Všetkého veľa škodí: Koľko behu týždenne vám naozaj prospieva?

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
Koľko behania prospieva a koľko už škodí?

Behom sa mnohí z nás udržiavajú vo forme a nedajú na tento šport dopustiť. Čo sa však týka jeho blahodarných účinkov na zdravie, nič zrejme nie je také ružové, ako sa na prvý pohľad zdá. Priveľa behu vraj dokonca môže byť jedným z klincov do rakvy. Koľko teda behávať, aby sa vaše telo tešilo najmä z benefitov tohto pohybu?


Počasie je zo dňa na deň príjemnejšie a tak nečudo, že sa parky a tichšie cestičky zapĺňajú bežcami. Beh nie je drahý, netreba sa ho učiť, nevyžaduje špecifické podmienky, človeku často stačia len tenisky, cesta a športové oblečenie... nehovoriac o prospešnom vplyve na zdravie. Niet divu, že je nielen v našich končinách taký populárny. Ani s behom sa to však nemá veľmi preháňať.


Mohlo by vás zaujať: Udržte sa štíhli a vo forme aj vo vyššom veku: Začnite s behom už dnes!


Prirýchlo a priďaleko nie

Viacero predošlých štúdií naznačovalo, že ľudia, ktorí prebehnú viac ako približne 32 kilometrov za týždeň priemernou rýchlosťou 12 km/h alebo rýchlejšie majú kratší život ako tí, ktorí behajú na menšie vzdialenosti a pomalšie. Podobné výsledky minulý rok prezentovali dánski vedci.  V rámci Copenhagen City Heart Study prezentovali výsledky svojej tridsaťročnej práce, počas ktorej sledovali takmer 1900 bežcov. Zistili, že tí, ktorí behali pomalšie a do 2,5 hodiny za týždeň žili o šesť rokov dlhšie ako aktívnejší športovci behajúci dlhšie a rýchlejšie. Zdá, že pri takomto „zaberáku“ sa strácajú pozitívne účinky, ktoré beh na telo má.

Naozaj ide o beh

Najnovšie sa tomuto problému venoval kardiológ Martin Matsumura z Kardiovaskulárneho výskumného inštitútu v Pensylvánii. Chcel zistiť, či v predchádzajúcich štúdiách nehrali úlohu skôr iné faktory v živote rýchlych a vytrvalých bežcov. Zameral sa preto na 3800 milovníkov tohto športu a preskúmal ich zdravotný stav a životný štýl.

Sústredil sa na zdravotnú históriu, zlozvyky ako fajčenie, branie liekov, no nenašli žiadneho spoločného menovateľa. Jediné, v čom sa skupiny ľahších a náruživejších bežcov odlišovali bola práve dĺžka a rýchlosť behu. Trochu paradoxným zistením však bolo, že práve skupina menej aktívnych bežcov, ktorá sa dožíva vyššieho veku, berie viac liekov proti bolesti. Inak sa zdá, že faktorom zapríčinujúcim rýchlejšiu smrť aktívnejších bežcov oproti menej aktívnym ostáva práve priveľmi intenzívny beh.


Mohlo by vás zaujať: Behanie verzus chôdza: Čo je lepšie pre vaše zdravie a čo pre postavu?


Koľko je teda ideálny čas?

Matsumura prirodzene neodsudzuje beh ako taký. V správnom množstve a intenzite podľa jeho názoru určite má priaznivý efekt na zdravie. Podľa jeho názoru však stačia maximálne 2-3 hodiny týždenne (čiže pre každodenných bežcov okolo 20 minút denne). Stále ide o väčšie množstvo tohto typu aktivity, ako je minimum odporúčané americkým Centrom pre prevenciu chorôb, ktoré ľuďom radí venovať sa podobnej aktivite aspoň 75 minút týždenne. Ideálne zrejme bude aj prispôsobiť tempo behu a preradiť na o niečo nižšie otáčky.


Koľko beháte vy? Aká rýchlosť vám najviac vyhovuje? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii.

Zdielať na Facebooku
  • Autor: Maroš
  • Foto: Thinkstock.com

Diskusia (14)

  • ivanhoe 25.08.2014, 12:26

    Ten članok je trochu zcesty 32 km za tyžden je pre mnohych malo,ved ak ma niekto ciel polmaraton a viac tak 32 tyždenne v treningu nestači,ale to je každeho osobna vec,ale pre rekreačnych bežcov je lepšie pravidelne behat po troche,ako sediet v krčme,alebo pri PC,len neplašme tych aktivnejšich

  • hujer 15.04.2014, 13:39

    OK, dávam si nový strop 31 km týždenne, a asi mi aj približne po dvoch rokoch behania vyhovuje.

  • ellaa28 08.04.2014, 10:20

    milujem tie reci ved ja to robim a Aha nic mi neni, ludia neuvedomujete si ze teraz ste mozno OK ale neskor v starsom veku, 60 a viac sa to prejavi? nech mi tu nikto netvrdi ze ak teraz behava neviem kolko vela kilometrov za den ze v starobe bude OK, nase klby a kosti nie su s dozivotnou zarukou, a hlavne tie klby a klbove lozko, podla mna vsetko treba s mierou, radsej prebehnem menej a zacvicim si aj ine, ako behat jak tak debil odnevidim donevidim a potom v 60tke sa neohnem ani preovladac od TV

  • zuzu 08.04.2014, 08:33

    treba cvičiť pravidelne, každý deň aspoň 15 min, nemusí to byť zrovna beh, lebo ten nevyhovuje každému...a chodiť pešo...

  • Juro Jánošík 08.04.2014, 00:54

    Takúto vec môže tvrdiť len človek, ktorý nikdy nebehal. Choď sa pozrieť na maratóny koľko chronicky chorých ľúdí je na štarte. A to sú ľúdia schopní odbehnúť týždenne viac ako 80 km. Všetko je o tréningu. Autor článku pravdepodobne nevie pochopiť, že sú ľudia ktorí behajú previdelne, takže na základe svojho životného štýlu skonštatoval pravdepodobnosť, že po odbehnutí viac ako 32 km týždenne by človek mal zahynúť. Keď má pán múdry 160 cm a 100 kg tak sú jeho úvahy pochopiteľné :-)

  • tibor 07.04.2014, 21:31

    netreba sa ho ucit? tu sa autor diskvalifikoval ... praveze treba, inak taki bezci neuceni naozaj budu zit kratsie...

  • všetko s mierou 07.04.2014, 17:55

    neviem či skracuje beh život ale mám osobnú skúsenosť s človekom, ktorý behával celý život a bohužial v 60tke mu vyschli chrupavky lebo si ich proste príliš namáhal a tiež mu začalo haprovať srdce. To bez akejkoľvek histórie srdcových chorôb v rodine a predpokladov ako obezita, alkohol, fajčenie... Takže si myslím, že všetko s mierou, lebo telo má istú životnosť a ak sa orgány príliš opotrebujú, prejaví sa to.

  • matti 07.04.2014, 17:47

    Zdroj Maroš? Seriózne? Odkaz na danú štúdiu/prácu daného kradiológa? Autor preloží pár riadkov, spraví z toho dva, tri odstavce, a posúva ako holý fakt. Informačná hodnota tohto článku je rovná slovu Maroš. Bez priameho odkazu na zdroj je to len výplod autora.

  • miro 07.04.2014, 17:40

    ja behavam kazdy den na pivo 1.5 km

  • Stefan 07.04.2014, 17:40

    Sorry, dovolím si tvrdiť, že ne h nemá na dĺžku života žiadny vplyv. Ale, prečo netvrdit opak, ved lekárne potrebujú stály a veľký obrat samozrejme.

1 2 >

Pridať komentár