Takmer zabudnutá pohánka: Je pre vaše telo bombou plnou zdravia

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Vyskúšali ste už niekedy pohánku?

Pohánka má na vaše telo množstvo pozitívnych účinkov

Pôvodne potravina chudobných, dnes jedna z najzdravších uznávaných superpotravín. Pohánka zaznamenáva v súčasnosti obrovský návrat do moderných kuchýň. Je veľmi citlivá na chemikálie, a preto sa môže pestovať len na nekontaminovaných pôdach. Chráni vás pred voľnými radikálmi, pretože obsahuje antioxidanty a tiež vzácny vitamín P. Pomáha pri krvácaní, posilňuje žily a cievy, imunitu, no aj potenciu. Vyskúšate ju?


Obilie chudobných prekvapuje svojou silou

Pohánka je vďaka svojmu obsahu dokonca zaraďovaná aj medzi superpotraviny – t.j. najzdravšie potraviny na svete. Pochádza zo strednej a juhovýchodnej Ázie. Do Európy ju doviezli Mongoli, ktorí ju tu aj značne rozšírili. No v 15. storočí sa jej pestovanie obmedzilo len na pár krajín, udomácnila sa napríklad na Morave. Po zistení jej pozitívnych účinkov na zdravie je však v súčasnosti čoraz viac zaraďovaná do jedálničkov domácností, ale aj luxusných reštaurácií.


Mohlo by vás zaujímať: Sezam lahodí vášmu telu: Vyskúšajte ho v podobe oleja či do šalátu!


V čom je jej tajomstvo?

Určite v jej obsahu, ukrýva v sebe totiž množstvo účinných látok, za ktoré by sa nemusela hanbiť nijaká potravina:

  • rutín (vitamín P)
  • minerály – vápnik, fosfor, draslík, horčík, železo
  • nenasýtené mastné kyseliny
  • vitamíny skupiny B - B1, B2
  • vitamíny E, C
  • aminokyseliny

Trojhranný antioxidant vhodný pre celiatikov

Na prvý pohľad sa zrnká pohánky podobajú na malé oriešky. Obsahujú však toľko sily, koľko by hádal málokto. Zatracovaná obilnina totiž obsahuje veľmi cenný flavonoid rutín (označuje sa aj ako vitamín P). Vďaka nemu nedochádza vo vašom tele ku oxidácii vitamínu C a pôsobí tak ako ochrana vašich ciev pred voľnými radikálmi a vznikom rakoviny. Vďaka svojmu bezlepkovému zloženiu je pohánka vhodná aj pre ľudí stravujúcich sa podľa bezlepkovej diéty.

Pohánka pomáha pri:

  • chorobách žíl a ciev
  • kŕčových žilách
  • hemoroidoch
  • častom krvácaní z nosa a ďasien
  • posilňovaní väzivových tkanív
  • posilňovaní potencie a libida
  • zlepšovaní imunity
  • prevencii pred reumou a artritídou
  • ochrane pred baktériami
  • priaznivom ovplyvňovaní krvného obehu

Mohlo by vás zaujímať: Šťava z mladého jačmeňa: Zdravšie telo vám zaručí už za tri mesiace!


Čo s ňou?

Pohánku zoženiete v každom väčšom supermarkete, alebo v predajniach zdravej výživy. Zaobstaráte si ju vo forme celých zŕn, múky, krupice či šrotu. Pripraviť sa z nej dajú napríklad lievance, chlieb, cestoviny, no používa sa aj ako závarka do polievok a pripraviť sa z nej dá aj chutná kaša, či nákyp.

Všetkého veľa škodí

A toto pravidlo platí aj pri pohánke. Ľudia s vysokým krvným tlakom by ju nemali konzumovať denne, pretože pri dlhodobom častom užívaní môže mierne zvýšiť krvný tlak. Jej denné užívanie je však málo pravdepodobné. Stačí, keď si ju doprajete raz za týždeň a vaše cievy a telo budú v super kondícii.


Máte radi pohánku a pokrmy z nej? Podeľte sa s ostatnými čitateľmi so svojimi názormi v diskusii a vyhrajte víkendový pobyt alebo niektorú z ďalších cien v našej súťaži. Nezabudnite uviesť platnú emailovú adresu.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (26)

  • Evina 05.11.2017, 09:33

    pohánka ma výbornú chuť ,doporučujem každému

  • Eva 05.11.2017, 09:31

    Ani som netušila ako chutí pohánka. Môžem potvrdiť ,že má výbornú chuť, doporučujem každému.

  • Eva Slováková 11.01.2015, 15:31

    Pohánkové vločky používam pre skrátenie času varenia polievok takto: Nastrúhanú zeleninu(mrkvu, petržlen,kaleráb, cibuľu, ak mám tak aj inú, napr. hrášok...) posmažím opartne na oliv.oleji, aby beta-karotén z mrkvy zafarbil olej na oranžovo, potom zalejem vodou a po párminútovom povarení tejto zmesi pridám pohánkové vločky, prípadne aj nejaké vhodné cestoviny, ktorými sa polievka zahustí,keď ju ešte pár minút povaríme. Pre zlepšenie jej chuti možno do nej pridať čo máme po ruke: štipku buď č.korenia, či zelené listy petržlenu, zeleru, špenátu, bazalky a pod. Je výborná a zdravá a rýchlo uvarená. Ak jej uvaríme viac, zvyšné množstvo môžeme odložiť na nasledujúci deň tak, že chutí ako čerstvá takto: Horúcu-vriacu polievku ihneď premiestnime do skleneného zaváracieho pohára a uzavrieme ho dobre ihneď viečkom so závitom. Po ochladení pohára s polievkou v studenej vode môžeme ju potom odložiť do chladničky. Vyrdží ako čerstvá v chladničke takto niekoľko dní.(Viečko musí vzduchotesne uzatvárať pohár!)

  • monika 26.03.2014, 10:25

    Ďakujem za tip!Pekný deň!

  • Eva 23.03.2014, 08:33

    Ako uvariť pohanku namiesto ryže? Koľko vody?

  • Majka 06.03.2014, 10:02

    Ja používam pohánku ako hlavné jedlo .Namočenú pohánku mixujem s jablkom a banánom na kašu a posypem škoricou,alebo rizoto s naklíčenej pohánky a zeleninu podľa chuti tiež čerstvú. Všetko čerstvé,aby nestratili hodnotné látky,ktoré má mať pohánka. Po tepelnej úprave stratí všetko hodnotné a potrebné pre náš organizmus. Skúste je to bomba.

  • Petra 06.03.2014, 09:24

    Pohanka s bryndzou mnaaaaam !!!! :D

  • gusto 08.02.2014, 00:47

    doporucujem fain.

  • janci 09.06.2013, 12:23

    ja nakupujem pohankove vlocky a ine zdraviu prospesne potraviny na http://www.racioshop.sk/

  • Anna 07.01.2013, 09:53

    Pohánka je veľmi dobrá, keď sa uvarí ako ryža. Môžeme ju ochutiť buď na sladko: med, ovocie, škoricový alebo vanilkový cukor, alebo na slano, pokrájame šunku a postrúhame syr.

1 2 3 >

Pridať komentár