Všetko sa začalo skromným snom jednej šikovnej doktorandky na Fakulte materiálov, metalurgie a recyklácie TUKE – Martiny Dudovej. Nestotožňovala sa so zložením kozmetických výrobkov v drogériách, tak dostala nápad vyrobiť si vlastnú prírodnú kozmetiku, v ktorej bude len to, čo by tam podľa nej malo byť, aby to bolo v súlade s prírodným zložením i blahodarným účinkom pre ľudský organizmus.
Keď Kvitok®, ešte pod názvom Navia, nabral na poriadnych obrátkach, pridal sa k nej naplno aj manžel Matúš. V čase keď začínala, tajne verila, ale ešte ani nedúfala, že po skončení štúdia by práve toto mohla byť jej vysnívaná práca.
Prečítajte si inšpiratívny príbeh úspešnej rodinnej značky, ktorej kvalitu potvrdzuje takmer 6000 recenzií spokojných zákazníkov, či dnes už viac ako 70-tisíc odoslaných objednávok.
Kvalitu vedia ľudia vždy oceniť
Kozmetiku začala Martina Dudová vyrábať už v roku 2012. Najskôr len pre seba a svojich najbližších. Úspech u okolia ju však povzbudil, aby predávala na Sashe, na ktorom bol o kvalitnú slovenskú prírodnú kozmetiku veľký záujem a nemala problém sa tam presadiť.
Práve to ju doviedlo k úvahám a k ceste založiť si vlastný e-shop. E-shop jej osobnej značky, do ktorej dáva nielen svoje skúsenosti, ale aj srdce. E-shop s produktami, ktorým verí, a ktoré prešli prísnym testovaním kvality a účinnosti konzervácie v akreditovaných laboratóriách.
„Nechcela som dobyť svet a nevedela som, čo všetko obnáša vytvoriť kozmetickú značku. Skôr to bolo len doplnkové. Stále som bola doktorandka a manžel mal tiež svoju prácu. Naviac, len trištvrte roka nám trvalo, kým sme vybavili všetky potrebné legislatívne dokumenty a medzitým sme len čakali, kým budeme môcť pridať produkty do ponuky,“ spomína na začiatky podnikania zakladateľka značky.
V roku 2014 si Martina založila živnosť, a začiatkom ďalšieho roka uviedla prvých dvadsať výrobkov. Boli to hlavne tuhé šampóny, šľahané telové krémy, tuhé telové balzamy, pralinky do kúpeľa a balzamy na pery.
Spätne sa na Sashe díva ako na odrazový mostík. Priznáva však, že jej slovenská prírodná kozmetika sa začala naozaj vo väčšom predávať až po roku a pol, a to ju vyrábala popri štúdiu a narodení dcérky Mišky.
V roku 2016 dostal Kvitok® nový svieži vzhľad, ktorý si ponechal dodnes. Ručne kreslené kvety a bylinky zdobiace obaly výrobkov reprezentujú hodnoty značky, ktorá ako prvá ručne vyrábaná slovenská prírodná kozmetika získala aj certifikáciu Leaping Bunny, celosvetovo platný certifikát pre cruelty-free kozmetiku.
Skladové priestory sú dlhodobá výzva
Prvá výrobňa s veľkosťou 25 m² sa nachádzala v rodičovskom dome Martiny Dudovej. Aby mohla vôbec vzniknúť, museli pomôcť rodičia, vyňať časť obytných priestorov z užívania a zmeniť ich účel na priestory, ktoré budú vhodné na výrobu. Martina dopĺňa, že z hľadiska legislatívy nebolo zriadenie prvej výrobne jednoduché, keďže vtedy ešte vôbec nevedeli, do čoho idú.
„Neskôr, keď sa nám podnikanie rozbehlo, rozšírili sme výrobňu o ďalšiu miestnosť a získali priestor s rozlohou 50 m². Ani to ale nestačilo, tak sme hľadali nové priestory, ktoré sme v roku 2017 začali prerábať podľa legislatívnych požiadaviek. Po roku sme sa presťahovali do novej výrobne s plochou 150 m², no už vtedy nám bolo jasné, že ani to nám stačiť nebude,“ opisuje problémy s nedostatkom skladových priestorov podnikateľka.
Až tesne pred nástupom pandémie sa im podarilo nájsť ideálne miesto na výstavbu veľkej výrobnej haly s rozlohou takmer 800 m². Pani Dudová verí, že sa do nových priestorov presťahujú už tento rok. Dodáva však, že aj tam sa bude všetko naďalej baliť, plniť a vyrábať ručne, aby sa zabezpečila čo najvyššia kvalita.
Pred zahájením výstavby novej výrobnej haly, Dudovcov zastihlo nemilé prekvapenie. V roku 2019, práve v čase, keď boli s malou dcérkou v nemocnici dostali od právnikov jednej svetoznámej kozmetickej značky predžalobnú výzvu. Stálo v nej, že pre fonetickú a vizuálnu podobnosť musia okamžite zmeniť názov aj logo svojej značky NAVIA.
Zmena názvu stála desaťtisíce eur
V čase, keď prišla predžalobná výzva, mala slovenská kozmetika NAVIA v ponuke viac ako 130 produktov, spolupracovala so stovkou obchodných partnerov zo Slovenska a Česka a vyrábala tri privátne značky.
Bolo to ťažké obdobie, zakladateľka značky sa ale nevzdala. Po 150-tich návrhoch nového názvu značky, ktoré sa v spleti konkurencie nemohli presadiť, sa nakoniec rozhodla pre Kvitok®. Názov totiž vychádza z východniarskeho pomenovania pre kvietok a je ľahko zapamätateľný. Zhoduje sa tiež s hodnotami, často i zložením a v neposlednom rade i dizajnom samotnej značky.
Rebranding z hľadiska zmeny názvu je v biznise veľká vec, no zákazníci aj obchodní partneri Kvitok® podržali. Dnes má obľúbená slovenská prírodná kozmetika v portfóliu viac než 240 produktov, ktoré sú rozdelené na dve samostatné značky – KVITOK® a prémiový rad Solution by Kvitok®.
Podnikateľka rada dodáva, že v Kvitku ponúkajú viac, ako len kozmetiku. „Poskytujeme komplexnú starostlivosť a odborné poradenstvo, pri ktorom je dôležitý celkový pohľad na krásny vzhľad a ľudské zdravie. Vďaka neustálemu štúdiu najmä v oblasti dermatológie lepšie chápem dôsledky zmien v organizme, a viem preto zákazníkom zodpovedne poradiť s výberom účinných prírodných produktov, ktoré podporujú aj funkciu ich pokožky, “ vysvetľuje.
Radíme, hľadáme riešenia a neustále inovujeme
Neodmysliteľná súčasť práce Martiny Dudovej je okrem vývoja nových produktov a poradenstva aj písanie blogu. V odborných článkoch pomáha zákazníkom a zákazníčkam pochopiť podstatu problému a ponúknuť možné riešenie.
S výberom vhodných produktov a správnou starostlivosťou záujemcom o odborné poradenstvo pomôže aj nový online poradca, ktorý je na webovej stránke Kvitku dostupný 24/7. Táto inteligentná funkcia ponúka personalizované rady a odporúčania na mieru. Jedná sa o unikátnu službu, ktorá v tomto momente nemá na Slovensku konkurenta. Určite ho vyskúšajte.
Zakladateľka značky Kvitok® dopĺňa, že online poradca pri výbere prírodnej kozmetiky je jedinečný v tom, že dokáže na základe veku, typu a aktuálneho stavu pleti zostaviť celú komplexnú rutinu na mieru, a to aj s ohľadom na kožné ochorenia.
Ďalší spoľahlivý sprievodca výberom prírodnej kozmetiky je podľa nej aj dotazník k typu pleti. „Znalosť toho, aký typ pleti máte, je kľúčová pre správny výber produktov. Ľudia sa týmto často nezaoberajú, nevedia, aký typ pleti majú, a aký je rozdiel medzi typom a stavom pleti. V konečnom dôsledku potom nielenže nedokážu zlepšiť zdravie svojej pokožky, ale nesprávnou starostlivosťou jej stav ešte viac zhoršujú,“ vysvetľuje.
A aké ďalšie plány a ciele má v blízkej budúcnosti s kozmetickou značkou Kvitok®? Vízia pani Dudovej i samotnej značky Kvitok® je aj naďalej upriamovať pozornosť zákazníkov práve na kvalitné zloženie a komplexnú starostlivosť o seba nielen zvonku, ale aj zvnútra.
„Neustále budeme hľadať riešenia a inovovať. Budeme tiež pokračovať vo vývoji nových produktov, nabaľovaní spoluprác, skvalitňovaní odborného poradenstva a neustálom rozširovaní portfólia, tak aby odrážal potreby zákazníkov. Momentálne pracujeme na poslednej časti nášho odborného poradenstva, na darčekovom poradcovi. Všetko sa včas dozviete,“ uzatvára tajnostkársky, ale s úsmevom.
Zdieľať na