Ako jednať s nepríjemnými ľuďmi? Naučte sa ovládnuť situáciu vo svoj prospech

Ako jednať s nepríjemnými ľuďmi?

Ako jednať s nepríjemnými ľuďmi? (Zdroj: GettyImages)

Na nepríjemného človeka môžete natrafiť kdekoľvek. Vo vlaku, v práci a možno máte jedného, s ktorým sa nedokážete zladiť aj vo svojej rodine. Nesie si so sebou dávku negativity, zvláštneho správania a jeho prítomnosť vás rozrušuje okamžite, ako ho vidíte. Nikdy neviete, na koho natrafíte a ako prebehne vaša vzájomná reakcia, preto sa oplatí poznať niekoľko rád, ako pristupovať k nepríjemným a komplikovaným ľuďom.

Nezostávajte ticho

Situácie, kedy sa musíte vyrovnať s divným správaním iných ľudí, mávajú rôznu podobu. Môže to byť mladý tínedžer, ktorý kope nohami do vášho sedadla v autobuse. Rovnako tak aj kolegyňa, ktorá svojim večným sťažovaním kazí atmosféru v kancelárii už dlhé roky.

Otravným a nepríjemným ľuďom sa vyhnúť nedá. Určite však môžete hneď povedať svoj názor a ubrániť si tak svoje hranice. Síce tohto človeka zázračne nezmeníte, minimálne máte šancu, že sa aj on ohradí voči vám a preventívne sa stiahne do úzadia. Tichom totiž vyjadrujete súhlas s jeho správaním.

Komunikujte s jasným zámerom

Ak sa odvážite povedať si svoj názor, snažte sa ho učesať do minimálnych a výstižných viet. Potlačte zvýšený hlas, emotívne prevracanie očí alebo mračenie. Kontrolujte reč svojho tela a gestá. Ľudia, ktorých správanie považujete za neprimerané, si to totiž o sebe nemyslia. Je tiež možné, že ich na základe osobných skúsenosti v takomto negatívnom svetle vnímate iba vy. Inak povedané – pripúšťate možnosť, že ste voči nim zaujatí?

Medziľudské vzťahy vyžadujú veľkú mieru tolerancie a empatie. Aj človek, ktorý sa správa nerozumne, môže práve prežívať ťažké obdobie, alebo je to spôsob, akým kompenzuje a maskuje svoju vlastnú neistotu.


Mohlo by vás zaujať: Aj hádky majú svoje pravidlá: 10 rád, ako upokojiť emócie a zvládnuť konflikty


Rešpektujte

Pamätajte, že i človek s najkomplikovanejšou povahou, akú poznáte, si budete o sebe myslieť, že myslí a koná správne. A budete to práve vy, v kom zase on vidí nedostatky. Viete napríklad o tom, že každý účastník konfliktu sa zvyčajne cíti ako obeť? Dokonca aj tomu, kto úmyselne provokuje, mohlo byť kedysi ublížené.

Základom upokojenia kolízie či už z náhodného stretnutia, alebo v rámci dlhodobých vzťahov, je rešpekt. Nikto nemá rád, ak je s ním zaobchádzané, ako by bol hlúpy, neschopný alebo nekompetentný. Platí jednoduché, no za to dokonale fungujúce pravidlo: Správajte sa k druhým tak, ako by ste chceli, aby sa oni správali k vám.

Nedajte sa obrať o svoj pokoj

Najťažšie zo všetkého je v danej chvíli vyrovnať sa s vlastnou nervozitou a vnútorným nepokojom. O to viac, ak ide o človeka, s ktorým ste pravidelne v kontakte. Vtedy môžete už vopred pociťovať úzkosť z ďalšieho nevyhnutného kontaktu. V takom prípade už nad vami daná osoba (hoci o tom ani nevie) prevzala moc.

Dýchajte zhlboka, opustite miestnosť, zamerajte myšlienky úplne iným smerom. Nepríjemné situácie spôsobujú silný stres a veľmi rýchlo menia prirodzené reakcie, preto by ste im mali venovať čo najmenej pozornosti.

Myslite vo vzdialenej rovine

Nepríjemných ľudí vo svojom okolí môžete obchádzať, ignorovať a uchovať si zdravý odstup. Ak sa ocitnete zoči voči a tušíte, že to zase dopadne obojstranným hnevom, pokúste sa predstaviť si, či toto stretnutie nejakým spôsobom zasiahne do vášho života o týždeň, mesiac, či rok. Komplikované povahy nezmeníte, na silu svojej reakcie však máte plný dosah. Vybudujte si odolnosť voči ich nezdravému pôsobeniu. Napríklad tak, že budete posilňovať svoje zdravé vzťahy s ľuďmi, ktorí sú naladení na rovnakej vlne.


Objavte ešte viac zaujímavých článkov, receptov a videí!

Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close