Autá sú s nami už takmer jeden a pol storočia. Za ten čas sa stali neodmysliteľnou súčasťou ľudstva a v dobe ich vzniku umožnili cestovanie do vzdialenejších cieľov za oveľa kratší čas aj bez použitia zvieracej sily. Ako sa menil ich dizajn od začiatku 20. storočia až po súčasnosť?
V článku sa dočítate:
- Prečo boli pred sto rokmi autá také dlhé
- Ktorá značka uviedla prvé SUV
- Kedy vznikol prvý Chrobák
- V koľkých farbách sa vyrábalo prvé Porsche 911
- Ktorý model vytlačil obľúbené Favority
Začiatok výroby áut – koniec 19. storočia
Za otca automobilov je považovaný Carl Benz. Už v roku 1879 vytvoril jednovalcový dvojtaktný agregát. Vo svojej dobe bol považovaný za prelomový. Vďaka nemu sa Benz mohol ďalej venovať výrobe vôbec prvého automobilu poháňaného benzínovým motorom. Podotýkame, že vtedy boli najefektívnejším spôsobom prepravy parné vlaky.
Prvé dvojmiestne vozidlo predstavil Benz v roku 1885 a motor v ňom bol až štvortaktový. Nachádzal sa v zadnej časti vozidla. Zaujímavé je, že jeho výkon bol len 0,5 kW, pričom výkon dnešných lacnejších áut sa pohybuje na hranici 100 kW.
Carl Benz požiadal o patent presne 29. januára 1886. Patent má číslo 37435 a je označený ako „vozidlo poháňané plynovým motorom“. Považuje sa za niečo ako rodný list všetkých automobilov. V lete toho roku sa po prvýkrát dostalo aj do ulíc. Malo tri kolesá a nieslo názov Benz Patent Motor Car 1.
1910
S dizajnom to bolo možno ešte zložitejšie ako so samotným pohonom. Výkon auta totiž neurčoval len motor, ale aj aerodynamika vozidla, rozloženie váhy a rozmiestnenie komponentov. Do montážnej linky dostal automobily vo veľkom Henry Ford. Jedným z prvých obrovských hitov bol Model T – dostal sa do predaja v roku 1908 a počas 10. rokov 20. storočia sa ho predalo takmer 15 miliónov kusov.
Auto bolo obrovské, malo štyri kolesá kvôli lepšiemu zatáčaniu, volant sa nachádzal na pravej strane a motor konečne vpredu. Strecha bola fyzicky sklápateľná, predné sedadlá nemali dvere a niekedy celému autu dokonca chýbalo aj čelné sklo. Táto karoséria dostala názov „runabout“ a ľudia ju prirovnávali k veľkým kočíkom.
1920
V 20. rokoch prišli do módy dlhšie automobily. V Amerike aj Európe sa začalo investovať do cestnej infraštruktúry. Z prašných ciest sa stávali pevné betónové, čo umožňovalo aj rýchlejšiu jazdou mestom. Táto doba je povestná najmä rezervným kolesom, ktoré sa nachádzalo na pravej alebo na ľavej strane motora.
Automobily mali vďaka spevneným cestám o niečo nižšie položenú karosériu a dizajn mal krivkové tvary. Takzvané „dlhé nosy“, ako sa hovorilo týmto autám, získali svoju prezývku vďaka 8- až 16-valcovým motorom. Na ich umiestnenie potrebovali v prednej časti vozidla veľa priestoru. Autá sa začali aj farbiť do vyzývavejších farieb, populárne boli najmä červená a žltá.
1930
30. roky sa niesli viac v duchu technologického pokroku než dizajnových inovácií. Autá sa vyrábali s podvozkom, ktorý bol ľahší a teda aj jednoduchší na výrobu. V tomto období sa stali samozrejmosťou napríklad blatníky a interiér dostal taktiež farebný nádych. Autá si mohli dovoliť už aj bežné rodiny a hitom bol najmä Cadillac Sixty Special.
Mal tvar slzičky, teda svoju prednú časť viac ku koncu zaobľoval. Strecha sa vo vybraných modeloch stala pevnou súčasťou konštrukcie a pribudli stierače, ako aj predné a zadné nárazníky, ktoré chránili pred ťukancami s inými vozidlami. Objavili sa tu aj sťahovacie okná (predné aj zadné) a svetlo sveta uzrelo aj prvé SUV, konkrétne model Chevrolet Suburban, ktorý sa inovuje dodnes.
1940
Druhá svetová vojna znamenala obmedzenia vo výrobe komerčných automobilov a trh sa sústredil na vojenské vozidlá. Napriek tomu táto doba priniesla obrovskú dizajnovú inováciu známu ako Ponton. Toto slovo vyjadrovalo jednotu stúpadiel, svetlometov a blatníkov do neprerušovaného dizajnu. Vznikla tak komplexná konštrukcia vozidla, ktorá znova urýchlila výrobný proces.
Prvé z takýchto vozidiel opustilo fabriky rok po vojne a bol to model Gaz-M20 vyrábaný v Sovietskom zväze. Populárny bol v celej Európe. Jednotnou konštrukciou sa o niečo zväčšil priestor na zadný kufor a výrazne sa zlepšila jeho aerodynamika. Tento model sa predával celé desaťročia.
1950
Aj 50. roky boli érou najmä európskych značiek. Vznikli vtedy Cooper Mini, Volkwagen Beetle (známy Chrobák) a Citroen DS. Na starom kontinente sa začalo dbať na kompaktnosť. Menšie rozmery a nižšia váha šetrili palivo, čím zvýšili dojazd. Vhodné boli na bežné jazdenie po meste. Ich jedinou nevýhodou bol malý zadný úložný priestor.
V Amerike sa veľkej obľube tešili nízke, no za to široké autá Cadillac Eldorado. Za oceánom začali experimentovať aj s farbami, objavovali sa vyzývaná ružová či pastelové farby (dokonca aj kombinácie) a farebný nádych dostal aj interiér. Tieto autá spoznáte najmä vďaka výrazne zdvihnutým zadným svetlometom. Prevažne išlo o sklápateľné kabriolety.
1960
Nie všetci boli príchodom robustných a nízkych áut nadšení. Záujem o menšie modely vyplnili v 60. rokoch značky ako Toyota a Nissan, ktoré boli dovážané z Japonska. Najmä model Corolla sa považovala za praktické auto, ktoré prinieslo do Európy hranatejšie tvary karosérie a teda aj lepšie využitie priestoru pre motor aj úložisko.
Hranatejší dizajn prinútil aj Ameriku zmeniť výrobu a svetlo sveta uzreli prvé modely áut Ford Mustang či Chevrolet Camaro. Boli však o niečo väčšie ako európske značky. Týmto autá sa hovorilo Pony cars, pretože mali dlhé kapoty, nízky podvozok a boli cenovo dostupné. Na poli dizajnu sa po prvýkrát v 60. rokoch objavili metalické farby, najmä modrá, zelená a tyrkysová. Autá sa leskli na každom kroku a boli veľmi hlučné.
1970
Na zmenu dizajnu je zvyčajne potrebný vonkajší faktor. V 70. rokoch to bolo ropné embargo. Autá museli byť kvôli nízkej spotrebe menšie a úspornejšie, pretože to tak ľudia chceli. Stále sa vyrábali aj väčšie dvojmiestne autá ako Pontiac Firebird, no väčší úspech mali Fordy – najmä Pinto a model 500 pre piatich cestujúcich.
Prezývku „veľké malé auto“ dostal model AMC Gremlin. Zachoval si hranaté tvary, ale výrazne zrezal z kufra. Za priekopníka tejto doby sa však radí prvé Porsche 911, ktoré si dovolilo zvoliť oblejší dizajn, čím zvýšilo aerodynamické vlastnosti. Dostupné bolo až v 39 farbách a populárne boli najmä žltá, červená, modrá, hnedá aj zelená.
1980
Počas 80. rokov sa pokračovalo vo výrobe menších modelov a stále sa preferovali hranaté tvary. Meniť sa však vo veľkom začal najmä interiér auta. Pribúdali tlačidlá na palubnej doske a dokonca aj na volante. Palubovka sa stala komunikačným centrom, odkiaľ vedel vodič vybaviť prakticky čokoľvek ohľadom funkcionalít svojho auta.
Autom, ktoré predbehlo svoju dobu, bol slávny model DMC Delorean z roku 1981. Nemohol si ho dovoliť každý, no objavoval sa v mnohých kultových filmoch, napríklad Späť do budúcnosti. Postranné dvere sa neotvárali vertikálne, ale horizontálne. Počas dažďa to nebolo ideálne riešenie. Túto vlastnosť si však model zachoval dodnes.
1990
Úplný prechod k oblému dizajnu prišiel v 90. rokoch. Ľudí už unavovali nudné opakujúce sa tvary a plynulé krivky znamenali automobilovú renesanciu. Porsche 911 bolo dizajnovo popredu a stačilo mu svoj dizajn len zdokonaľovať. Ikonickým autom týchto rokov je však aj Mazda Miata so svojimi sklápateľnými prednými svetlometmi pripomínajúcimi oči.
Automobilky sa presvedčili, že dizajny automobilov sa vracajú každých 30 rokov. Sedany postupne začali vytláčali autá typu combi, ktoré pridávali jeho užívateľovi veľký zadný kufor. U nás bola po páde komunizmu mimoriadne populárna domáca Škoda Favorit, ktorá však mala stále hranatý dizajn. Nahradili ju až Felície.
2000 a súčasnosť
Aj napriek neustále trvajúcemu oblému dizajnu a krivkám sú dnes autá fádnejšie ako v minulosti. Ľudia uprednostňujú čierne, biele a strieborné farby pred živými farbami. Mechanické tlačidlá na palubovke nahrádza dotykový displej a spaľovací motor má konkurencieschopný elektromotor.
Dnes je na trhu najväčší výber značiek, tvarov, motorov, farieb a výbav, aký kedy bol. Auto si môžete poskladať aj na mieru a máte slobodu rozhodovania takmer vo všetkom. Aj vďaka ich pomerne nízkej cene v porovnaní s kúpnou silou je ich na cestách niekedy viac, ako by sme chceli.
Budúcnosť
Ak má platiť to, čo hovorili automobilky v 90. rokoch, tak sa 20. roky 21. storočia budú znova niesť v znamení hranatých tvarov. To však vôbec nemusí byť pravda. Najmä kvôli aerodynamike a jazdným schopnostiam sa zrejme výroba už nikdy nevráti do hraných tvarov podobných starším Favoritom. Očakáva sa, že karoséria nebude ani príliš hranatá, ani príliš oblá. Vnútorná palubovka nebude mať veľa tlačidiel, ale pár ich predsa ostane. Čo myslíte, čo prinesie budúcnosť na poli dizajnu automobilov?
Zdieľať na