Chcete si udržať pevné zdravie aj počas chladnejších dní? Začnite otužovať!

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Snažíte sa otužovať aj počas chladnejších mesiacov?

Jednou z osvedčených metód na posilnenie imunity je otužovanie

S jeseňou prichádza aj premenlivé počasie. Výkyvy teplôt sú pre náš organizmus veľkou záťažou. Ak chcete chladnejšie mesiace zvládnuť bez ujmy na zdraví v podobe chrípky či prechladnutia, mali by ste svoje zdravie posilňovať. Jednou z osvedčených metód je otužovanie.


Možností je viac

Nemusíte sa hneď stať „ľadovým medveďom“. S otužovaním sa väčšinou začína doma striedaním teplej a studenej sprchy. Dá sa to však aj bez vody. Napríklad pravidelným vetraním pustíte dovnútra zakaždým trochu studeného vzduchu.

Ak to dovoľuje vonkajšia teplota, vyskúšajte neskôr spať pri pootvorenom okne alebo si pri ňom ráno zacvičiť. V prípade, že máte radi beh a bicyklovanie, môžete sa mu venovať celoročne.

Benefity na nezaplatenie

Pravidelným otužovaním budete lepšie odolávať chorobám. Ak vás predsa len prekvapí prechladnutie či chrípka, priebeh bude miernejší a uzdravíte sa rýchlejšie.

Otužovanie podporuje imunitný systém, priaznivo pôsobí na termoreguláciu organizmu, srdcovo-cievny systém aj mozog. Zabezpečuje lepšie prekrvenie pokožky, ktorá sa tak stáva pevnejšou a pružnejšou. Okrem fyzickej odolnosti sa zvyšuje aj psychická odolnosť. Je dokázané, že otužilci sú aktívnejší a ľahšie sa vyrovnávajú s únavou. Otužovaním sa neupevňuje iba zdravie, ale aj vôľa.


Mohlo by vás zaujímať: Otužovanie vám pomôže k pevnejšiemu zdraviu: Skúste aspoň to čiastočné!


Ako začať?

Snažte sa ho vnímať ako dlhodobú záležitosť. Nikto z nás sa otužilcom nenarodil, na chlad si treba zvykať postupne. Síce je pravda, že niektorí ľudia mu odolávajú lepšie, no aj to možno natrénovať. Dôležité je venovať tomu čas, trpezlivosť a odhodlanie. Ak ste doteraz nič podobné nerobili, skočiť rovno do ľadovej vody nie je dobrý nápad.

Prvým krokom je konzultácia s lekárom. Hoci je otužovanie zdraviu prospešné, nie každý ho môže absolvovať. Pri vyšetrení sa kladie dôraz na dýchacie cesty, srdce, pľúca a obličky. Po schválení odborníkom vám už nič nebráni v ceste.

Jednoduché, ale účinné metódy

Ideálne je pravidelne plávať v jazerách od leta a pokračovať až do zimy, čím telo postupne pripravujete a učíte znášať chlad. Ale môžete využiť aj ďalšie metódy, napríklad saunovanie či trenie tela vlhkým uterákom na zlepšenie prekrvenia.

Chodenie v studenej vode môžete vykonávať v tečúcom potôčiku alebo tomu prispôsobenej vani. Studená voda má siahať nanajvýš do polovice lýtok. Prechádzajte sa v nej dovtedy, kým je počiatočný silný chlad vystriedaný príjemným pocitom tepla.

Podobné účinky prináša beh v rannej rose. Stačí len niekoľko minút. Potom nohy zľahka utrite, natiahnite teplé ponožky a pochodujte, až kým sa nohy vysušia a pocítite v nich silné prúdenie krvi.

Zimnou alternatívou je behanie po snehu. Malo by trvať len niekoľko sekúnd. Potom sa treba ihneď vrátiť do teplej miestnosti, nohy poriadne vysušiť, natiahnuť teplé ponožky a chodiť dovtedy, kým nepocítite silné prúdenie krvi. Táto metóda pomáha aj pri studených nohách. Ide tu o veľký teplotný rozdiel, čím dochádza k rýchlemu zlepšeniu prekrvenia.


Mohlo by vás zaujímať: Proti chorobám a pre krajšu pokožku: Zoceľte svoje telo otužovaním!


Návod pre začiatočníkov 

Asi najznámejší a najbežnejší spôsob otužovania je ranná sprcha studenou vodou. Málokto však vie, že je pri nej potrebné dodržiavať určité zásady a postupnosť, aby sme si neuškodili. Mala by trvať 1 až 3 minúty a začiatočníci by ju mali používať denne. Najlepšie je začať vlažnou vodou a postupne znižovať jej teplotu.

Najskôr sa sprchujú chodidlá a zápästia vodou, ktorá má izbovú teplotu. Tá sa každý deň pomaly znižuje, aby si telo zvyklo na chladnú vodu. Postupne sa ochladzujú kolená, stehná, ruky a ramená, brucho, hrudník a nakoniec celé telo okrem hlavy. Pri sprchovaní však nestojte na mieste, hýbte sa! Po každom otužovaní sa utrite dosucha a navlečte si ponožky, aby nohy ostali v teple. Nasledovať by mali zahrievacie cviky a potom raňajky.

Pre aktívnejších otužilcov

Asi po pol roku každodenného otužovania môžete pridať otužovanie vonku prostredníctvom behu či bicyklovania. Otužilci sú síce v neustálom pohybe, no príliš ľahký odev nie je na mieste. Snažte sa zhodiť jednu vrstvu oblečenia. Ústa ani nos si neprekrývajte šálom či šatkou. Pri výdychu sa na nich usadzujú choroboplodné zárodky, ktoré potom opäť vdychujeme. Pre odvážnejších je poslednou fázou dlhodobej prípravy plávanie v ľadovej vode.


Vyskúšali ste už otužovanie? Napíšte ostatným čitateľom svoje skúsenosti do diskusie pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár