Cenný betakarotén znižuje vznik rakoviny: Nájdeme ho v obľúbenom ovocí a zelenine

Betakarotén

gettyimages

Mnohí z nás túžia v lete po bronzovo opálenej pokožke. Zvykneme si pomáhať betakaroténom, ktorý podporuje hnednutie. Tento doplnok stravy však toho skrýva oveľa viac.

Väčšinou ani len netušíme, že ide o jeden z najúčinnejších antioxidantov s priaznivým vplyvom na naše telo. Bojuje proti pôsobeniu voľných radikálov a podporuje obranyschopnosť organizmu. Zistite, prečo má jeho príjem veľký význam nielen počas leta, ale po celý rok.

Dôležitý pri ochrane pokožky

Betakarotén radíme medzi prírodné farbivá rastlín a živočíchov. Tento žltočervený karotenoid je provitamínom vitamínu A. Náš organizmus ho podľa potreby využíva na výrobu práve spomínaného vitamínu A. Syntéza sa odohráva v sliznici tenkého čreva a telo si ju riadi samo. Ak ho má dostatok, premena betakaroténu sa znižuje, preto sa ním nemožno predávkovať.

V ľudskom organizme má zásadné postavenie. Dôležité je najmä jeho antioxidačné pôsobenie. Potláča negatívny vplyv voľných kyslíkových radikálov, ktoré vznikajú pri metabolických procesoch v našom organizme. Prijímame ich tiež z vonkajšieho prostredia, alebo vznikajú v koži pôsobením UV žiarenia. Pomáha tak chrániť pokožku pred spálením a rakovinou kože.

Mohlo by vás zaujímať: Pripravte pokožku na leto už dnes: S týmito trikmi sa vyhnete jej spáleniu!

5 ďalších významných funkcií betakaroténu

  • Udržiava zrak v dobrom stave: Podieľa sa na aktívnej regenerácii očného pigmentu, prispieva k správnemu fungovaniu očí a zároveň je vhodnou prevenciou šeroslepoty a sivého zákalu.
  • Dodáva živiny vlasom, zubom i pokožke: Podporuje mladistvý vzhľad a pružnosť kože a zabezpečuje žiarivé opálenie, ktoré vydrží dlhšie. Vďaka tomu sa využíva aj ako súčasť opaľovacích krémov.
  • Posilňuje imunitu: Chráni sliznice v tele pred baktériami a vírusmi. Stimuluje produkciu bielych krviniek, ktoré sú súčasťou imunitného systému a bojujú proti infekciám
  • Posilňuje srdce a cievy: Bráni upchávaniu a chráni pred srdcovo-cievnymi chorobami.
  • Znižuje riziko rakoviny pľúc: V priebehu mnohých rokov sa v rôznych populáciách vykonalo vyše 30 štúdií. Tie poukázali na to, že ľudia konzumujúci viac zeleniny, ovocia a potravín bohatých na betakarotén, ako aj ľudia s vyššou koncentráciou tejto látky v krvi, majú nižšie riziko vzniku rakoviny pľúc.

Lepšie zo stravy ako v tabletách

Kvôli horšiemu vstrebávaniu zo surovej stravy sa kedysi odporúčal betakarotén vo výživových doplnkoch. Práve s jeho syntetickou formou sú však spojené určité riziká. Fajčiari by ho v tejto podobe nemali užívať vôbec. Podľa American Cancer Society pri nadmernom príjme u fajčiarov podporuje tvorbu voľných radikálov a môže podporiť vznik rakoviny pľúc. Na rozdiel od toho prírodný betakarotén je výrazným antioxidantom a pomáha chrániť pred niektorými typmi rakoviny. Urobíte teda lepšie, ak si ho budete dopĺňať prirodzenou cestou – z potravy. Ak už siahnete po výživových doplnkoch, dodržiavajte presné dávkovanie uvedené na obale.

Mohlo by vás zaujímať: Pripravte svoju pokožku na slnko: Doprajte jej tieto potraviny

Zdrojom je ovocie aj zelenina

Dostatočnú dávku betakaroténu nám poskytuje bežne dostupné ovocie a zelenina. Z prírodných zdrojov je naň bohatá mrkva, sladké zemiaky, zelená listová zelenina, tekvica, melón kantalup, červená a žltá paprika, paradajky, brokolica, marhule či mango. Patrí ku karotenoidom a tie sú rozpustné v tukoch. Zelenina by mala byť podávaná s malou dávkou tuku, napríklad troškou oleja či pomletými orechmi. Telo ho tak dokáže lepšie vstrebať a zužitkovať väčšie množstvo z potravy. Odporúčaná dávka pre dospelých sa pohybuje okolo 15 mg na deň.

V akej forme dopĺňate betakarotén vy? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdroj: Vlaďa, gettyimages

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close