5 chutných potravín, ktorými v jedálničku nahradíte mäso: Počuli ste už o nich?

Tofu

thinkstockphotos.com

Niektorí odborníci tvrdia, že človek by si mal mäso dopriať len raz týždenne. Samozrejme, nejde o univerzálny názor, napriek tomu je dobré ho z času na čas niečím nahradiť. Z čoho však variť, ak vám pri bezmäsitej strave dochádzajú nápady? Inšpirovať sa môžete vegetariánskou kuchyňou, v ktorej existuje množstvo alternatív. Pri dobrom dochutení občas ani nezistíte, že nejete mäso a váš organizmus zároveň docení nový zdroj vitamínov či bielkovín.

Sójové kúsky

Sójové kúsky respektíve sójové mäso je u nás dobre známe, no nie veľmi populárne. Pochádza z dehydratovaného sójového proteínu, v obchodoch ho nájdete v podobe rezancov, kociek či dlhších kúskov. Má nízky obsah tuku, neobsahuje lepok a je bohaté na železo, fosfor, vápnik a vitamíny A, B a E. Bez patričnej úpravy však majú pomerne mdlú chuť. No ak sójové kúsky vyvaríte napríklad vo vode so zeleninovým bujónom, odrazu budú chutiť celkom inak. Po uvarení sa roztiahnu a môžete ich pripraviť na panvici, prípadne rovno konzumovať. Rovnako ako so všetkým, ani so sójou to nemožno preháňať a treba ju v jedálničku striedať s inými druhmi mäsových alternatív – napríklad so strukovinami alebo seitanom. 


Mohlo by vás zaujať: Potrebujete sa rýchlo dostať do formy? Bez mäsa idú kilá dole ako po masle!


Tempeh

Za exotickým názvom tempeh či tempe sa skrýva sójový výrobok, obľúbený na ostrove Jáva v Indonézii. Preto sa mu hovorí aj jávanské či indonézske mäso. Vzniká fermentáciou uvarených sójových bôbov, ktoré sú naložené v špeciálnej kultúre. Tá sa s nimi prepojí a vytvára konzistenciu bielej farby. Táto pleseň zaručuje obsah vitamínu B12, ktorý je živočíšneho pôvodu a nedá sa nahradiť inými rastlinnými potravinami. Tempeh je dobre stráviteľný, nevyžaduje si dlhú tepelnú úpravu a obsahuje množstvo vitamínov, vlákniny a bielkovín.

Seitan

Seitan sa ako náhrada mäsa tradične používa v Ázii, napríklad v budhistickej kuchyni. Ide o alternatívu k sóji, keďže sa vyrába z pšeničného lepku. Zo všetkých potravín sa podobá na mäso najviac, najmä kvôli jeho konzistencii. Nevýhodou je, že seitan nemôže byť súčasťou bezlepkovej diety. Napriek tomu je lepok v čistej podobe telom oveľa lepšie spracovateľný, ako vo väzbe so škrobom, keď mimoriadne zaťažuje trávenie. Výhodou naopak je, že si ho môžete vyrobiť aj doma – spracovaním múky s vodou.


Mohlo by vás zaujať: Burger je fantastický aj bez mäsa: Pozrite si ako ľahko sa robi dokonalý vegeburger


Robi mäso

Ďalšou alternatívou, ktorú môžete kúpiť v obchode, je takzvané robi mäso. Ide o nízkoenergetický a tepelne upravovaný polotovar, ktorý pripomína chuťou normálne mäso. Vyrába sa z rôznych rastlinných bielkovín, červenej repy a vody. Robi neobsahuje žiadne syntetické konzervanty a farbivá, tuk, cholesterol ani sóju. Preto ak sa rozhodnete pre zdravšiu stravu a obmedzenie živočíšnych produktov, je v kuchyni ideálnou náhradou. Podobne ako sójové mäso, predáva sa v podobe rezančekov, ale tiež v blokoch, ktoré môžete pri varení ďalej rôzne spracovávať. Robi mäso je tiež mimoriadne obľúbené pri príprave jednoduchých vege burgerov.

Šmakoun

Zvláštny názov šmakoun pochádza z Českej republiky, kde táto potravina vznikla. Rovnako ako robi a sójové kúsky ho môžete kúpiť v rôznych podobách, od rezancov až po plátky. Dobre tráviteľný Šmakoun vzniká tepelným spracovaním čistého vaječného bielka. Obsahuje minimum cukrov a tukov a vzniká bez chémie či lepku. Je tiež hodnotným zdrojom bielkovín. Má univerzálnu chuť a môže tak byť alternatívou k mäsu, ale aj k syru, sóji a dokonca i sladkostiam.


Čím sa najčastejšie snažíte mäso nahrádzať vy? Poraďte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Filip

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close