Unikátny spôsob, ako dosiahnuť pokoj, silu aj zdravie: O čo ide a ako začať?

Meditácia

gettyimages

Žijeme v uponáhľanej dobe a zdá sa, že nemáme ani poriadne čas spomaliť. Potrebu konečne vypnúť, vystúpiť aspoň na chvíľu z každodenného kolotoča povinností a nájsť si čas pre seba máme všetci rovnakú.

Riešením môže byť pravidelná meditácia. V skutočnosti nám prinesie viac času, pretože s jej pomocou sa naša myseľ stane pokojnejšou a koncentrovanejšou. Na to, aby ste s ňou začali, pritom nemusíte byť žiadny mních ani jogín. Je to úplne jednoduché a s našimi tipmi to hravo zvládnete.

Odkiaľ sa vzala?

Meditácia pochádza z latinského slova meditatio – rozjímať. Nie je presne objasnené, kedy a ako vznikla. Na základe archeologických nálezov sa predpokladá, že jej korene siahajú až do počiatku ľudskej civilizácie – do čias lovcov a zberačov, ktorí sa snažili prežiť. Najbližšie k jej dnešnému chápaniu, teda ako spôsobu duchovného spoznávania sa, má meditácia na východe. Súvisí s budhizmom, ktorý ako spôsob duchovnej cesty pred vyše 2 600 rokmi šíril jeho zakladateľ Budha. Jeho forma je populárna dodnes.

Náš tip na zaujímavé podujatie: Adam Ďurica a hostia – akustické koncerty

Hlavný zmysel

Veľa ľudí si myslí, že meditovanie je výhradne záležitosťou jogy. Niektorí sa domnievajú, že predstavuje únik z bežného života, pred našimi trápeniami či od reality. V skutočnosti je to pravý opak. Meditácia znamená zastaviť sa a pozrieť sa tvárou v tvár realite. Preskúmať svoju myseľ otvorene a úprimne bez toho, aby sme čokoľvek popierali. Jej cieľom je vidieť veci také, aké sú.

Je to technika, pomocou ktorej sa človek učí kontrolovať svoje myšlienky, rozumieť svojim pocitom a spoznávať samého seba. Meditovaním trénujeme myseľ podobne, ako cvičením trénujeme telo. Učíme sa „vypnúť“ a čerpať energiu z prítomného okamihu. Možno ju vnímať ako prostriedok, ako sa cítiť lepšie a ako vnímať každodenné situácie zdravým spôsobom.

Celý zástup výhod

Aj vám sa zdá čudné len tak sedieť a nič nerobiť? Nemyslieť na nič rozumné? Potom sa pozrite, čo dokáže urobiť meditácia s vaším telom. Kto pravidelne medituje:

  • posilňuje imunitný systém, zriedkavejšie prechladne a trpí menej na infekcie
  • znižuje svoj krvný tlak
  • môže pozitívne ovplyvniť hodnoty cholesterolu a očistiť zúžené cievy od usadenín
  • znižuje hladinu kortizolu, môže znížiť riziko depresií, úzkosti a stresu, a to aj z dlhodobého hľadiska
  • zvyšuje hladinu serotonínu, priaznivo ovplyvňuje náladu a správanie
  • buduje emocionálnu stabilitu, prebúdza v sebe pozitívne emócie a pocity
  • znižuje subjektívne vnímanie bolesti
  • môže predchádzať neurologických chorobám a rakovine
  • zvyšuje produktivitu, zlepšuje pamäť, kreatívnosť, pozornosť a sebakontrolu
  • môže sa zbaviť škodlivých zlozvykov a závislostí, fajčenia, alkoholu či dokonca drog
  • lepšie spí

Mohlo by vás zaujať: 6 cvičení na pevnú vôľu: Robte ich každý deň a budete silnejší

Ako na to v 3 krokoch

  1. Pohodlne sa usaďte: Nájdite si miesto, kde sa cítite bezpečne, sadnite si a zatvorte oči.
  2. Opakujte: V duchu si opakujte stále tú istú melódiu, tú istú vetu, to isté slovo. Napríklad zázračnú formulku „IAMON“.
  3. Odmietajte: Keď vám napadne iná myšlienka – väčšinou do 10 sekúnd – odmietnite ju. Trvajte na slove „IAMON“ znovu a znovu. Takto sa môžete prepracovať až do spánku a ukončiť všetky tie dotieravé myšlienky vo svojej hlave. Čo vlastne znamená „IAMON“? Vôbec nič. Je to hlúposť a práve tak to má byť. Nezmyselný výraz bráni vášmu mozgu produkovať iné zbytočné myšlienky, ktoré vám ešte aj kazia náladu.

Aké máte s meditáciou skúsenosti vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: Vlaďa, gettyimages

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close