Potrebujete sa sústrediť? Vyhnite sa týmto jedlám – váš organizmus uspávajú!

Fast food

thinkstockphotos.com

Myšlienka, že jedlo nám energiu výhradne dodáva, nie je vždy pravdivá, naopak. Trávenie potravy je totiž proces, ktorý si vyžaduje energiu. Práve preto sa po zjedení obeda môžete cítiť unavení viac, než pred ním. Existujú isté skupiny potravín, ktorých trávenie je kvôli ich zloženiu pre organizmus ešte náročnejšie, a tak nás v podstate uspávajú.

Sladkosti povzbudia, ale len na chvíľu

V podstate nielen sladkosti, ale i ostatné potraviny, ktorých hlavnou zložkou je cukor. Ten totiž telu dodá rýchlu energiu, avšak ide o stav, ktorý netrvá dlho. V skutočnosti totiž cukry vysielajú do mozgu signál, aby neprodukoval hormón bdelosti zvaný orexín, resp. aby sa jeho účinok zminimalizoval.

Ak pečivo, tak celozrnné

Pečivo a výrobky z bielej múky nie sú práve najvhodnejšími v čase, keď sa potrebujeme čo najviac sústrediť. Veľké množstvo sacharidov v nich pôsobí rovnako, ako v prípade sladkostí. K bielemu pečivu existuje veľmi podobná náhrada, ktorá nás o energiu neoberie. Práve naopak. Ak máte možnosť, radšej voľte celozrnné pečivo, ktoré má nižší glykemický index.

Tuky trávime veľmi dlho

Mastné a vyprážané jedlá sú jednou z najťažšie stráviteľných skupín vôbec. Nie nadarmo sa vyprážanie v oleji neodporúča vôbec. Pri trávení tukov môže dôjsť k tomu, že ich telo jednoducho nedokáže vstrebať. Tak sa ukladajú v organizme, čo má za následok priberanie hmotnosti a s tým spojené rôzne zdravotné komplikácie ako vysoký krvný tlak, srdcovo-cievne ochorenia a podobne.


Mohlo by vás zaujať: Mávate problémy s trávením? Naservírujte svojmu telu tieto potraviny


Uspáva aj mäso a výrobky z neho

Hoci mäso obsahuje veľké množstvá bielkovín a iných dôležitých živín, rovnako obsahuje aj látku zvanú tryptofán. Ide o aminokyselinu, ktorá má vplyv aj na produkciu melatonínu. Tento hormón napomáha pri zaspávaní a ovplyvňuje aj kvalitu samotného spánku. Veľké množstvá morčacieho, červeného mäsa, či niektoré druhy rýb (tuniak, halibut, losos) preto organizmus oberajú o potrebnú energiu. V tomto zmysle sú škodlivé aj mäsové výrobky, ktoré navyše obsahujú aj škodlivý tyramín. Ten blokuje cievy, zvyšuje krvný tlak a spôsobuje migrény.

Zemiaky a mäso? Radšej nie!

Bielkoviny v mäse a škroby v zemiakoch sú pre náš žalúdok doslova vražednou kombináciou. Aj keď ide o skupiny živín, ktoré organizmus v primeraných množstvách potrebuje, ich trávenie si vyžaduje pomerne veľké množstvá tzv. rozkladajúceho enzýmu.


Mohlo by vás zaujať: Milujete slaninu a klobásy? Pozor, údajne spôsobujú rakovinu!


S pikantnými a korenistými jedlami pomaly

Príliš pikantné a korenisté potraviny nie sú pre náš organizmus najprirodzenejšie. Pre trávenie je ideálna prirodzená chuť jedál a koreniny, ktoré im síce dodávajú špecifickú chuť, sú pre tráviaci trakt istou prekážkou. Ak je ich totiž príliš veľa, žalúdok dráždia, a tak si vyžaduje oveľa viac energie, aby mohlo dôjsť k ich vstrebaniu. To však neznamená, že sa im máme vyhýbať, v menších množstvách alebo raz za čas nepredstavujú pre organizmus väčšie riziko.

Okrem bolesti hlavy alkohol aj uspáva

Okrem toho, že alkohol spomaľuje aktivitu centrálneho nervového systému a tým spôsobuje únavu, negatívne pôsobí aj na tvorbu glykogénu. Ide o polysacharid, ktorý si bunky ukladajú a neskôr využívajú v podobe energie potrebnej pri trávení. Vstrebávanie a teda aj samotný účinok alkoholu však súvisí aj od množstva cukrov, oxidu uhličitého a teploty nápoja. To je dôvod, prečo sa človek ľahšie opije z teplého bublinkového šampanského, než z vychladeného suchého vína.


Po ktorých jedlách najviac berie do spánku vás? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Lucia

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close