Nielen chutná, ale aj zdravá: Strava, ktorá pomáha chrániť pred rakovinou

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
Konzumácia ovocia a zeleniny je prevenciou pri väčšine druhov rakoviny

Rakovina je zrejme najobávanejšia a najstrašnejšia choroba zo všetkých. Na celom svete sa vynakladá obrovské úsilie na zistenie jej presného vzniku. Nemožno dôkladne určiť, čo ju spôsobuje. Neustále však narastá počet vedeckých dôkazov o tom, že konzumácia niektorých potravín vyvoláva rakovinu. Naopak, s inými jej môžeme predchádzať. Hoci hlavné slovo má v liečbe oficiálna medicína, prírodné prostriedky môžu byť významnou súčasťou prevencie i liečivým prvkom.


Potrava ako príčina rakoviny

Na stravu sa nazerá ako na prvotnú príčinu spôsobujúcu rakovinu. Dnes sa konzumuje priveľa živočíšnych potravín, ktoré sú živnou pôdou pre rakovinu, v porovnaní s množstvom rastlinných potravín, ktoré pred ňou chránia. Jedlo zložené prevažne z mäsa sa v tráviacich orgánoch skoro úplne strávi a nezanecháva žiadne zvyšky.

Naopak, pri rastlinnej potrave značnú časť telo nevyužije a opúšťa ho v nezmenenej podobe. Vláknina svojím veľkým objemom prečistí črevá, odstraňuje karcinogénne látky z tráviaceho traktu a vylučuje ich so stolicou. Svojou objemnosťou zabezpečuje aj pravidelné vyprázdňovanie.

Zásadný význam pri prevencii i liečbe

Preventívne je potrebné zvýšiť príjem provitamínu A, vitamínu C a E, vlákniny a fytochemických prvkov. Tieto prírodné látky pomáhajú chrániť pred mnohými chorobami vrátane rakoviny. Dokonca sa úspešne používajú aj pri liečbe. Výsledky experimentov potvrdzujú ich účinnosť pri spomaľovaní rastu zhubných nádorových buniek. Nachádzajú sa takmer výlučne v potravinách rastlinného pôvodu: zelenina, ovocie, strukoviny, celozrnné obilniny, orechy či olejnaté semená.

Treba si však uvedomiť, že všetko sú to len možnosti prevencie či podporné prostriedky liečby. Pri akomkoľvek podozrení na rakovinu je nevyhnutné včasné odborné vyšetrenie. Rozhodujúcu úlohu má vtedy oficiálna medicína.


Mohlo by vás zaujímať: Potraviny, ktoré chránia pred rakovinou: Zaraďte ich do svojej stravy čo najskôr


Ovocie

Dôkladné vedecké výskumy opakovane potvrdzujú, že hojná konzumácia ovocia je prevenciou pri väčšine druhov rakoviny. Skoro každé ovocie i zelenina obsahuje flavonoidy, účinné zbrane proti rakovine. Napríklad slivky a jablká chránia najmä pred rakovinou hrubého čreva, ananás pred rakovinou žalúdka.

Protirakovinové pôsobenie treba vyzdvihnúť pri citrusoch a bobuľovom ovocí. U citrónov, pomarančov či grapefruitov je dané aj vitamínom C, limonoidami a pektínom. Hrozno obsahuje resveratrol, ktorý je antikarcinogénny. Černice, ríbezle, čučoriedky a ďalšie bobuľové plody sú bohaté na antokyaníny, silné antioxidanty, ktoré neutralizujú karcinogénny účinok voľných radikálov. Denne sa odporúča konzumovať aspoň 400 g čerstvého ovocia a zeleniny.

Zelenina

Každá zelenina chráni pred rakovinou vďaka bohatej koncentrácii provitamínu A, vitamínu C, fytochemikálií a vlákniny. Medzi najúčinnejšie patrí cvikla. Šťava zo surovej cvikly má silné detoxikačné účinky. Mrkva má veľa betakaroténu, ďalších karotenoidov a vlákniny. Účinné antioxidanty - karotenoidy a vitamín C - obsahujú aj paradajky, sladká paprika či baklažán.

Flavonoidy a fytoncídy obsiahnuté v cesnaku a cibuli chránia najmä pred rakovinou žalúdka, pažeráka a kože. V črevách pritom ničia pleseň candida, ktorá býva pri rakovine premnožená.

Kapustovitá zelenina - kapusta, karfiol, kaleráb, brokolica či reďkovka majú veľa sírnych fytochemikálií, a teda aj výrazný antikarcinogénny vplyv. Tento účinok sa zachováva aj po varení.


Mohlo by vás zaujímať: Statoční bojovníci proti rakovine: Naservírujte si tieto potraviny ešte dnes


Ďalšia dávka zdravia

Strukoviny, celozrnné obilniny a olejnaté semená chránia pred rakovinou vďaka vysokému obsahu vlákniny a fytochemikálií. Dôkladné výskumy v Španielsku a USA prišli k záveru, že ak olivový olej nahradí iné potravinové tuky, zníži sa tým aj riziko rakoviny prsníkov a hrubého čreva.

Potrava zvyšujúca riziko rakoviny

Aby ste znížili riziko rakoviny, obmedzujte:

  • mäso a údeniny: Vedecké štúdie odhalili, že konzumácia mäsa je závažným rizikovým faktorom skoro pri všetkých typoch rakoviny. Vyhnite sa najmä červenému mäsu, príliš prepečenému a grilovanému na ražni, vyprážanému, solenému a údenému - šunka, slanina, klobása.
  • mlieko: Výsledky výskumov tvrdia, že nadmerná konzumácia plnotučného mlieka súvisí s výskytom niektorých typov rakoviny.
  • nakladané, solené, príliš korenené a údené potraviny, napríklad údené ryby či syr
  • horúce jedlá a nápoje
  • cukor: Nadmerná konzumácia bieleho cukru môže viesť k rakovine hrubého čreva, žalúdka a cervikálnej – krčnej rakovine.
  • rafinované výrobky: Riziko vzniku rakoviny podmieňuje najmä: nedostatok vlákniny, nadmerný obsah cukru a transmastné kyseliny. Tie navyše zvyšujú hladinu cholesterolu a podporujú artériosklerózu a infarkt.
  • alkohol, káva a tabak: Ich kombináciou sa karcinogénny účinok znásobuje.

Ktoré ovocie a zeleninu si doprajete najčastejšie vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (1)

  • Jarka 09.10.2018, 09:33

    Ja nie som krava, aby som žrala len takéto sračky plné dusíka a čo ja viem ešte čoho.

1

Pridať komentár