Cvičenie s fitloptou: Na čo je dobré a aké výsledky môžete očakávať?

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Kúpili by ste si filtoptu na takýto domáci tréning?

Fitlopta má veľa nesporných výhod, ktoré vám pomôžu pri bolestiach chrbta a zhoršenej stabilite

Fitlopta, alebo aj nafukovacia gymnastická lopta, má veľa nesporných výhod, ktoré vám pomôžu pri bolestiach chrbta a zhoršenej stabilite. Pomáha pri rehabilitáciách, ale aj ako prevencia pred množstvom problémov kostrovo-svalového ústrojenstva. Ak hľadáte vhodný spôsob ako precvičovať svoje telo aj vo vyššom veku, bezpečne a pritom účinne, priblížime vám prínosy, ale tiež aj zásady cvičenia s fitloptou.


Dynamický sed

Z fitcentier sa fitlopty dostali do mnohých domácnosti. Pôvodne vznikli v 60. rokoch minulého storočia ako hračka pre deti, neskôr sa ich ujali fyzioterapeuti a zistili, že pri správnej veľkosti, vzhľadom k výške človeka, dokážu obnoviť pružnosť tela po úrazoch. Najväčší vzostup zaznamenali v dobe, kedy sa v kanceláriách menili za bežné stoličky v snahe zlepšiť držanie tela a minimalizovať nástrahy viac hodinového sedenia.

Fitlopta zabezpečuje tzv. dynamický sed. Tým, že nie je stabilná, nemá operadlovú časť a neustále na nej musíme udržiavať rovnováhu, aktivujú sa hlboké svaly v zadnej časti tela, dolnej polovici tela, aj v oblasti brucha a trupu.

Na tento druh sedenia si však treba zvykať iba pozvoľna. Hoci na pocit nejde o nič náročné, už 20 minút dynamického sedenia na úvod sa na druhý deň môže zmeniť na nepríjemnú svalovú bolesť.


Mohlo by vás zaujímať: Tipy na cvičenia vhodné pre ľudí v zrelom veku: Možností je viacero


Prispôsobte veľkosť lopty svojmu telu a zdatnostiam

Fitlopty sa vyrábajú v rôznych veľkostiach. Najdôležitejším parametrom je priemer lopty, ktorý bude súvisieť s vašou výškou. Ak máte viac ako 180 cm, siahnite po fitlopte s priemerom 75 cm, pre výšku 165 - 180 cm sa odporúča priemer 65 cm a pre ľudí s výškou 150 - 165 cm postačí fitlopta s priemerom 55 cm. Ak si nie ste istí alebo zabudnete, akú veľkosť zvoliť, odmerajte dĺžku od svojho ramena po končeky prstov na ruke.

Túto cvičebnú pomôcku treba nafúkať do takej plnosti, aby si svoj guľatý tvar udržala aj po zaťažení. Nesmie byť však úplne “prifúknutá”, inak stratí svoju pružnosť a vy z nej spadnete. Neskúsení cvičenci môžu na úvod začať aj s mäkšou loptou. Rýchlejšie si osvoja polohy tela na fitlopte a tie správne pohyby, ktorými sa udržia v stabilite.

Ak aj vážite viac, nebojte sa o nosnosť fitlopty. Sú vyrobené z moderných a pevných vinylových materiálov so štandardnou nosnosťou 150 kg. Kvalitnejšie modely majú nosnosť až 300 kg.

Ako má vyzerať správne sedenie na fitlopte?

Základná pozícia v sede by mala vyzerať nasledovne:

  • Sed nesmie byť hlboký - mali by ste z neho mohli kedykoľvek bez problémov vstať. To znamená, že úroveň bedrových kĺbov musí byť o malý kúsok vyššie ako kolená.
  • Sadnite si do stredu lopty tak, aby sa lýtka nedotýkali povrchu lopty.
  • Chodidlá dajte na šírku ramien a pevne ich oprite o podlahu či podložku.
  • Vytiahnite chrbát smerom hore a hlavu držte vzpriamene.
  • Brušné svaly stiahnite, lopatky a ramená spustite mierne dozadu.

Už len v tejto polohe sa dokáže aktivovať veľké množstvo svalov jadra, ktoré sú pri bežnom zhrbenom sedení nevyužívané, čo v konečnom dôsledku spôsobuje časté bolesti chrbtice. Mierne pohupovanie smerom dopredu-dozadu, doľava-doprava (aspoň 10 -15 minút denne) prospeje vašej stabilite bez rizika zaťaženia kĺbov.

Aj vo vyššom veku je možné cvičiť na lopte bezpečne a efektívne - viď video:


Mohlo by vás zaujímať: Zbavte sa bolestí chrbta: Naučte sa správne sedieť, chodiť aj spať


Perfektne šetrí kĺby

Cviky s filtoptou sú zvyčajne zamerané na posilnenie svalov chrbta, brucha, ale aj nôh a rúk - ak zvládnete náročnejšie cviky, ktoré kombinujú prvky z pilates. Na rozdiel od bežného posilňovania s činkami sa na filtopte buduje svalstvo priamo od kosti, tzv. vnútorné svalstvo. ktoré je základom opory pre kostru a nosné kĺby. Bezpečne prevádzané cvičenie znižuje riziko úrazov na minimum, keďže aj náročné pohyby vykonávate s oporou lopty a nemusíte na namáhané kĺby prenášať celú svoju hmotnosť.

Nezabúdajte na dobrú pevnú obuv a nešmykľavý základ na podlahe. Postupne sa v tréningu s fitloptou môžete prepracovať na polhodinu denne. Pri správnej technike pôsobia niektoré cvičenia dokonca relaxačne, masážou uvoľňujú stuhnuté svalstvo chrbta a podporujú peristaltiku čriev.


Máte vlastné skúsenosti s fitloptou? Napíšte ich ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku
  • Autor: Lucia
  • Foto: gettyimages
  • Video: Youtube

Diskusia (1)

  • Miro 25.07.2019, 21:09

    Hmm... a kto ju nemá, nech nezúfa. S vlastným telom sa dá cvičiť až tak, že ani činky nepotrebujete. Stačí si urobiť priestor doma na koberci, alebo si dajte deku na nechutné studené "plávačky" a cvičte. Starú klasiku. Vôbec sa nemusíte opičiť s ultramodernými "cvikmi". samozrejme predtým si doprajte nejaké základné "naťahovačky", potom aspoň krátku rozcvičku a môžete začať. Koľko vládzete. Cvičte podľa toho, či a čo chcete schudnúť, alebo naopak pribrať a zosilnieť. ten istý cvik sa dá zacvičiť podľa tohoto.

1

Pridať komentár