Fast food je škodlivý a predsa mu nevieme odolať: Prečo je tak návykový?

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Konzumujete často jedlá rýchleho občerstvenia?

Fast food je relatívne lacné a hlavne rýchlo pripravené jedlo, o ktorom dobre vieme, že nie je zdravé, ale aj napriek tomu je vysoko návykové

Fast food je relatívne lacné a hlavne rýchlo pripravené jedlo, podávané na počkanie. Pizza, hamburger, hranolčeky, hot dog či kebab, to sú bežné príklady rýchleho občerstvenia. Dobre vieme, že škodia nášmu zdraviu, napriek tomu im len ťažko odolávame. Sú vysoko priemyselne spracované, energeticky výdatné a špeciálne vymyslené tak, aby boli čo najchutnejšie.


Čo ide najviac na odbyt?

Analýza podielu na trhu najznámejšej siete hamburgerov ukazuje, že Big Mac a hranolčeky sú najobľúbenejšie položky z menu. Big Mac, veľké hranolčeky, veľká kola – toto ukážkové menu poskytuje 1 360 kalórií, čiže asi dve tretiny štandardného celodenného príjmu. Obsahuje 89 percent odporúčanej dennej dávky tuku pre človeka, ktorý prijme 2 000 kalórií. Obsah cukru je 95 gramov, čo je viac ako 2-násobok toho, čo Americká kardiologická asociácia odporúča na deň.

Veľa energie, málo živín

Rýchle občerstvenie obsahuje veľa kalórií, cukru, tuku, soli a kofeínu. Väčšina vlákniny, vitamínov a minerálov obsiahnutých v pôvodných potravinách sa počas priemyselného spracovania vytráca. Výživová hodnota je nízka, zato obsah energie vysoký.

Pre porovnanie: 100 g hranolčekov má 560 kcal a 100 g varených zemiakov len okolo 60 kcal. Okrem cukru a soli sa na zlepšenie chuti používa aj glutaman sodný a ďalšie prísady. Niektoré z týchto vlastností však môžu viesť až k závislosti. 


Mohlo by vás zaujímať: Jedlo ako droga: Keď sa niektorým pochúťkam skrátka "nedá" odolať


Zákerný „biely jed“

Cukor sa vo fast foodoch neobjavuje len v sladených nápojoch. Nájdete ho takmer vo všetkých potravinách. Ak si však zákazníci pridajú k menu sladený nápoj, obsah cukru sa zvýši až desaťnásobne. Existuje mnoho znakov, ktoré potvrdzujú závislosť od cukru, no závislosť od limonád súvisí najmä s obsahom kofeínu.

Kofeínová pasca

K zvýhodnenému menu patrí veľká limonáda, ktorá prináša zhruba 58 mg kofeínu. Výrobcovia nápojov ho označujú za dochucovadlo, ale len málo ľudí často popíjajúcich limonádu dokáže rozoznať kolu s obsahom kofeínu a bez neho.

Funkciou kofeínu v limonáde je zvýšenie výnimočnosti už aj tak dosť podmanivého sladeného nápoja. Závislosť od kofeínu spĺňa všetky kritériá závislosti a je dobre zdokumentovaná. Pri jeho vysadení boli preukázané bolesti hlavy, vyčerpanosť a zníženie výkonu. Kritériá závislosti môže spĺňať až 30 percent ľudí, ktorí ho konzumujú.

Naučená voľba

Ukážkové menu obsahuje 1 380 mg sodíka, čo je viac než polovica odporúčanej dennej dávky soli. K tomu treba pripočítať priemyselne spracovávané jedlá rôznych druhov, ktoré prispievajú do stravy ďalším podielom sodíka.

Soľ a kalórie idú takmer vždy ruka v ruke, spomeňte si na zemiakové lupienky. Na príjem soli sa však hľadí skôr ako na naučenú voľbu než ako na závislosť. Chuť na slané sa môžeme naučiť ovládať a tak regulovať príjem soli.


Mohlo by vás zaujímať: Závislosť na jedle naozaj existuje: Toto sú najväčší zabijaci nášho zdravia


Mastný a škodlivý

Nositeľom chuti v jedlách typu fast food je tuk. Vysoký podiel tuku zohráva zásadnú úlohu v jeho slasť vyvolávajúcich vlastnostiach. Z výskumov vyplýva, že pri konzumácii tučných jedál sa naruší vnímanie sýtosti. Mastné kyseliny prenikajú do mozgu, ktorý vzdoruje pôsobeniu inzulínu a leptínu - hormónu potláčajúceho hlad. Ten nevysiela signál „už dosť“, preto sa ľahko prejeme.

Nepriaznivé následky

Nasýtené tuky a trans-tuky negatívne ovplyvňujú naše zdravie. Napádajú mozgové tkanivo, poškodzujú proteíny nervových buniek a vyvolávajú v nich zápal. Zvyšujú riziko ischemickej choroby srdca. Pri smažení sa tuky nemenia po každom použití tak, ako treba. Viacnásobným zohrievaním sa z nich uvoľňujú škodlivé látky, ktoré urýchľujú aterosklerotické a rakovinotvorné zmeny.


Mohlo by vás zaujímať: Ray Kroc: Muž s českými koreňmi, ktorý kúpil od McDonaldovcov reštauráciu a vybudoval najväčšiu sieť fast-foodov na svete


Rýchla príprava, rýchla konzumácia  

Fast food sa je rýchlo, čo prispieva k vzniku vredov a nadváhy. Konzumácia v nadmerných množstvách môže viesť k nedostatku živín, pretože ide o neplnohodnotnú výživu chudobnú na vitamíny a minerály potrebné pre život. Keďže neobsahuje skoro žiadnu vlákninu, môže viesť k zápcham a bolestiam brucha. Zvýšený cholesterol, pálenie záhy, vysoký krvný tlak či cukrovka – to sú ďalšie riziká, ktoré so sebou prináša takéto stravovanie.

Prečo nevieme odolať?

Podľa výskumov sa nadbytočné kalórie z tuku ukladajú v tele s vyššou účinnosťou ako tie zo sacharidov: 90 – 95 percent oproti 75 – 85 percentám. Preto sa príjem tuku vždy považoval za hlavný faktor priberania.

Nezabúdajte, že veľmi tučné jedlá obsahujú takmer vždy aj veľké množstvo škrobu alebo cukru, ako napríklad pizza či sušienky. Pridaním cukru do jedla sa výrazne zvýši preferovanie veľmi tučných jedál u ľudí s normálnou hmotnosťou. Z toho vyplýva, že kombinácia vysokého podielu tuku s vysokým podielom cukru je zrejme návykovejšia ako samotný veľký podiel tuku.


Ako často si fast food doprajete vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár