hrozia nielen žlčníkové kamene, ale tiež prípadné vybratie žlčníka. Nesprávna životospráva vedie k obezite. Tá ide ruka v ruke s cukrovkou a ďalšími vážnymi ochoreniami. Podlomené zdravie sa odzrkadlí aj na celkovom nedostatku energie.

Niektorí ľudia sa mylne domnievajú, že im vynechanie raňajok pomôže schudnúť. Naopak, ich metabolizmus sa ešte viac spomalí. Podľa výskumu v americkom štáte Iowa, ľudia, ktorí neraňajkujú, pociťujú cez deň ešte väčší hlad. Častejšie maškrtia a v konečnom dôsledku zjedia oveľa viac. Dopoludnia zároveň podávajú slabší výkon. Mentálne i fyzicky zaostávajú za tými, ktorí si raňajky dopriali.


 

Mohlo by vás zaujímať: Praženica, cereálie alebo chlieb: Aké raňajky sú pre vás najzdravšie?


Nedostatok času

Jednou z najčastejších výhovoriek ľudí, ktorí neraňajkujú je, že to jednoducho nestíhajú. Pre väčšinu z nich však existuje riešenie. Zariadiť si to tak, aby sa raňajky v každom dni stali prioritou. Večer by si mali ľahnúť skôr, aby sa ráno mohli zobudiť odpočinutí a stihli sa v pokoji najesť.

Ako by to malo vyzerať?

- príjem tekutiny: asi 0,3 - 0,5 litra vlažnej vody

- pauza: 15 - 30 minút, umyjete sa, oblečiete, osprchujete...

- samotné raňajky: minimálne 10 – 15 minút

Bez pocitu hladu

Prvé a posledné jedlo – raňajky a večera – sú najdôležitejšie pokrmy dňa. Úzko spolu súvisia. Niektorí ľudia sa ráno na jedlo nemôžu ani pozrieť a necítia hlad. Prečo? Väčšinou večerajú neskoro, bohato alebo príliš maškrtia. Žalúdok je počas spánku naplno zamestnaný trávením a nemôže si oddýchnuť. Niet divu, že sa mu potom nepáčia sýte raňajky.

Napraviť to môžete ľahkou večerou. Skôr, ako na jej čas, sa sústreďte na to, čo budete večerať. Od toho sa odvíja to, za akú dobu si s tým váš žalúdok poradí. Lepšie je ísť spať trošku hladní, ako by vám mali v bruchu „ležať kamene“.


Mohlo by vás zaujímať: Fresh raňajky, ktoré ťa postavia na nohy


Žalúdok ich odmieta

To, že žalúdok odmieta raňajky je tiež jedným názorov ľudí, ktorí neraňajkujú. Ich žalúdok jednoducho nie je zvyknutý na príjem potravy ráno. Nechutí im jesť, pretože si ich telo od raňajok odvyklo. Najesť by sa však mali aj vtedy, keď nie sú hladní. Nie je jednoduché naučiť sa to hneď a zaraz, ale dá sa to: postupne, primerane a pravidelne.

  • choďte spať vždy trochu hladní
  • zo začiatku si ráno dajte aspoň jeden nízkotučný jogurt alebo kúsok celozrnného pečiva
  • o pár dní pridajte trochu ovocia alebo medu
  • o týždeň až dva si do jogurtu primiešajte trochu vločiek alebo müsli
  • počas ďalších týždňov pomaly zvyšujte množstvo vločiek, müsli, ovocia, orechov, semienok a podobne

Nedostatočné raňajky

Ak tomuto jedlu chýbajú potrebné zložky, nemožno hovoriť o správnom začiatku nového dňa. Ponúkame zopár príkladov, ktorým sa treba vyvarovať. 

Rožok s maslom: Čo je na ňom zlé? Po prvé to, že je biely, po druhé to, že je iba s maslom. Váš organizmus potrebuje vlákninu, ktorá pri putovaní žalúdkom a črevami nasáva vodu. Zabraňuje tomu, aby sa živiny z potravy vstrebali príliš rýchlo.

Pokrmy bez vlákniny, najmä sladké jedlá a nápoje, sa vstrebávajú ihneď do krvného obehu. Spôsobia prudký nárast a následný pokles koncentrácie glukózy v krvi. To vysvetľuje nízku výkonnosť dopoludnia.

Len surové ovocie: Raňajky musia byť kompletné, ovocie samo o sebe nestačí. Neobsahuje skoro žiaden tuk a žlčník sa po ňom nemôže vyprázdniť. Tým stúpa riziko vzniku žlčových kamienkov.

Kukuričné lupienky s mliekom: Nasypete, zalejete a hotovo. O správnych raňajkách nemôže byť reč. Kukuričné lupienky sú v podstate extrudovaný či fritovaný kukuričný škrob. Môžu sa do nich pridávať rôzne vitamíny a minerály, no nepovažujú sa za zdravú potravinu. Ak si namiesto nich doprajete celozrnné obilné lupienky, poskytnete svojmu telu všetky výhody obilnín.

Obyčajné cereálie, nízkotučné mlieko, banán: Gratulujeme, dostali ste sa na vyššiu úroveň, no určite nie na vrchol. Obyčajné cereálie sa väčšinou vyrábajú z dvoch základných surovín - bielej múky a cukru. A tie postave pridávajú skôr na centimetroch, ako na kráse. Banán je v poriadku, ale nízkotučné mlieko môžete nahradiť jogurtom. Ideálne so živými kultúrami, ktorý podporí vaše trávenie.


Ako vyzerajú raňajky u vás? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár