Rakovina prsníka trápi milióny žien: Takto znížite riziko jej vzniku na minimum!

rakovina

thinkstock

V súvislosti s rakovinou prsníka výskumníci ešte stále najviac pozornosti venujú príčinám jej vzniku a čo najpresnejším formám diagnostiky. Lekári z klinickej praxe sa však zhodujú, že kľúčovú úlohu zohráva aj prevencia, s ktorou treba začať v čo najmladšom veku. Genetickú predispozíciu a rodinnú anamnézu síce ovplyvniť nemôžeme, no ďalšie významné faktory máme vo svojich rukách. Zistite, ako sa pred touto zákernou chorobou chrániť a ako sa cítiť skvele aj v zrelom veku.

Výsledky sú vcelku pozitívne, ale…

Digitálna mamografia, ultrazvuk či magnetická rezonancia – to všetko sú technicko-medicínske vymoženosti, vďaka ktorým lekári môžu odhaliť nádor v prsníku ešte skôr, ako si žena nahmatá hrčku. Výskum z posledných dvoch desaťročí pomohol odborníkom zistiť, že existujú viaceré typy rakoviny prsníka a boli vyvinuté nové diagnostické testy. To všetko prispieva k tomu, aby bola zahájená čo najvčasnejšia terapia ušitá na mieru každej pacientke. V minulosti sa od stanovenia diagnózy dožilo ďalších piatich rokov v priemere 70% žien. V roku 1992 sa toto číslo zvýšilo na 85% a dnes pri podchytení nádorového ochorenia prsníka v ranom štádiu prežíva až 95% pacientiek. Bohužiaľ, tieto optimistické štatistiky nič nedokážu zmeniť na fakte, že nová diagnóza rakoviny prsníka vo svete pribúda zhruba každé tri minúty. Je preto dôležité, aby sa dámy dokázali príkladne postarať o svoje telo a stlačili riziko vzniku ochorenia smerom k nulovým hodnotám.


Mohlo by vás zaujať: Najväčšie mýty o rakovine prsníka: Ktoré z nich sa zakladajú na pravde?


U koho je riziko vzniku rakoviny prsníka najvyššie?

  • Na pozore by sa mali mať predovšetkým všetky ženy, v rodine ktorých sa ochorenie už vyskytlo. Ak nádor diagnostikovali vašej mame, dcére, sestre alebo starej mame, treba túto informáciu spomenúť gynekológovi aj obvodnému lekárovi.
  • Dôležité je tiež to, kedy u vás nastúpila samotná menštruácia a obdobie klimaktéria. Ak sa u vás menzes objavil ešte pred 11. rokom života, prípadne sa menopauza dostavila až po 55. roku života, patríte do rizikovej skupiny.
  • Ohrozené sú tiež ženy, ktoré na svet nepriviedli žiadne deti, alebo tie svoje v dojčenskom období nekojili.

Základom je samovyšetrenie prsníkov

Pravidelná prehliadka v gynekologickej ambulancii je síce samozrejmosťou, no ženy by sa mali svojim prsiam venovať aj v domácom prostredí. Dámy po menopauze by si mali určiť aspoň jeden deň v mesiaci, v ktorom budú samovyšetrovanie prsníkov pravidelne opakovať. Ak patríte k ženám, ktoré ešte stále menštruujú, ako najvhodnejší sa javí 3. alebo 4. deň po skončení periódy, kedy vplyv ženských hormónov nie je taký výrazný.


Mohlo by vás zaujať: Vyhnite sa rakovine prsníka: Týchto šesť potravín je skvelou prevenciou


 

Čo prispieva k zníženiu rizika?

  1. Držte alkohol na uzde – traduje sa síce, že pravidelný štamperlík či pohár vína prispieva k pevnejšiemu zdraviu, no odborníci sú v tomto smere opatrní. Podľa najnovších zistení totiž jeden či viac pohárikov, ktoré si žena dopraje každý deň, riziko vzniku rakoviny prsníka zvyšuje.
  2. Skroťte kilá navyše – azda každá žena, obzvlášť v období klimaktéria, vie, že udržať si ideálnu hmotnosť nie je zďaleka jednoduché. Obezita však neprispieva len k ochoreniam kardiovaskulárneho systému a k vzniku cukrovky. Ak máte nadváhu, šanca, že sa u vás objaví rakovina prsníka je vyššia, než u vašich štíhlych rovesníčok. Doprajte si preto na tanieri viac zeleniny a skúste obmedziť príjem červeného mäsa.
  3. Dobre zvážte hormonálnu terapiu – bez ohľadu na to, či vám hormonálna liečba pomáha prekonať menopauzu alebo užívate antikoncepciu, mali by ste sa so svojím lekárom poradiť o alternatívach. Špecialisti na rakovinu prsníka totiž odporúčajú, aby ženy neužívali umelé hormóny vôbec alebo v čo najkratšom čase – teda len ak je to nevyhnutné.
  4. Dajte zbohom cigaretám – fajčíte a nedarí sa vám s týmto zlozvykom skoncovať? Tabakový dym je klasifikovaný ako karcinogén a podporuje vznik nielen rakoviny pľúc, ale aj rakoviny prsníka. To platí aj pri pasívnom fajčení, teda v prípade, že sa nachádzate vo fajčiarskom prostredí a dym „iba“ vdychujete.
  5. Dobre si zacvičte – pravidelná fyzická aktivita je mimoriadne dôležitá, najmä ak máte sedavé zamestnanie. Vedeli ste však že už jediná hodina rýchlejšej chôdze denne dokáže znížiť riziko rakoviny prsníka o 15%? Pomôže aj to, ak namiesto výťahu začnete používať schody. V ideálnom prípade by ste pohybu mali venovať aspoň 45 minút päť dní do týždňa.

Máte osobnú skúsenosť s rakovinou prsníka? Snažíte sa dodržiavať pravidlá prevencie? Podeľte sa o svoje skúsenosti s ostatnými čitateľmi v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstock, freedigitalphotos.net, Emma

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close