Prečo je dostatočný spánok tak dôležitý? Náš organizmus sa musí regenerovať

Spánok

thinkstockphotos.com

Dospelý človek prespí v priemere osem hodín denne. Spánok tak tvorí tretinu nášho života. Zaujímavé je však najmä to, čo sa deje telom a mozgom počas spánku. Okrem toho, že snívame, dokáže náš mozog robiť rozhodnutia či spájať si súvislosti.

Zbavujeme sa toxínov

Prečo je dôležité spať a ako je možné, že dlhší spánok zabraňuje Alzheimerovej či Parkinsonovej chorobe? Doktor Nedergaard, vedúci Národného Inštitútu zdravia v Marylande v tom má jasno. Tvrdí, že človek musí spať preto, aby sa mozog vyčistil a zbavil škodlivých toxínov. Ak človek nespí dostatočne dlho, mozog nemá dostatok času na prečistenie, čo môže potenciálne vyústiť v rôznych chorobách.

Snívame vždy

Snívanie je ďalšia činnosť, ktorú mozog počas spánku vykonáva. Sníva každý jeden z nás a to každú noc, hoci väčšinu snov si ráno nepamätáme. Ak sa vám teda snívalo niečo zaujímavé, skúste si to čo najrýchlejšie po prebudení zapísať. Po piatich minútach totiž zabudnete polku sna a po desiatich minútach až 90%.

Zaujímavé je, že väčšinou sú naše sny negatívne a že v nich vidíme len tváre, ktoré sme už niekde videli. Náš mozog nedokáže vymýšľať nové. Sny sú však veľmi symbolické a vždy ich treba brať s rezervou.


Mohlo by vás zaujímať: Nočný spánok nič nenahradí: Prečo je pre náš organizmus taký dôležitý?


Rozhodnutia v spánku

Dúfali ste v to, že keď zaspíte, váš mozog aspoň na chvíľku vypne a oddýchne si od rozmýšľania? Bohužiaľ, túto teóriu vyvrátila štúdia publikovaná v časopise Current Biology. Prostredníctvom monitorovania účastníkov sa zistilo, že ich mozog pracoval aj potom, ako zaspali. Ľudia zaraďovali slová, ktoré počuli do kategórií pomocou stláčania pravého a ľavého tlačidla. Neskôr, keď zaspali, počúvali slová naďalej a ich mozog stále spracovával informácie, ale takisto vznikala motorika pravej aj ľavej ruky.

Dávame si dokopy súvislosti

Hovorí sa, že ráno je múdrejšia večera. Mozog človeka vytvára počas spánku nové spomienky, ukladá tie staršie a prepája ich s novými. Môže prísť teda k prepojeniu súvislostí, ktoré by nám večer ani nenapadli, no zrazu dávajú význam. Nie nadarmo sa odporúča s rozhodnutiami či riešením problémov čakať do rána. Myslenie je jasnejšie a veci dávajú väčší zmysel.


Mohlo by vás zaujímať: Túžite sa dobre vyspať? Pre kvalitný spánok je vraj rozhodujúca táto farba steny


Šetríme energiu

Telo počas spánku znižuje frekvenciu srdcového tepu, znižuje sa nám tlak a aj činnosť obličiek či tráviacej sústavy. Taktiež spomaľuje metabolizmus. To je dôvod, prečo by ste tesne pred spaním nemali jesť. Počas spánku telo spotrebuje približne o 15% menej energie ako počas dňa. Výskumy na túto tému dokázali, že nevyspatý človek má väčšiu tendenciu prepadnúť počas dňa takzvanému vlčiemu hladu. 

Priveľa spánku škodí

Už ste rozmýšľali nad tým, koľko hodín by ste v noci mali spať? Všeobecne sa považuje za ideálny čas medzi 6 a 8 hodinami, minimálne pre dospelého človeka v produktívnom veku. Desaťhodinový spánok teda telu neprospieva, rovnako ako jeho nedostatok.


Koľko spánku si denne doprajete vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Lenka

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close